Bu çalışmada, eğitimde fırsat eşit(siz)liği ile ilgili yayınların zaman içindeki gelişiminin sistematik olarak incelenmesi amaçlanmıştır. 1974-2020 yılları arasındaki yayınların zaman içindeki değişimini görmek için Web of Science veritabanından elde edilen meta veriler bibliyometrik yöntemlerle incelenmiştir. Bibliyografik verileri işlemek için popüler görselleştirme aracı olan VOSviewer kullanılmıştır. Web of Science (WoS) veri tabanında yer alan 505 makale incelemeye alınıp, yıllara göre yayın ve atıf sayılarının dağılımının yanı sıra en çok atıf alan makaleler, en etkili yayınlar ve yazarlar belirlenmiştir. Sahadaki işbirliği ağının görsel bir haritasını oluşturmak için ortak yazarlık analizi yapılarak yazarlar, ülkeler ve kurumlar arasındaki işbirlikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca alanın entelektüel yapısını ortaya çıkarmak için ortak atıf analizi uygulanarak baskın yazar ve yayınlar belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, eğitimde fırsat eşit(siz)liği ile ilgili yayın ve atıf sayısı yıllar içerisinde önemli ölçüde artmıştır. Ancak bu alanda yazarlar, kurumlar ve ülkeler arasındaki ilişki zayıf görünmektedir. Birçok yazar birbirinden bağımsız olarak çalışmış ve kurumlar arasındaki işbirliği yazar işbirliğine bağlı olarak çok zayıf olmakta, işbirliği yapan kurumların çoğu ABD’de sınırları içerisinde kalmaktadır. Ülkeler çok az işbirliği içerisinde olup, çoğu coğrafi konum bakımından birbirinden farklı yerlerdedir. Alanın yapısına bakıldığında, ortak atıf yapılan yazar ve çalışmalar eğitimde fırsat eşitliğiyle ilgili en temel referans kaynaklardır. Bu araştırmanın sonucunda, eğitimde fırsat eşit(siz)liği ile ilgili araştırmaların çoğunun bağımsız yürütüldüğü ortaya çıkmıştır. Bu durum alanda yapılacak diğer araştırmaların daha kapsamlı ve işbirliği içerisinde yapılmasını gözler önüne sermektedir.
eğitim fırsat eşit(siz)liği - bibliyometrik analiz Web of Science (WoS) VOSviewer, bilim haritalama
In this study, it is aimed to systematically examine the development of publications on (in)equality of opportunity in education, over time. The metadata obtained from the Web of Science database was analyzed using bibliometric methods in order to see the change of publications between 1974 and 2020 over time. VOSviewer is used as popular visualization tools to process bibliographic data. 505 articles in the Web of Science (WoS) database were examined and the most cited articles, the most influential publications, and authors were determined, in addition to the distribution of the number of publications and citations by years. Co-authorship analysis was carried out to establish a visual map of the cooperation network in the field, and collaborations between authors, countries, and institutions were tried to be determined. In addition, in order to reveal the intellectual structure of the field, co-citation analysis was applied and the dominant writers and publications were tried to be determined. According to the results obtained, the number of publications and citations on (in)equality of opportunity in education has increased significantly over the years. However, the relationship between the authors, institutions, and countries appears to be weak in the field. Cooperation between authors and institutions is very weak, and most of the collaborating institutions are located in the USA. As a result of this research, since the researches in the field are conducted independently, it reveals that the publications about the (in)equality of opportunity in education will be made more comprehensive and in cooperation in the future.
(ın)equality of educational opportunities bibliometric analysis Web of Science (WoS) database VOSviewer, science mapping
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | İnceleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 10 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606