Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üslü İfadeler Konusunda Üç Aşamalı Kavram Testi Geliştirme Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 3, 1150 - 1167, 26.09.2021
https://doi.org/10.30703/cije.819260

Öz

Kavram yanılgılarını tespit etmenin yollarından biri “Üç aşamalı testler”dir. Bu testlerde birinci aşamada öğrenciden doğru olan cevabı seçmesi istenmektedir. İkinci aşamada yaptığı seçimin açıklamasını yani çözümünü yazması istenmektedir. Üçüncü aşamada ise bu cevaplarından emin olup olmadığını belirtmesi istenmektedir. Üç aşamalı testlerin bir ve iki aşamalı testlere kıyasla öğrencilerin kavram yanılgılarını tespit etmede daha geçerli ve güvenilir olduğu düşünülmektedir. Üslü ifadeler öğrencilerin hata yaptıkları ve güçlük yaşadıkları konulardan biridir. Bu düşünceden hareketle, üslü ifadelerde üç aşamalı kavram testi geliştirme bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Test kavram yanılgısı yanında öğrencinin bilimsel bilgisini (başarısını), bilgi eksikliğini ve güven eksikliğini de ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmada üç aşamadan oluşan 20 maddelik bir kavram testi kullanılmıştır. Test, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında dört farklı devlet ortaokulunun sekizinci sınıflarında öğrenim gören toplam 103 öğrenciye uygulanmıştır. Testin geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş, madde analizlerini gerçekleştirmek için, öğrencilerin “%27’lik üst grubu” ile “%27’lik alt grubu” belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda madde güçlük katsayıları ve madde ayırtedicilik katsayıları tespit edilmiştir. Yapılan bu çalışmalar sonucunda bir madde testten çıkarılmıştır. Daha sonra testin güvenilirliği için istatistiksel analizler yapılmış ve 19 soruluk testin ilk aşaması için güvenirlik katsayısı 0,89; ikinci aşaması için 0,92; üçüncü aşaması için 0,91 olarak bulunmuştur. Çalışma sonunda “Üslü İfadeler Kavram Testinin” güvenilir ve geçerli bir test olduğu kabul edilmiştir.

