Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Psikolojik İyi Oluş, Cinsiyet, Mesleki Kıdem ve Okuldaki Görev Süresinin Öğretmen Kültürlerarası Duyarlılığını Yordamadaki Rolleri

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 198 - 218, 18.03.2020

Öz

Dünya çapındaki göç hareketleri ve küreselleşmenin etkisi
ile okullarda farklı kültürlerden gelen öğrencilerin sayısı artmaktadır.
Okullardaki bu kültürel çeşitlilik çok kültürlü eğitim kavramını ortaya
çıkarmıştır. Yaşanan sosyal değişimlerle birlikte, okullarda çok kültürlü bir
eğitim ortamı sağlamaktan sorumlu olan eğitimcilerin görev ve rollerinde de
değişiklikler olmuştur. Bu çalışmanın amacı, psikolojik iyi oluş, cinsiyet,
mesleki kıdem ve okuldaki görev süresinin kültürlerarası duyarlılık düzeyini
yordayıcı rollerinin, yurt içi ve yurt dışından çok miktarda göç alan
bölgelerde yer alan, kültürel çeşitliliğin bulunduğu devlet okullarında görev
yapan Türk ilkokul öğretmenleri üzerinde incelenmesidir. Çalışma 2018-2019
eğitim öğretim yılı güz döneminde, yoğun dış ve iç göç almış bölgelerdeki 7
ayrı okulda görev yapan ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan sınıf öğretmenleri
(N=144) ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında  “Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği”,  “Psikolojik İyi Oluş Ölçeği” ve “Kişisel
Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistiklerin
yanı sıra, Pearson Momentler Korelasyon analizi ve Basit Doğrusal Regresyon
Analizi kullanılmıştır. Bulgular,  KDÖ
puanlarının PIOÖ puanları ile (r=.495, p<.01) orta düzeyde, cinsiyet ile
düşük düzeyde (r= -.17, p<.05) anlamlı bir ilişkisi olduğunu, kıdem ve
okuldaki çalışma süresinin ise öğretmen kültürlerarası duyarlılığı ile anlamlı
bir ilişkisinin bulunmadığını göstermiştir. Ayrıca, psikolojik iyi oluş
öğretmen kültürlerarası duyarlılığının anlamlı bir yordayıcısı olarak
bulunmuştur (F(1-138) = 44.76; p<.01). Psikolojik iyi oluş
puanları kültürlerarası duyarlılık puanlarındaki değişimin %25’ini
açıklamaktadır. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, S. (2017). Göçmen çocuğun eğitim hakkı. Beykent Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 3(5), 27-42, ISSN: 2149-5068.
  • Akça, F., Ulutaş, E., ve Yabancı, C. (2018). Investigation of Teachers’ Self-Efficacy Beliefs, Locus of Control and Intercultural Sensitivities from the Perspective of Individual Differences. Journal of Education and Learning, 7(3), 219-232. doi:10.5539/jel.v7n3p219
  • Akın, E. (2016). Türkçe Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Siirt Üniversitesi Örneği). TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 11(3), 29-42. doi: 10.7827/TurkishStudies.9276
  • Allison Evola, L. (2012). An investigation of cultural competence in teachers (Doctoral dissertation, Wayne State University, Detroit, Michigan). 24 Nisan 2019 tarihinde https://digitalcommons.wayne.edu/oa_dissertations/526/ adresinden erişilmiştir.
  • Ang, S., ve Van Dyne, L. (Ed.) (2008). Handbook of Cultural Intelligence. New York: Sharpe.
  • Aykırı, K. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarındaki Suriyeli öğrencilerin eğitim durumlarına ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 2(1), 44-56.
  • Balyer, A. ve Gündüz, Y. (2011). Yönetici ve öğretmenlerin okullarında farklılıkların yönetimine ilişkin algılarının incelenmesi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (32), 25-43.
  • Bayles, P. P. (2009). Assessing the Intercultural Sensitivity of Elementary Teachers in Bilingual Schools in a Texas School District (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Minnesota: Minnesota.
  • Bentea, C.C. (2015). Relationships between personality characteristics and attitude towards work in school teachers. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 180, 1562–1568. doi:10.1016/j.sbspro.2015.02.307
  • Boran, G. ve Arcagok, S. (2017). Temel eğitim bölumu öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılıklarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Innovative Approaches in Education, 1(1), 1-10. doi: 10.29329/ijiape.2017.84.1
  • Briner, R., ve Dewberry, C. (2007). Staff well-being is key to school success: A research Study into the Links Between Staff Wellbeing and School performance. London: Work life Support /Hamilton House.
