Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 593 - 616, 24.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Burak, İ. (2005). Yapabilirim! Motivasyonun büyüsü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Cumming, A., Kim, T. Y., & Eouanzoui, K. B. (2007). Motivations for ESL writing improvement in pre-university contexts. Writing and motivation. (p. 93-112). S. Hidi, & P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier.
  • Çalışkan, M., Yavuzer, Y. ve Demir, Z. (2006). Davranışçı Yaklaşımlar. Y. Yavuzer, Z. Demir ve M. Çalışkan (Ed.). Gelişim ve öğrenme psikolojisi, 95-113. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çelik, H. E. ve Yılmaz, V. (2013). LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi, temel kavramlaruygulamalar-programlama. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • DeVellis, R.F. (2017). Ölçek geliştirme: kuram ve uygulamalar. (T. Totan Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American psychologist, 41(10), 1040.
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I. Ankara: Pegem Akademi.
  • Freud, S. (2019). İçgüdüler ve baskılama. (D. Öztürk Çev.). Bursa: Tutku Yayınevi.
  • Glasser, W. (1999). Okulda kaliteli eğitim. (U. Kaplan Çev.). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Göral, R. ve Uygur, A. (2005). Yönetim ve Organizasyon. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gredler. M. E. (2017). Bilişsel modeller ve akademik motivasyon kuramı (T. Sezer ve E. Yılmaz Çev.). Öğrenme ve öğretme, kuramdan uygulamaya, (s. 391-425) Ö. Polat ve H. Arslan Çiftçi (Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Iran-Nejad, A., Watts, J. B., Venugopalan, G. & Xu, Y. (2007). The Wholetheme Window of Dynamic Motivation in Writing to Learn Critical Thinking: A Multiple—Source Perspective. Writing and motivation. (p. 31-50). S. Hidi, & P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier.
  • Jung, C. G. (2016). Analitik psikoloji sözlüğü. (N. Nirven Çev.).İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Karadağ, R ve Kayabaşı, B. (2013). "Neden yazı yazmıyoruz?": Sınıf öğretmeni adaylarının yazmayı engelleyen etmenlere ilişkin görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1-32.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS Uygulamalı Nitel-Nicel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keller, J. M. (2009). Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach. New York: Springer Science & Business Media.
  • Nelson, N. (2007). Why write? A consideration of rhetorical purpose. Writing and motivation. (p. 17-30). S. Hidi, & P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier.
  • Oldfather, P., & Shanahan, C. H. (2007). A cross case study of writing motivation as empowerment. Writing and motivation. (p. 257-280). S. Hidi, & P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier
  • Ormrod, J.E. (2018). Öğrenme psikolojisi. (Göz. geç. bs.). M. Baloğlu (Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdamar, K. (2017). Ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi: IBM SPSS, IBM SPSS AMOS ve MINITAB uygulamalı. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Selçuk, Z. (2010). Eğitim psikolojisi. (18. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Small, R. V. (1999). Motivation in instructional design. R.M. Branch & M.A. Fitzgerald (Ed.). Educational media and technology yearbook, 89-92. Englewood, Colorado: Libraries Unlimited.
  • Şeker, H. ve Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tabachnick, G. B. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (M. Baloğlu Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Viau, R. (2015). Okulda motivasyon, okulda güdülenme ve güdülenmeyi öğrenme. (Y. Budak, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Wallace, D. L. (1994). Teaching collaborative planning: creating a social context for writing. Making thinking visible: writing, collaborative planning and classroom ınquiry, L. Flower, D. L. Wallance, L. Norris & R. E. Burnett (Ed.). National Council of Teachers of English, 1111 W. Kenyon Rd., Urbana, IL.
  • Weiner, B. (2006). Social motivation, justice, and the moral emotions: An attributional approach. London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Wentzel, K. R. (1996). Introduction: New perspectives on motivation at school. J. Juvonen and K. R. Wentzel (Ed.). Social motivation: Understanding children’s school adjustment, 1-8. New York, US: Cambridge University Press
  • Yazıcı, H. (2008). Motivasyon. Y. Özbay ve S. Erkan (Ed.). Eğitim psikolojisi. (3. bs.). Ankara: Pegem akademi.
  • Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (2007). A writer’s discipline: The development of self-regulatory skill. Writing and motivation. (p. 51-72). S. Hidi, & P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier.

Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 593 - 616, 24.06.2020

Öz

Yazma motivasyonu, öğrencilerin yazma becerilerinin
gelişimini ve hayat boyu ilgi, istek, haz duyarak yazma becerilerini kullanma
alışkanlığı kazanmalarını desteklemektedir. Yazma motivasyonu yazma
performansını artırdığı gibi bireyin öz düzenleme becerilerini desteklemektedir.
Bireyin başarılı bir yazma sonucuna ulaşabilmesi için coşkunlukla yazma
işlemlerini gerçekleştirmesini sağlayan itici bir güçtür.
Bu
araştırmanın amacı 9,5-14 yaş (ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıf) öğrencilerinin
yazma kaygılarını ölçmek amacıyla güvenilir ve geçerli Yazma Motivasyonu Ölçeği
geliştirmektir. Açımlayıcı faktör analizi, test-tekrar test işlemi, doğrulayıcı
faktör analizi Elazığ il merkezinde basit seçkisiz ve küme örneklemeyle
belirlenen 3 farklı örneklem üzerinden gerçekleştirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi
sonucunda %42.52 toplam varyans değeriyle 13 maddelik tek faktörlü ölçek yapısı,
doğrulayıcı faktör analiziyle doğrulanmıştır (x²=83.05, sd=61, RMSEA=.038,
NFI=.97, NNFI=.99, CFI=.99, GFI=.95, AGFI=.93, SRMR=.039). Bu kapsamda ölçeğin
genelinin ve alt boyutlarının Cronbach’s Alpha, Spearman Brown ve Guttman
SplitHalf güvenirlik değerleriyle, ölçeğin alt boyutlarının yapı
güvenirliklerinin ve test-tekrar test işlemiyle elde edilen iç tutarlılık
katsayısının % 85’in üzerinde oldukça güvenilir olduğu tespit edilmiştir. Araştırma
sonucunda geçerli ve güvenilir bir Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin alana
kazandırıldığı ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Burak, İ. (2005). Yapabilirim! Motivasyonun büyüsü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Cumming, A., Kim, T. Y., & Eouanzoui, K. B. (2007). Motivations for ESL writing improvement in pre-university contexts. Writing and motivation. (p. 93-112). S. Hidi, & P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier.
  • Çalışkan, M., Yavuzer, Y. ve Demir, Z. (2006). Davranışçı Yaklaşımlar. Y. Yavuzer, Z. Demir ve M. Çalışkan (Ed.). Gelişim ve öğrenme psikolojisi, 95-113. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çelik, H. E. ve Yılmaz, V. (2013). LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi, temel kavramlaruygulamalar-programlama. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • DeVellis, R.F. (2017). Ölçek geliştirme: kuram ve uygulamalar. (T. Totan Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American psychologist, 41(10), 1040.
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I. Ankara: Pegem Akademi.
  • Freud, S. (2019). İçgüdüler ve baskılama. (D. Öztürk Çev.). Bursa: Tutku Yayınevi.
  • Glasser, W. (1999). Okulda kaliteli eğitim. (U. Kaplan Çev.). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Göral, R. ve Uygur, A. (2005). Yönetim ve Organizasyon. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gredler. M. E. (2017). Bilişsel modeller ve akademik motivasyon kuramı (T. Sezer ve E. Yılmaz Çev.). Öğrenme ve öğretme, kuramdan uygulamaya, (s. 391-425) Ö. Polat ve H. Arslan Çiftçi (Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Iran-Nejad, A., Watts, J. B., Venugopalan, G. & Xu, Y. (2007). The Wholetheme Window of Dynamic Motivation in Writing to Learn Critical Thinking: A Multiple—Source Perspective. Writing and motivation. (p. 31-50). S. Hidi, & P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier.
  • Jung, C. G. (2016). Analitik psikoloji sözlüğü. (N. Nirven Çev.).İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Karadağ, R ve Kayabaşı, B. (2013). "Neden yazı yazmıyoruz?": Sınıf öğretmeni adaylarının yazmayı engelleyen etmenlere ilişkin görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1-32.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS Uygulamalı Nitel-Nicel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keller, J. M. (2009). Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach. New York: Springer Science & Business Media.
  • Nelson, N. (2007). Why write? A consideration of rhetorical purpose. Writing and motivation. (p. 17-30). S. Hidi, & P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier.
  • Oldfather, P., & Shanahan, C. H. (2007). A cross case study of writing motivation as empowerment. Writing and motivation. (p. 257-280). S. Hidi, & P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier
  • Ormrod, J.E. (2018). Öğrenme psikolojisi. (Göz. geç. bs.). M. Baloğlu (Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdamar, K. (2017). Ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi: IBM SPSS, IBM SPSS AMOS ve MINITAB uygulamalı. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Selçuk, Z. (2010). Eğitim psikolojisi. (18. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Small, R. V. (1999). Motivation in instructional design. R.M. Branch & M.A. Fitzgerald (Ed.). Educational media and technology yearbook, 89-92. Englewood, Colorado: Libraries Unlimited.
  • Şeker, H. ve Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tabachnick, G. B. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (M. Baloğlu Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Viau, R. (2015). Okulda motivasyon, okulda güdülenme ve güdülenmeyi öğrenme. (Y. Budak, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Wallace, D. L. (1994). Teaching collaborative planning: creating a social context for writing. Making thinking visible: writing, collaborative planning and classroom ınquiry, L. Flower, D. L. Wallance, L. Norris & R. E. Burnett (Ed.). National Council of Teachers of English, 1111 W. Kenyon Rd., Urbana, IL.
  • Weiner, B. (2006). Social motivation, justice, and the moral emotions: An attributional approach. London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Wentzel, K. R. (1996). Introduction: New perspectives on motivation at school. J. Juvonen and K. R. Wentzel (Ed.). Social motivation: Understanding children’s school adjustment, 1-8. New York, US: Cambridge University Press
  • Yazıcı, H. (2008). Motivasyon. Y. Özbay ve S. Erkan (Ed.). Eğitim psikolojisi. (3. bs.). Ankara: Pegem akademi.
  • Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (2007). A writer’s discipline: The development of self-regulatory skill. Writing and motivation. (p. 51-72). S. Hidi, & P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hacer Deniz 0000-0002-2604-1893

Sezgin Demir 0000-0002-0466-2218

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Deniz, H., & Demir, S. (2020). Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 593-616.

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551