Bireylerin çeşitli olay, olgu ve kişilerle ilgili sahip oldukları bilişsel yapılar, onlar hakkında geliştirdikleri duygu, düşünce ve davranışları da şekillendirmektedir. Bu bilişsel yapıların çok çeşitli ortamlarda geçirilen yaşantılarla oluşturulması söz konusu olmakla birlikte, kültürün en önemli ögelerinden biri olan aile bu yapıların oluşturulmasında temel bir rol üstlenmiştir. Benzer biçimde, insanların anne, baba ve çocuk kavramları hakkındaki bilişsel yapıları, aile üyeleriyle ilgili geliştirilen tutum ve rolleri de şekillendirmektedir. Bu araştırmada, farklı gelişim döneminde çocuğu olan babaların, çocuk, anne ve baba kavramına ilişkin bilişsel yapıları metaforlar aracılığıyla belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Ankara Yenimahalle’de bir kamu kurumunda çalışan ve farklı gelişim dönemlerinde çocuğu olan 48 babaya (12; 6-24 ay, 12; 36-72 ay, 12; 7-12 yaş ve 12; 13-18 yaş), demografik bilgilerin yer aldığı bir bilgi formu ile “çocuk... gibidir, çünkü... ” “anne... gibidir, çünkü... ” ve “baba... gibidir, çünkü...” sorularının yer aldığı bir form yöneltilmiştir. Araştırma sonucuna göre babaların çocuk, anne, baba kavramlarına ilişkin metaforları incelendiğinde, 6-24 ay ve 36-76 ay aralığında çocuğu olan babaların çocuk algısını en fazla soylu/kurtarıcı çocuk, anne algısını en fazla büyütüp yetiştirme rolü ve baba algısını en fazla koruyuculuk rolü çerçevesinde, 7-12 yaş ve 13-18 yaş çocuğu olan babaların ise çocuk algısını en fazla soylu/kurtarıcı çocuk ve masum çocuk, anne algısını idare etme/yönetme rolü, baba algısını ekonomik geçim sağlama ve dayanak/destek olma rolleri çerçevesinde yansıttıkları belirlenmiştir.
The
cognitive structures that people have about various events, phenomena and
people shape the development of feelings, thoughts and behaviors about them.
The cognitive structures are composed in a various contexts; however, the
family, one of the most important element of the culture, has played a
fundamental role in the formation of these. Similarly, the cognitive structures
of people about the concepts of mother, father and child also shape the
development of attitudes and roles related to family members. In this research,
cognitive structures of fathers with children in different developmental
periods regarding the concepts of child, mother and father were tried to be
determined through metaphors. To this end, a form including demographic
information along with a form including statements such as “child is
like/similar…, because…”, “mother is like/similar…, because…” and “father is
like/similar…, because…” was given to 48 fathers with children at different
developmental periods (12: 6-24-month olds 12: 36-72-month olds, 12: 7-12-year
olds and 12: 13-18-year olds) and who work in a public institution in
Yenimahalle, Ankara. As a result, when the metaphors of fathers with children
in different periods of development were analysed, it was observed that the
fathers who have 6-24-month and 36-72-month old children mostly expressed the
perception of child within the framework of noble/savior child, the perception
of mother within the framework of expected nurturing role, and the perception
of father within the framework of protective role. On the other hand, the
fathers who have 7-12 and 13-18 year-old children mostly expressed the
perception of child within the framework of noble/savior child, the perception
of mother within the framework of managing/guidance role and the perception of
father within the framework of learner and supportive roles.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 6 Issue: 3 |