  • Burke, R. J., Greenglass, E. R., ve Schwarzer, R. (1996). Predicting teacher burnout over time: Effects of work stress, social support, and self-doubts on burnout and its consequences. Anxiety, Stress, and Coping, 9, 261–275. doi:10.1080/10615809608249406
  • Chen, G. M., ve Starosta, W. J. (2000). The development and validation of the intercultural sensitivity scale. Human Communication, 3, 1-15.
  • Demir, S. (2012). Çok kültürlü eğitimin Erciyes Üniversitesi öğretim elemanları için önem derecesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4), 1453-1475. doi:10.7827/TurkishStudies.387
  • Eatough, E., Way, J., ve Chang, C. (2012). Understanding the link between psychosocial work stressors and work-related musculoskeletal complaints. Applied Ergonomics, 43, 554–563. doi:10.1016/j.apergo.2011.08.009
  • Ford, T. N., ve Quinn L. (2010). First Year Teacher Education Candidates: What Are Their Perceptions about Multicultural Education? Multicultural Education, 17(4), 18-24.
  • George, D., ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10. Basım). Boston: Pearson.
  • Gozzoli, C., Frascaroli, D., ve D’Angelo, C. (2015). Teachers’ wellbeing/malaise: Which resources and efforts at individual, group and organizational levels? Procedia – Social and Behavioral Sciences, 191, 2241–2245. doi:10.1016/j.sbspro.2015.04.491
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü, (GİGM), (2019). Geçici Koruma. http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_ icerik adresinden 24 Nisan 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Hamurcu, H., ve Demirçelik, E. (2015). Çokkültürlü Ortaöğretim Okulu Yönetici Ve Öğretmenlerinin Yönetim-Öğretim Sürecinde Karşılaştıkları Güçlüklerin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 45(207), 24-39.
  • Kağnıcı, D.Y. (2017). Suriyeli Mülteci Çocukların Kültürel Uyum Sürecinde Okul Psikolojik Danışmanlarına Düşen Rol ve Sorumluluklar. Elementary Education Online, 16(4): 1768-1776. İlköğretim Online, 16(4), 1768-1776, 2017. doi: 10.17051/ilkonline.2017.342990
  • Kara, Ö. T., Yiğit, A. ve Ağırman, F. (2016). Çukurova Üniversitesi Türkçe öğretmenliği bölümünde okuyan öğrencilerin Suriyeli mülteci kavramına ilişkin algılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(4), 945-961.
  • Karanikola, Z., ve Balias, S. (2015). Teachers’ Intercultural Sensitivity Towards Pupils Belonging to a Cultural Minority: A Quantitative Research in the Prefecture of Aitoloakarnania, Greece. International Journal of Elementary Education, 4(2), 35-40. doi: 10.11648/j.ijeedu.20150402.13
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Keyes, C. L. M., Shmotkin, D., ve Ryff, C. D. (2002) Optimizing well-being: The empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82(6), 1007–1022. doi: 10.1037//0022-3514.82.6.1007
  • Levent, F. ve Çayak, S. (2017). Türkiye'deki Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik okul yöneticilerinin görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14-1(27), 21-46.
  • Martin, D. P., ve Rimm-Kaufman, S. E. (2015). Do student self-efficacy and teacher-student interaction quality contribute to emotional and social engagement in fifth grade math? Journal of School Psychology, 53, 359–373. doi:10.1016/j.jsp.2015.07.001
  • McCallum, F., ve Price, D. (2010). Well teachers, well students. The Journal of Student Wellbeing, 4(1), 19-34. doi: 10.21913/JSW.v4i1.599
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim Öğretim Hizmetleri Hakkında Genelge (2014/21). 27 Nisan 2019 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1715.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Geçici koruma hizmetleri kapsamındaki öğrencilerin eğitim hizmetleri. 27 Nisan 2019 tarihinde https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_10/05144550_01Ekim2018Iiternetbulteni.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Öğüt, N. ve Olkun, E. O. (2018). Üniversite öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyi: selçuk üniversitesi örneği. Selçuk İletişim, 11(2), 54-73. doi: 10.18094/josc.430980
  • Özmen, F., ve Aküzüm, C. (2013). Okul Ortamında Kültürel Farklılıklardan Kaynaklanan Çatışmalar ve Çatışma Yönetimi Yaklaşımları-Alipaşa İlköğretim Okulu Örneği. NWSA Education Sciences, 8(4), 441-459.
