Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitiminde Disiplinlerarası Öğretime Dayalı Fen Uygulamalarının Öğrenci, Öğretmen, Veli Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 1, 164 - 176, 28.03.2022
https://doi.org/10.30703/cije.975249

Öz

Araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimde disiplinlerarası öğretime dayalı fen uygulamalarının öğrenci, öğretmen ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubu İstanbul ilinde özel bir okula giden okul öncesi 5 yaş grubu öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştımaya toplam 9 öğrenci, 7 veli ve 1 öğretmen katılmıştır. Öğrencilerden 4’ü farklı ülkelerden gelmekte olup Türkiye’de eğitim almaktadırlar. Uygulama, 4 farklı disiplin alanındaki etkinliklerle 3 haftada toplam 24 saatlik ders süresi içinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında; “Duygu Durum Panosu”, “Etkinlik Değerlendirme Görüşme Formu”, “Öğretmen Gözlem Formu” ve “Veli Gözlem Formu” olmak üzere 4 ölçme aracı kullanılmıştır. Betimsel analiz tekniği ile çözümlenen verilerden okul öncesi eğitiminde disiplinlerarası öğretime dayalı fen uygulamalarının öğrencilerin matematik, Türkçe dil etkinlikleri ve sanat kazanımları ile bütüncül bir bakış açıcısı kazanmalarına yönelik düşünme becerileri, yaratıcılık, işbirliği yapma ve iletişim kurma gibi becerileri elde etmesini sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmen ve veli görüşlerine göre disiplinlerarası öğretime dayalı fen uygulamalarının öğrenme-öğretme sürecine olumlu yönde katkı sağladığı da saptanmıştır.

