Bu çalışma sınıf öğretmenliği öğrencilerinin temel
matematik ispatlarını yapma süreçlerini bilişsel açıdan ve kullandıkları
argümanlar cinsinden incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma
desenlerinden durum çalışması modeli kullanılmıştır. Bu çalışmada sınıf
öğretmenliği 1. sınıfında öğrenim gören 89 öğrenci temel matematik dersi ara
sınav notlarına göre yüksek, orta ve düşük başarılı olarak üç gruba
ayrılmıştır. Ardından her gruptan rastgele yolla biri kız biri erkek olmak
üzere iki öğrenci (toplamda 6 öğrenci) seçilmiştir. Çalışmada veriler etkinlik kartı ve sesli
düşünme protokolü yoluyla toplanmıştır. Etkinlik kartında öğrencilere kümeler
konusu ile ilgili iki önerme verilmiş ve bu önermeleri sesli düşünerek
ispatlamaları istenmiştir. Çalışmada nitel veri analizi yöntemlerinden betimsel
analiz yöntemi kullanılmıştır. Betimsel analiz toplanan nitel verilerin daha
önceden oluşturulmuş belli kategoriler doğrultusunda analize katılmasına
dayanmaktadır. Bu çalışmada sınıf öğretmenliği öğrencilerinin ispat yapma
sürecindeki bilişsel süreçlerini incelemek için Tall’un (2004) geliştirip Tall
ve Mejia-Ramos’un (2010) daha detaylı açıkladığı matematiğin zihinsel
dünyasının gelişiminde olan somutlaştırma, sembolleştirme ve aksiyomlarla
formel ifade etme bilişsel aşamaları kullanılmıştır. Öğrencilerin ispatlarını
gerekçelendirdikleri argümanlarını incelemek için Toulmin’in (1958) ispat yapma
sürecindeki argüman üretme aşamaları kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda
öğrencilerin ispat yapma sürecinde somutlaştırma, sembolleştirme ve formel
ifade etme bilişsel yapılarını; iddianın ortaya atılması, verinin sunumu,
doğrulayıcı ifadeler ve sınırlılıkları çürütme argümanlarını kullandıkları
tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606