  • Polat, S. (2012). Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 334-343.
  • Polat, S., ve Barka, T. O. (2014). Preservice teachers’ intercultural competence: A comparative study of teachers in Switzerland and Turkey. Eurasian Journal of Educational Research, 54, 19-38. doi: 10.14689/ejer.2014.54.2
  • Rengi, Ö., ve Polat, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin kültürel farklılık algıları ve kültürler arası duyarlılıkları. Journal of World of Turks, 6(3), 135-156.
  • Roffey, S. (2012). Pupil wellbeing-teacher wellbeing: Two sides of the same coin? Educational and Child Psychology, 29, 8–15. 24 Nisan 2019 tarihinde https://www.academia.edu/2404110/ adresinden alınmıştır.
  • Roscoe, J.T. (1975) Fundamental Research Statistics for the Behavioral Sciences. Holt, Rinehart and Winston: New York.
  • Sağlam, H. İ., ve Kanbur, N. İ. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 310-323.
  • Shoshani, A., ve Steinmetz, S. (2014). Positive psychology at school: A school-based intervention to promote adolescents’ mental health and well-being. Journal of Happiness Studies, 15, 1289–1311.doi:10.1007/s10902-013-9476-1
  • Spilt, J. L., Koomen, H. M. Y., ve Thijs, J. T. (2011). Teacher wellbeing: The importance of teacher–studentrelationships. Educational Psychology Review, 23, 457–477. doi:10.1007/s10648-011-9170-y
  • Strekalova, E. (2013). Intercultural sensitivity of teachers working with refugee children.(Yayımlanmamış doktora tezi). University at Buffalo: New York.
  • Strohmeier, D., ve Spiel, C. (2003). Immigrant children in Austria: Aggressive behavior and friendship patterns in multicultural school classes. Journal of applied school psychology, 19(2), 99-116. doi: 10.1300/J008v19n02_07
  • Şimşir, Z. ve Dilmaç, B. (2018). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitim Gördüğü Okullarda Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri. İlköğretim Online, 17(2), 1116-1134. doi: 10.17051/ilkonline.2018.419647.
  • TDK, Türk Dil Kurumu, http://www.tdk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 24.04.2019).
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4. baskı). New York: HarperCollins.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384. doi: 10.13140/RG.2.1.2414.4480
  • Topkaya, Y. ve Akdağ, H. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Suriyeli sığınmacılar hakkındaki görüşleri (Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği). Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 767-786.
  • Trochim, W. M. veDonnelly, J. P. (2006). The Research Methods Knowledge Base (3rd Edition). Mason, OH: Cengage Learning.
  • Turner, N., Barling, J., ve Zacharatos, A. (2002). Positive psychology at work. Snyder, C. R. ve Lopez S. J. (Ed.), Handbook of positive psychology içinde (pp. 715–728). New York, NY: Oxford University Press.
  • Üstün, E. (2011). Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri ABD: İstanbul.
  • Van Petegem, K., Creemers, B. P. M., Rossel, Y., ve Aelterman, A. (2005). Relationships between teacher characteristics, interpersonal teacher behavior and teacher wellbeing. The Journal of Classroom Interaction, 40, 34–43. 24 Nisan 2019 tarihinde http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ768688.pdf adresinden alınmıştır.
  • Vesely, A. K., Saklofske, D. H., ve Nordstokke, D. W. (2014). EI training and pre-service teacher wellbeing. Personality and Individual Differences, 65, 81-85.
  • Williams, T. R. (2005). Exploring the impact of study abroad on students‟ intercultural communication skills: Adaptability and sensitivity. Journal of Studies in International Education, 9(4), 356-371. doi:10.1177/1028315305277681
  • Wong, Y. H. ve Zhang, L. F. (2014). Perceived school culture, personality types, and wellbeing among kindergarten teachers in Hong Kong. Australasian Journal of Early Childhood, 39, 100–108. 24 Nisan 2019 tarihinde http://search.informit.com.au/documentSummary;dn=365495547835458;res=IELHSS adresinden alınmıştır.
  • Yazıcı, S., Başol, G., ve Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları: bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 229-242.
  • Yılmaz, F., ve Göçen, S. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık Hakkındaki Görüşlerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 374-392.
