Dünya çapındaki göç hareketleri ve küreselleşmenin etkisi
ile okullarda farklı kültürlerden gelen öğrencilerin sayısı artmaktadır.
Okullardaki bu kültürel çeşitlilik çok kültürlü eğitim kavramını ortaya
çıkarmıştır. Yaşanan sosyal değişimlerle birlikte, okullarda çok kültürlü bir
eğitim ortamı sağlamaktan sorumlu olan eğitimcilerin görev ve rollerinde de
değişiklikler olmuştur. Bu çalışmanın amacı, psikolojik iyi oluş, cinsiyet,
mesleki kıdem ve okuldaki görev süresinin kültürlerarası duyarlılık düzeyini
yordayıcı rollerinin, yurt içi ve yurt dışından çok miktarda göç alan
bölgelerde yer alan, kültürel çeşitliliğin bulunduğu devlet okullarında görev
yapan Türk ilkokul öğretmenleri üzerinde incelenmesidir. Çalışma 2018-2019
eğitim öğretim yılı güz döneminde, yoğun dış ve iç göç almış bölgelerdeki 7
ayrı okulda görev yapan ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan sınıf öğretmenleri
(N=144) ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında “Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği”, “Psikolojik İyi Oluş Ölçeği” ve “Kişisel
Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistiklerin
yanı sıra, Pearson Momentler Korelasyon analizi ve Basit Doğrusal Regresyon
Analizi kullanılmıştır. Bulgular, KDÖ
puanlarının PIOÖ puanları ile (r=.495, p<.01) orta düzeyde, cinsiyet ile
düşük düzeyde (r= -.17, p<.05) anlamlı bir ilişkisi olduğunu, kıdem ve
okuldaki çalışma süresinin ise öğretmen kültürlerarası duyarlılığı ile anlamlı
bir ilişkisinin bulunmadığını göstermiştir. Ayrıca, psikolojik iyi oluş
öğretmen kültürlerarası duyarlılığının anlamlı bir yordayıcısı olarak
bulunmuştur (F(1-138) = 44.76; p<.01). Psikolojik iyi oluş
puanları kültürlerarası duyarlılık puanlarındaki değişimin %25’ini
açıklamaktadır.
With the impact of globalization and migration movements
around the world, the number of students from different cultures is increasing.
This cultural diversity
in schools reveals the concept of multicultural education. Along with the
social changes experienced in schools, there have been changes in the duties
and roles of educators who are primarily responsible for providing a
multicultural education environment in schools. The aim of this study is to
examine the predictive roles of
psychological well-being, gender, seniority, and years of teaching at
the current school on intercultural sensitivity levels of Turkish elementary
school teachers working at culturally diverse state founded schools. The study
was carried out in the fall term of 2018-2019 academic year, with classroom
teachers (n=144) who worked in 7 different schools in the regions where there
was large external and internal migration,
and who volunteered to participate the
study. The “Intercultural Sensitivity
Scale”, “Psychological Well-being Scale”, and “Personal Information Form"
were used for data collection. Descriptive statistics were used in data
analyses, in addition to Pearson Product Correlation and Simple Linear
Regression analyses. Results revealed that,
the ISS scores of the teachers
had a significant and moderate relationship with the PWBS scores (r=.495,
p<.01), and a significant but low relationship with gender (r= -.17,
p<.05). Seniority and years of teaching at the current school were not
significantly correlated with the intercultural sensitivity levels of the
teachers. In addition, Psychological well-being was found to be a
significant predictor of teachers’ intercultural sensitivity (F(1-138) =
44.76; p<.01). Psychological well-being explained about 25 % of the variance in intercultural
sensitivity scores.
: Intercultural sensitivity cultural diversity psychological well-being elementary school teachers immigration
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Volume: 9 Issue: 1 |