Kaynakça

  • Avcu, R. (2010). Eight graders’ capabilities in exponents: Making mental comparisons. Practice and Theory in System of Education, 5(1), 39-48.
  • Aykutlu, I. ve Şen, A. İ. (2012). Üç aşamalı test, kavram haritası ve analoji kullanılarak lise öğrencilerinin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(166), 275-288.
  • Baki, A. (2018). Matematiği öğretme bilgisi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bingölbali, E. ve Özmantar, M.F. (2012). Matematiksel kavram yanılgıları: Sebepleri ve çözüm arayışları. Erhan Bingölbali ve M. Fatih Özmantar (Ed.) İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri (3. Baskı) (ss. 1-30) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozdağ, H. C. (2017). Üç aşamalı kavramsal ölçme aracı ile öğrencilerin sindirim sistemi konusundaki kavram yanılgılarının tespiti. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 878-901. https://doi.org/10.14686/buefad.308999
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Caleon, I., & Subramaniam, R. (2010). Development and application of a three‐tier diagnostic test to assess secondary students’ understanding of waves. International Journal of Science Education, 32(7), 939-961. https://doi.org/10.1080/09500690902890130
  • Cangelosi, R., Madrid, S., Cooper, S., Olson, J. & Hartter, B. (2013). The negative sign and exponential expressions: Unveiling students’ persistent errors and misconceptions. The Journal of Mathematical Behavior, 32(1), 69–82. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2012.10.002
  • Çiğdemoğlu, C. ve Arslan, H. Ö. (2017). Atmosfer ile ilgili çevre problemleri konularında kavram yanılgılarını tespit eden üç aşamalı tanı testinin Türkçeye uyarlanması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 671-699. https://doi.org/10.23891/efdyyu.2017.26
  • Duatepe-Paksu, A. (2008). Üslü ve köklü sayılardaki öğrenme güçlükleri. M. F. Özmantar, E. Bingölbali ve H. Akkoç (Ed.), Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri (ss. 9-39) içinde. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Eryılmaz, A. ve Sürmeli, E. (2002). Üç-aşamalı sorularla öğrencilerin ısı ve sıcaklık konularındaki kavram yanılgılarının ölçülmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, Ankara, Cilt: 1, Online erişim http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/
  • Irwansyah, I., Sukarmin, S., & Harjana, H. (2018). Development of three-tier diagnostics instruments on students misconception test in fluid concept. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 7(2), 207-217. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v7i2.2703
  • Istiyani, R., Muchyidin, A., & Rahardjo, H. (2018). Analysis of student misconception on geometry concepts using three-tier diagnostic test. Cakrawala Pendidikan, 37(2), 223-236. https://doi.org/10.21831/cp.v37i2.14493
  • İymen, E. ve Duatepe-Paksu, A. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 109-125. https://doi.org/10.15390/EB.2015.2710
  • Karataş, F. Ö., Köse, S. ve Coştu, B. (2003). Öğrencilerin yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 54-69.
  • Kutluay, Y. (2005). Diagnosis of eleventh grade students’ misconceptions about geometric optic by a three-tier test (Unpublished master’s thesis). Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Milenković, D. D., Hrin, T. N., Segedinac, M. D., & Horvat, S. (2016). Development of a three-tier test as a valid diagnostic tool for identification of misconceptions related to carbohydrates. Journal of Chemical Education, 93(9), 1514-1520. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.6b00261
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özçelik, D. A. (2010). Test hazırlama kılavuzu (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özden, B. ve Yenice, N. (2017). “Kuvvet ve enerji” ünitesine yönelik üç aşamalı kavramsal anlama testi geliştirme çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 432-463. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.373421
  • Özkan, E. M., & Özkan, A. (2012). Misconseption in exponential numbers in IST and IIND level primary school mathematics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 65-69. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.069
  • Özdemir, B. G., Bayraktar, R. ve Yılmaz, M. (2017). Sınıf ve ortaokul matematik öğretmenlerinin kavram yanılgılarına ilişkin açıklamaları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 284-305.
  • Prodjosantoso, A. K., Hertina, A. M., & Irwanto (2019). The misconception diagnosis on ionic and covalent bonds concepts with three tier diagnostic test. International Journal of Instruction, 12(1), 1477-1488. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12194a
  • Şenay, Ş. C. (2002). Üslü ve köklü sayıların öğretiminde öğrencilerin yaptıkları hatalar ve yanılgıları üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Taşlıdere, E., Korur, F. ve Eryılmaz, A. (2012). Kavram yanılgılarının üç aşamalı sorularla farklı bir şekilde değerlendirilmesi. 10. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (15. Baskı). Ankara: Yargı Yayıncılık.
  • Ulusoy, F. (2019). Serious obstacles hindering middle school students’ understanding of integer exponents. International Journal of Research in Education and Science, 5(1), 52-69.
  • Weber, K. (2002). Students’ understanding of exponential and logarithmic functions. Proceedings from the 2nd international conference on the teaching of mathematics, 2002. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED477690

A Study on Developing a Three-Tier Concept Test on Exponential Expressions

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 3, 1150 - 1167, 26.09.2021
https://doi.org/10.30703/cije.819260

Öz

One way to determining the misconceptions is three-stage tests. In these tests, the student is asked to mark the correct answer in the first stage. In the second stage, the option is marked by specifying the justification of the marking. In the third stage, it is required to indicate whether the students make sure of their answers. It is thought that three-stage tests determine students' misconceptions more effectively than one-stage and two-stage tests. Exponential expressions are one of the subjects where students make mistakes and have difficulty. The purpose of this study is to develop a three-stage concept test in exponential expressions. The test was applied to 103 students studying in the eighth grade of four different public middle schools in the 2017-2018 year. The experts’ opinions were consulted for the content and face validity of the test. To perform item analysis, the top 27% of the students and the bottom 27% of the students were determined. As a result of the item analysis, item difficulty indexes and item discrimination indices were determined. As a result of these studies, 1 item was excluded from the test. Then, statistical analyzes were made for construct validity and the reliability coefficient for the first stage of the 19-question test was 0.89, 0.92 for the second stage, for the third stage; it was found as 0.91. At the end of the study, it was accepted that the Exponential Expressions Concept Test is a reliable and valid test.