  • Zee, M. (2016). From general to student-specific teacher self-efficacy (Yayımlanmamış Doktora Tezi). University of Amsterdam: Amsterdam.

Predictive Roles of Psychological Well-Being and Some Demographic Variables on Teachers’ Intercultural Sensitivity

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 198 - 218, 18.03.2020

Öz

With the impact of globalization and migration movements
around the world, the number of students from different cultures is increasing.
This cultural diversity
in schools reveals the concept of multicultural education. Along with the
social changes experienced in schools, there have been changes in the duties
and roles of educators who are primarily responsible for providing a
multicultural education environment in schools.
The aim of this study is to
examine the predictive roles of 
psychological well-being, gender, seniority, and years of teaching at
the current school on intercultural sensitivity levels of Turkish elementary
school teachers working at culturally diverse state founded schools. The study
was carried out in the fall term of 2018-2019 academic year, with classroom
teachers (n=144) who worked in 7 different schools in the regions where there
was  large external and internal migration,
and  who volunteered to participate the
study. The  “Intercultural Sensitivity
Scale”, “Psychological Well-being Scale”, and “Personal Information Form"
were used for data collection. Descriptive statistics were used in data
analyses, in addition to Pearson Product Correlation and Simple Linear
Regression analyses. Results revealed that, 
the ISS scores of the teachers
had a significant and moderate relationship with the PWBS scores (r=.495,
p<.01), and a significant but low relationship with gender (r= -.17,
p<.05). Seniority and years of teaching at the current school were not
significantly correlated with the intercultural sensitivity levels of the
teachers. In addition, Psychological well-being was found to be a
significant predictor of teachers’ intercultural sensitivity (F(1-138) =
44.76; p<.01). Psychological well-being explained  about 25 % of the variance in intercultural
sensitivity scores. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, S. (2017). Göçmen çocuğun eğitim hakkı. Beykent Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 3(5), 27-42, ISSN: 2149-5068.
  • Akça, F., Ulutaş, E., ve Yabancı, C. (2018). Investigation of Teachers’ Self-Efficacy Beliefs, Locus of Control and Intercultural Sensitivities from the Perspective of Individual Differences. Journal of Education and Learning, 7(3), 219-232. doi:10.5539/jel.v7n3p219
  • Akın, E. (2016). Türkçe Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Siirt Üniversitesi Örneği). TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 11(3), 29-42. doi: 10.7827/TurkishStudies.9276
  • Allison Evola, L. (2012). An investigation of cultural competence in teachers (Doctoral dissertation, Wayne State University, Detroit, Michigan). 24 Nisan 2019 tarihinde https://digitalcommons.wayne.edu/oa_dissertations/526/ adresinden erişilmiştir.
  • Ang, S., ve Van Dyne, L. (Ed.) (2008). Handbook of Cultural Intelligence. New York: Sharpe.
  • Aykırı, K. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarındaki Suriyeli öğrencilerin eğitim durumlarına ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 2(1), 44-56.
  • Balyer, A. ve Gündüz, Y. (2011). Yönetici ve öğretmenlerin okullarında farklılıkların yönetimine ilişkin algılarının incelenmesi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (32), 25-43.
  • Bayles, P. P. (2009). Assessing the Intercultural Sensitivity of Elementary Teachers in Bilingual Schools in a Texas School District (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Minnesota: Minnesota.
  • Bentea, C.C. (2015). Relationships between personality characteristics and attitude towards work in school teachers. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 180, 1562–1568. doi:10.1016/j.sbspro.2015.02.307
  • Boran, G. ve Arcagok, S. (2017). Temel eğitim bölumu öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılıklarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Innovative Approaches in Education, 1(1), 1-10. doi: 10.29329/ijiape.2017.84.1
  • Briner, R., ve Dewberry, C. (2007). Staff well-being is key to school success: A research Study into the Links Between Staff Wellbeing and School performance. London: Work life Support /Hamilton House.
  • Burke, R. J., Greenglass, E. R., ve Schwarzer, R. (1996). Predicting teacher burnout over time: Effects of work stress, social support, and self-doubts on burnout and its consequences. Anxiety, Stress, and Coping, 9, 261–275. doi:10.1080/10615809608249406
  • Chen, G. M., ve Starosta, W. J. (2000). The development and validation of the intercultural sensitivity scale. Human Communication, 3, 1-15.
