Bu araştırmanın amacı, Türkiye’deki erken çocukluk dönemi kaynaştırma ortamlarında, normal gelişim gösteren çocukların özel gereksinimli akranlarına yönelik inanç ve fikirleri, tutumları ve etkileşim biçimleri hakkında bilgi edinmektir. Araştırmanın katılımcıları 5-6 yaş aralığındaki, iki anasınıfına devam eden sekiz normal gelişim ve iki özel gelişim gösteren çocuk, normal gelişim gösteren çocukların ebeveynleri ve onların iki sınıf öğretmenidir. Çocukların özel gereksinimli sınıf arkadaşlarına yönelik tutumları hakkında daha detaylı bilgi toplayabilmek amacı ile katılımcı gözlemleri ve açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşmelerin nitel analizleri kullanılmıştır. Normal gelişim gösteren çocukların sakatlık hakkında bildiklerini öğrendikten sonra, gözlem ve görüşme verilerine dayalı olarak tutumlar ile ilgili temalar oluşturulmuştur. Bu temalar olumlu ve olumsuz görüşler olmak üzere iki başlık altında toplanmıştır. Olumlu başlıklar genellikle, hoşlanma, yardım etme, korkmak yerine koruyucu olma ve onları olabildiğince oyunlarına dâhil etme isteği şeklinde olan hislerini içermektedir. Olumsuz başlıklar genellikle normal gelişim gösteren çocukların özel gereksinimli akranlarına karşı düşük beklentilerine yönelik gözlemlerden ortaya çıkan dışlama, göz ardı etme ve onlarla ezici oynama gibi başlıklardır.
The aim of this study was to determine the attitudes and behaviors of typically developing
children toward their peers with special needs in inclusive early childhood settings in Turkey.
Participants in this study were eight typically developing and two specially developing
children between the ages of 5 and 6 in two inclusive kindergarten classrooms, typically
developing children’s parents, and their classroom teachers. Qualitative analysis of semistructured
interviews with open-ended questions and field observations were used to gain
more insight related with children's attitudes toward their classmates with special needs with
the support of field observations. After learning about typically developing children's
knowledge about disabilities and attitude-related themes, based on an analysis of both
observations and interview data, were presented. These themes were categorized into two
broad categories, according to being positive or negative framings. Positive topics mostly
included liking, helping and protecting rather than being afraid, and involving them into their
play. Negative topics generally appeared in the observations that focused on the typically
developing children's low expectations regarding their peers with special needs, ignoring and
rejecting them, and playing rough with them
Other ID | JA93RJ58EH |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016Volume: 5 Issue: 4 |