Destekleyen Kurum

Yok

Kaynakça

  • Akerson, V.L. ve Flanigan, J. (2017). Preparing Preservice Teachers to Use an Interdisciplinary Approach to Science and Language Arts Instruction. Journal of Science Tescher Education, 11(4), 345-362.
  • Akgün, A., Tokur, F. ve Duruk, Ü. (2016). Fen öğretiminde öğrenilen kavramların günlük yaşamla ilişkilendirilmesi: su kimyası ve su arıtımı. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 161-178.
  • Aytar, A. ve Özsevgeç, T. (2019). Disiplinler Arası Fen Öğretiminin 7. Sınıf Öğrencilerinin Sürdürülebilir Kalkınma Konusundaki Gelişimlerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 324-357.
  • Beane, J. (1992). Integrated Curriculum in the Middle School. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education Urbana IL. ERIC Digest no:351095.
  • Boyraz, C. ve Serin, G. (2016). İlkokul düzeyinde oyun temelli fiziksel etkinlikler yoluyla kuvvet ve hareket kavramlarının öğretimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 89-101.
  • Brand, B. R. ve Triplett, C.F. (2012). Interdisciplinary curriculum: an abandoned concept?. Teachers and Teaching Theory and Practice, 18(3), 381-393. DOI: 10.1080/13540602.2012.629847
  • Braunger, J. & Hart-Landsberg, S. (1994). Crossing boundaries: Explorations in Integrative Curriculum. Portland, OR: Northwest Regional Educational Lab. Calif.: SAGE Publications.
  • Campbell, C. ve Henning, M.B. (2010). Planning, Teaching, and Assessing Elementary Education Interdisciplinary Curriculum. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22(2), 179-186.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B. ve Turner, L.A. (2015). Nitel ve Karma Araştırma Yöntemleri. (ed. Ahmet Aypay). Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Convertini, J. (2020). An interdisciplinary approach to investigate preschool children’s implicit inferential reasoning in scientific activities. Research in Science Education, 51, 171–186. https://doi.org/10.1007/s11165-020-09957-3.
  • Crowther, G. (2012). Using science songs to enhance learning: an interdisciplinary approach, Life Sciences Education, 11, 26-30.
  • Daymon, C. ve Holloway, I. (2003). Qualitative Research Methods in Public Relations and Marketing Communications. Routledge, London and New York.
  • Demir, E. (2009). İlköğretim İkinci Sınıflarda Uygulanan Disiplinlerarası Bütüncül Öğretim Yaklaşımının Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Demirel, Ö., Tuncel, İ., Demirhan, C., Demir, K. (2008). Çoklu zekâ kuramı ile disiplinlerarası yaklaşımı temel alan uygulamalara ilişkin öğretmen-öğrenci görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 14-25.
  • Güder, Y. ve Gürbüz, R. (2018). STEM Eğitimine Geçişte Bir Araç Olarak Disiplinler Arası Matematiksel Modelleme Oluşturma Etkinlikleri: Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Special Issue, 171-199. DOI: http://dx.doi.org/10.17984/adyuebd.457626.
  • Güder, Y.,& Gürbüz, R. (2017). Disiplinler arası modelleme problemi yoluyla kavram öğretimi: Enerji tasarrufu problemi. İlköğretim Online, 16(3), 1101-1120.
  • Harvey, C. ve Reid, S. (2001). Challenge: How can a Faculty of Education Model Integrated Curriculum for Grades Seven to Twelve?. Education, 121(3), 604-609.
  • Jones, C. (2009) Interdisciplinary Approach-Advantages, Disadvantages, and the Future Benefits of Interdisciplinary Studies. ESSAI, 7(26), 76-81.
  • Kolstad, R.K. ve Briggs, L. D. (1995). Better Teaching of Science Through Integration. Journal of Instructional Psychology, 22(2), 130-135.
  • Korkmaz, H. ve Konukaldı, I. (2016). İlköğretim fen ve teknoloji eğitiminde disiplinlerarası tematik öğretme yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünleri üzerine etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 1-22.
  • Lake, C. (1994). Integrated Curriculum. School Improvement Research Series. Office of Educational Research and Improvement (OERI), U.S. Department of Education. http://www.ssec.org/idis/cohasset/InteCur.htm.
  • Marrongelle, K.A. (2001). Physics experiences and calculus: How students use physics to construckt meaningful conceptualizations of calculus concepts in an interdisciplinary calculus/physics course. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of New Hampshire, Durham. https://scholars.unh.edu/dissertation/42/
  • McCarthy, B.C. (2005). Effects of thematic-based, hands-on science teaching versus a textbook approach for students with disabilities. Journal of Research in Science Education, 42(3), 245-263.
  • McClellan, N. (2002). MFAA: An Interdisciplinary Prototype. In Music Educators National Conferance (2-7).
  • MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd Edition).
  • Mitchell, C. E. (1990). The Allience of Science and mathematics: Helping it Become a Reality. Journal of Instructional Psychology, 17(1), 33-45.
  • Ogelman, H.G., Önder, A., Durkan, N. ve Erol, A. (2015). Tipitop ve Arkadaşları ile Toprağı Tanıyoruz 6 isimli toprak eğitimi projesi’nin etkisinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1 (2), 476-488.
  • Özçelik, C. ve Semerci, N. (2016). Disiplinlerarası öğretim yaklaşımına dayalı öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin geometrik cisimlerin hacimleri konusundaki akademik başarılarına etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 141-150.
  • Paker, T. (2015). Nitel Araştırma Teknikleri Durum Çalışması. Fatma Nevra Seggie ve Yasemin Bayyurt (Ed.), Nitel Araştırma Yöntem, Tekniki Analiz ve Yaklaşımları içinde (s. 119-134). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Santau, A.O. ve Ritter, J.K. (2013). What to teach and how to teach it: Elementary teachers’ views on teaching inquiry-based, interdisciplinary science and social studies in urban settings. The New Educator, 9(4), 255-286.
  • Snyder, S. (2001). Connection, Correlation, and Integration. Music Educators Journal, 87 (5), 32-39.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçmelerde Güvenirlik ve Geçerlik. Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Tekerek, B. ve Cebesoy, Ü. B. (2017). 8. Sınıf öğrencilerinin ısı-sıcaklık ünitesindeki çizgi grafiği ile ilgili zorlukları üzerine disiplinlerarası bir çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 307-332
  • Ürey, M. ve Çepni, S. (2014). Fen temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumları üzerine etkisinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 537-548.
  • Ürey, M., Çepni, S. ve Kaymakçı, S. (2015). Fen temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının bazı sosyal bilgiler öğretim programı kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 7-30.
  • Wiggins, R. A. (2001). Interdisciplinary Curriculum: Music Educator Concerns. Music Educators Journal, 87T(5), 41.
  • Yang, Y., Liu, X. ve Gardella Jr., J.A. (2020). Effects of a professional development program on science teacher knowledge and practice, and student understanding of interdisciplinary science concepts. The Journal of Research in Science Teaching, 57, 1028-1057. DOI: 10.1002/tea.21620.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R.K. (2003). Case Study Research Design and Methods (3rd edition). London: Sage Publications.
  • You, H.S. (2016). Toward Interdisciplinary Science Learning: Development of an Assessment for Interdisciplinary Understanding of ‘Carbon Cycling’. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). The University of Texas at Austin. ABD.