  • Demir, S. (2012). Çok kültürlü eğitimin Erciyes Üniversitesi öğretim elemanları için önem derecesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4), 1453-1475. doi:10.7827/TurkishStudies.387
  • Eatough, E., Way, J., ve Chang, C. (2012). Understanding the link between psychosocial work stressors and work-related musculoskeletal complaints. Applied Ergonomics, 43, 554–563. doi:10.1016/j.apergo.2011.08.009
  • Ford, T. N., ve Quinn L. (2010). First Year Teacher Education Candidates: What Are Their Perceptions about Multicultural Education? Multicultural Education, 17(4), 18-24.
  • George, D., ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10. Basım). Boston: Pearson.
  • Gozzoli, C., Frascaroli, D., ve D’Angelo, C. (2015). Teachers’ wellbeing/malaise: Which resources and efforts at individual, group and organizational levels? Procedia – Social and Behavioral Sciences, 191, 2241–2245. doi:10.1016/j.sbspro.2015.04.491
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü, (GİGM), (2019). Geçici Koruma. http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_ icerik adresinden 24 Nisan 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Hamurcu, H., ve Demirçelik, E. (2015). Çokkültürlü Ortaöğretim Okulu Yönetici Ve Öğretmenlerinin Yönetim-Öğretim Sürecinde Karşılaştıkları Güçlüklerin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 45(207), 24-39.
  • Kağnıcı, D.Y. (2017). Suriyeli Mülteci Çocukların Kültürel Uyum Sürecinde Okul Psikolojik Danışmanlarına Düşen Rol ve Sorumluluklar. Elementary Education Online, 16(4): 1768-1776. İlköğretim Online, 16(4), 1768-1776, 2017. doi: 10.17051/ilkonline.2017.342990
  • Kara, Ö. T., Yiğit, A. ve Ağırman, F. (2016). Çukurova Üniversitesi Türkçe öğretmenliği bölümünde okuyan öğrencilerin Suriyeli mülteci kavramına ilişkin algılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(4), 945-961.
  • Karanikola, Z., ve Balias, S. (2015). Teachers’ Intercultural Sensitivity Towards Pupils Belonging to a Cultural Minority: A Quantitative Research in the Prefecture of Aitoloakarnania, Greece. International Journal of Elementary Education, 4(2), 35-40. doi: 10.11648/j.ijeedu.20150402.13
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Keyes, C. L. M., Shmotkin, D., ve Ryff, C. D. (2002) Optimizing well-being: The empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82(6), 1007–1022. doi: 10.1037//0022-3514.82.6.1007
  • Levent, F. ve Çayak, S. (2017). Türkiye'deki Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik okul yöneticilerinin görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14-1(27), 21-46.
  • Martin, D. P., ve Rimm-Kaufman, S. E. (2015). Do student self-efficacy and teacher-student interaction quality contribute to emotional and social engagement in fifth grade math? Journal of School Psychology, 53, 359–373. doi:10.1016/j.jsp.2015.07.001
  • McCallum, F., ve Price, D. (2010). Well teachers, well students. The Journal of Student Wellbeing, 4(1), 19-34. doi: 10.21913/JSW.v4i1.599
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim Öğretim Hizmetleri Hakkında Genelge (2014/21). 27 Nisan 2019 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1715.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Geçici koruma hizmetleri kapsamındaki öğrencilerin eğitim hizmetleri. 27 Nisan 2019 tarihinde https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_10/05144550_01Ekim2018Iiternetbulteni.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Öğüt, N. ve Olkun, E. O. (2018). Üniversite öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyi: selçuk üniversitesi örneği. Selçuk İletişim, 11(2), 54-73. doi: 10.18094/josc.430980
  • Özmen, F., ve Aküzüm, C. (2013). Okul Ortamında Kültürel Farklılıklardan Kaynaklanan Çatışmalar ve Çatışma Yönetimi Yaklaşımları-Alipaşa İlköğretim Okulu Örneği. NWSA Education Sciences, 8(4), 441-459.
  • Polat, S. (2012). Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 334-343.
  • Polat, S., ve Barka, T. O. (2014). Preservice teachers’ intercultural competence: A comparative study of teachers in Switzerland and Turkey. Eurasian Journal of Educational Research, 54, 19-38. doi: 10.14689/ejer.2014.54.2
  • Rengi, Ö., ve Polat, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin kültürel farklılık algıları ve kültürler arası duyarlılıkları. Journal of World of Turks, 6(3), 135-156.