Evaluation of Students’, Teacher’s, Parents’ views on Interdisciplinary Preschool Education Teaching on Science Practices

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 1, 164 - 176, 28.03.2022
https://doi.org/10.30703/cije.975249

Öz

The research aims to evaluate the science practices based on interdisciplinary teaching in preschool education according to the opinions of students, teachers, and parents. A case study which is one of the qualitative research methods was used in the research. The study group consists of preschool 5-age group students attending a private school in Istanbul. 9 students, 7 parents, and 1 teacher participated in the research. 4 of the students are from different countries and study in Turkey. The implementation was carried out in a total of 24 hours in 3 weeks with activities in 4 different discipline fields. For collecting the data, 4 measurement tools were used, namely “Emotion State Panel”, “Activity Evaluation Interview Form”, “Teacher Observation Form” and “Parent Observation Form”. As a result of the research, it was determined that science practices based on interdisciplinary teaching in preschool education enable students to acquire skills such as thinking skills, creativity, cooperation, and communication aimed at gaining a holistic perspective with mathematics, Turkish language activities, and artistic achievements.

Kaynakça

  • Akerson, V.L. ve Flanigan, J. (2017). Preparing Preservice Teachers to Use an Interdisciplinary Approach to Science and Language Arts Instruction. Journal of Science Tescher Education, 11(4), 345-362.
  • Akgün, A., Tokur, F. ve Duruk, Ü. (2016). Fen öğretiminde öğrenilen kavramların günlük yaşamla ilişkilendirilmesi: su kimyası ve su arıtımı. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 161-178.
  • Aytar, A. ve Özsevgeç, T. (2019). Disiplinler Arası Fen Öğretiminin 7. Sınıf Öğrencilerinin Sürdürülebilir Kalkınma Konusundaki Gelişimlerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 324-357.
  • Beane, J. (1992). Integrated Curriculum in the Middle School. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education Urbana IL. ERIC Digest no:351095.
  • Boyraz, C. ve Serin, G. (2016). İlkokul düzeyinde oyun temelli fiziksel etkinlikler yoluyla kuvvet ve hareket kavramlarının öğretimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 89-101.
  • Brand, B. R. ve Triplett, C.F. (2012). Interdisciplinary curriculum: an abandoned concept?. Teachers and Teaching Theory and Practice, 18(3), 381-393. DOI: 10.1080/13540602.2012.629847
  • Braunger, J. & Hart-Landsberg, S. (1994). Crossing boundaries: Explorations in Integrative Curriculum. Portland, OR: Northwest Regional Educational Lab. Calif.: SAGE Publications.
  • Campbell, C. ve Henning, M.B. (2010). Planning, Teaching, and Assessing Elementary Education Interdisciplinary Curriculum. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22(2), 179-186.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B. ve Turner, L.A. (2015). Nitel ve Karma Araştırma Yöntemleri. (ed. Ahmet Aypay). Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Convertini, J. (2020). An interdisciplinary approach to investigate preschool children’s implicit inferential reasoning in scientific activities. Research in Science Education, 51, 171–186. https://doi.org/10.1007/s11165-020-09957-3.
  • Crowther, G. (2012). Using science songs to enhance learning: an interdisciplinary approach, Life Sciences Education, 11, 26-30.
  • Daymon, C. ve Holloway, I. (2003). Qualitative Research Methods in Public Relations and Marketing Communications. Routledge, London and New York.
  • Demir, E. (2009). İlköğretim İkinci Sınıflarda Uygulanan Disiplinlerarası Bütüncül Öğretim Yaklaşımının Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Demirel, Ö., Tuncel, İ., Demirhan, C., Demir, K. (2008). Çoklu zekâ kuramı ile disiplinlerarası yaklaşımı temel alan uygulamalara ilişkin öğretmen-öğrenci görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 14-25.
  • Güder, Y. ve Gürbüz, R. (2018). STEM Eğitimine Geçişte Bir Araç Olarak Disiplinler Arası Matematiksel Modelleme Oluşturma Etkinlikleri: Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Special Issue, 171-199. DOI: http://dx.doi.org/10.17984/adyuebd.457626.
  • Güder, Y.,& Gürbüz, R. (2017). Disiplinler arası modelleme problemi yoluyla kavram öğretimi: Enerji tasarrufu problemi. İlköğretim Online, 16(3), 1101-1120.
  • Harvey, C. ve Reid, S. (2001). Challenge: How can a Faculty of Education Model Integrated Curriculum for Grades Seven to Twelve?. Education, 121(3), 604-609.