  • Roffey, S. (2012). Pupil wellbeing-teacher wellbeing: Two sides of the same coin? Educational and Child Psychology, 29, 8–15. 24 Nisan 2019 tarihinde https://www.academia.edu/2404110/ adresinden alınmıştır.
  • Roscoe, J.T. (1975) Fundamental Research Statistics for the Behavioral Sciences. Holt, Rinehart and Winston: New York.
  • Sağlam, H. İ., ve Kanbur, N. İ. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 310-323.
  • Shoshani, A., ve Steinmetz, S. (2014). Positive psychology at school: A school-based intervention to promote adolescents’ mental health and well-being. Journal of Happiness Studies, 15, 1289–1311.doi:10.1007/s10902-013-9476-1
  • Spilt, J. L., Koomen, H. M. Y., ve Thijs, J. T. (2011). Teacher wellbeing: The importance of teacher–studentrelationships. Educational Psychology Review, 23, 457–477. doi:10.1007/s10648-011-9170-y
  • Strekalova, E. (2013). Intercultural sensitivity of teachers working with refugee children.(Yayımlanmamış doktora tezi). University at Buffalo: New York.
  • Strohmeier, D., ve Spiel, C. (2003). Immigrant children in Austria: Aggressive behavior and friendship patterns in multicultural school classes. Journal of applied school psychology, 19(2), 99-116. doi: 10.1300/J008v19n02_07
  • Şimşir, Z. ve Dilmaç, B. (2018). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitim Gördüğü Okullarda Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri. İlköğretim Online, 17(2), 1116-1134. doi: 10.17051/ilkonline.2018.419647.
  • TDK, Türk Dil Kurumu, http://www.tdk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 24.04.2019).
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4. baskı). New York: HarperCollins.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384. doi: 10.13140/RG.2.1.2414.4480
  • Topkaya, Y. ve Akdağ, H. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Suriyeli sığınmacılar hakkındaki görüşleri (Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği). Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 767-786.
  • Trochim, W. M. veDonnelly, J. P. (2006). The Research Methods Knowledge Base (3rd Edition). Mason, OH: Cengage Learning.
  • Turner, N., Barling, J., ve Zacharatos, A. (2002). Positive psychology at work. Snyder, C. R. ve Lopez S. J. (Ed.), Handbook of positive psychology içinde (pp. 715–728). New York, NY: Oxford University Press.
  • Üstün, E. (2011). Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri ABD: İstanbul.
  • Van Petegem, K., Creemers, B. P. M., Rossel, Y., ve Aelterman, A. (2005). Relationships between teacher characteristics, interpersonal teacher behavior and teacher wellbeing. The Journal of Classroom Interaction, 40, 34–43. 24 Nisan 2019 tarihinde http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ768688.pdf adresinden alınmıştır.
  • Vesely, A. K., Saklofske, D. H., ve Nordstokke, D. W. (2014). EI training and pre-service teacher wellbeing. Personality and Individual Differences, 65, 81-85.
  • Williams, T. R. (2005). Exploring the impact of study abroad on students‟ intercultural communication skills: Adaptability and sensitivity. Journal of Studies in International Education, 9(4), 356-371. doi:10.1177/1028315305277681
  • Wong, Y. H. ve Zhang, L. F. (2014). Perceived school culture, personality types, and wellbeing among kindergarten teachers in Hong Kong. Australasian Journal of Early Childhood, 39, 100–108. 24 Nisan 2019 tarihinde http://search.informit.com.au/documentSummary;dn=365495547835458;res=IELHSS adresinden alınmıştır.
  • Yazıcı, S., Başol, G., ve Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları: bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 229-242.
  • Yılmaz, F., ve Göçen, S. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık Hakkındaki Görüşlerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 374-392.
  • Zee, M. (2016). From general to student-specific teacher self-efficacy (Yayımlanmamış Doktora Tezi). University of Amsterdam: Amsterdam.
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nagihan Oğuz Duran

Başak Çalışkan 0000-0001-8897-1394

Yayımlanma Tarihi 18 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Oğuz Duran, N., & Çalışkan, B. (2020). Psikolojik İyi Oluş, Cinsiyet, Mesleki Kıdem ve Okuldaki Görev Süresinin Öğretmen Kültürlerarası Duyarlılığını Yordamadaki Rolleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 198-218.

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551