  • Jones, C. (2009) Interdisciplinary Approach-Advantages, Disadvantages, and the Future Benefits of Interdisciplinary Studies. ESSAI, 7(26), 76-81.
  • Kolstad, R.K. ve Briggs, L. D. (1995). Better Teaching of Science Through Integration. Journal of Instructional Psychology, 22(2), 130-135.
  • Korkmaz, H. ve Konukaldı, I. (2016). İlköğretim fen ve teknoloji eğitiminde disiplinlerarası tematik öğretme yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünleri üzerine etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 1-22.
  • Lake, C. (1994). Integrated Curriculum. School Improvement Research Series. Office of Educational Research and Improvement (OERI), U.S. Department of Education. http://www.ssec.org/idis/cohasset/InteCur.htm.
  • Marrongelle, K.A. (2001). Physics experiences and calculus: How students use physics to construckt meaningful conceptualizations of calculus concepts in an interdisciplinary calculus/physics course. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of New Hampshire, Durham. https://scholars.unh.edu/dissertation/42/
  • McCarthy, B.C. (2005). Effects of thematic-based, hands-on science teaching versus a textbook approach for students with disabilities. Journal of Research in Science Education, 42(3), 245-263.
  • McClellan, N. (2002). MFAA: An Interdisciplinary Prototype. In Music Educators National Conferance (2-7).
  • MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd Edition).
  • Mitchell, C. E. (1990). The Allience of Science and mathematics: Helping it Become a Reality. Journal of Instructional Psychology, 17(1), 33-45.
  • Ogelman, H.G., Önder, A., Durkan, N. ve Erol, A. (2015). Tipitop ve Arkadaşları ile Toprağı Tanıyoruz 6 isimli toprak eğitimi projesi’nin etkisinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1 (2), 476-488.
  • Özçelik, C. ve Semerci, N. (2016). Disiplinlerarası öğretim yaklaşımına dayalı öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin geometrik cisimlerin hacimleri konusundaki akademik başarılarına etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 141-150.
  • Paker, T. (2015). Nitel Araştırma Teknikleri Durum Çalışması. Fatma Nevra Seggie ve Yasemin Bayyurt (Ed.), Nitel Araştırma Yöntem, Tekniki Analiz ve Yaklaşımları içinde (s. 119-134). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Santau, A.O. ve Ritter, J.K. (2013). What to teach and how to teach it: Elementary teachers’ views on teaching inquiry-based, interdisciplinary science and social studies in urban settings. The New Educator, 9(4), 255-286.
  • Snyder, S. (2001). Connection, Correlation, and Integration. Music Educators Journal, 87 (5), 32-39.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçmelerde Güvenirlik ve Geçerlik. Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Tekerek, B. ve Cebesoy, Ü. B. (2017). 8. Sınıf öğrencilerinin ısı-sıcaklık ünitesindeki çizgi grafiği ile ilgili zorlukları üzerine disiplinlerarası bir çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 307-332
  • Ürey, M. ve Çepni, S. (2014). Fen temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumları üzerine etkisinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 537-548.
  • Ürey, M., Çepni, S. ve Kaymakçı, S. (2015). Fen temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının bazı sosyal bilgiler öğretim programı kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 7-30.
  • Wiggins, R. A. (2001). Interdisciplinary Curriculum: Music Educator Concerns. Music Educators Journal, 87T(5), 41.
  • Yang, Y., Liu, X. ve Gardella Jr., J.A. (2020). Effects of a professional development program on science teacher knowledge and practice, and student understanding of interdisciplinary science concepts. The Journal of Research in Science Teaching, 57, 1028-1057. DOI: 10.1002/tea.21620.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R.K. (2003). Case Study Research Design and Methods (3rd edition). London: Sage Publications.
  • You, H.S. (2016). Toward Interdisciplinary Science Learning: Development of an Assessment for Interdisciplinary Understanding of ‘Carbon Cycling’. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). The University of Texas at Austin. ABD.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sibel Cengizhan 0000-0001-5862-2927

Sevgi Balcı 0000-0002-9698-5312

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Cengizhan, S., & Balcı, S. (2022). Okul Öncesi Eğitiminde Disiplinlerarası Öğretime Dayalı Fen Uygulamalarının Öğrenci, Öğretmen, Veli Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11(1), 164-176. https://doi.org/10.30703/cije.975249

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551