Kaynakça

  • Avcu, R. (2010). Eight graders’ capabilities in exponents: Making mental comparisons. Practice and Theory in System of Education, 5(1), 39-48.
  • Aykutlu, I. ve Şen, A. İ. (2012). Üç aşamalı test, kavram haritası ve analoji kullanılarak lise öğrencilerinin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(166), 275-288.
  • Baki, A. (2018). Matematiği öğretme bilgisi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bingölbali, E. ve Özmantar, M.F. (2012). Matematiksel kavram yanılgıları: Sebepleri ve çözüm arayışları. Erhan Bingölbali ve M. Fatih Özmantar (Ed.) İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri (3. Baskı) (ss. 1-30) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozdağ, H. C. (2017). Üç aşamalı kavramsal ölçme aracı ile öğrencilerin sindirim sistemi konusundaki kavram yanılgılarının tespiti. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 878-901. https://doi.org/10.14686/buefad.308999
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Caleon, I., & Subramaniam, R. (2010). Development and application of a three‐tier diagnostic test to assess secondary students’ understanding of waves. International Journal of Science Education, 32(7), 939-961. https://doi.org/10.1080/09500690902890130
  • Cangelosi, R., Madrid, S., Cooper, S., Olson, J. & Hartter, B. (2013). The negative sign and exponential expressions: Unveiling students’ persistent errors and misconceptions. The Journal of Mathematical Behavior, 32(1), 69–82. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2012.10.002
  • Çiğdemoğlu, C. ve Arslan, H. Ö. (2017). Atmosfer ile ilgili çevre problemleri konularında kavram yanılgılarını tespit eden üç aşamalı tanı testinin Türkçeye uyarlanması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 671-699. https://doi.org/10.23891/efdyyu.2017.26
  • Duatepe-Paksu, A. (2008). Üslü ve köklü sayılardaki öğrenme güçlükleri. M. F. Özmantar, E. Bingölbali ve H. Akkoç (Ed.), Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri (ss. 9-39) içinde. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Eryılmaz, A. ve Sürmeli, E. (2002). Üç-aşamalı sorularla öğrencilerin ısı ve sıcaklık konularındaki kavram yanılgılarının ölçülmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, Ankara, Cilt: 1, Online erişim http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/
  • Irwansyah, I., Sukarmin, S., & Harjana, H. (2018). Development of three-tier diagnostics instruments on students misconception test in fluid concept. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 7(2), 207-217. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v7i2.2703
  • Istiyani, R., Muchyidin, A., & Rahardjo, H. (2018). Analysis of student misconception on geometry concepts using three-tier diagnostic test. Cakrawala Pendidikan, 37(2), 223-236. https://doi.org/10.21831/cp.v37i2.14493
  • İymen, E. ve Duatepe-Paksu, A. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 109-125. https://doi.org/10.15390/EB.2015.2710
  • Karataş, F. Ö., Köse, S. ve Coştu, B. (2003). Öğrencilerin yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 54-69.
  • Kutluay, Y. (2005). Diagnosis of eleventh grade students’ misconceptions about geometric optic by a three-tier test (Unpublished master’s thesis). Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Milenković, D. D., Hrin, T. N., Segedinac, M. D., & Horvat, S. (2016). Development of a three-tier test as a valid diagnostic tool for identification of misconceptions related to carbohydrates. Journal of Chemical Education, 93(9), 1514-1520. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.6b00261
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özçelik, D. A. (2010). Test hazırlama kılavuzu (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özden, B. ve Yenice, N. (2017). “Kuvvet ve enerji” ünitesine yönelik üç aşamalı kavramsal anlama testi geliştirme çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 432-463. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.373421
  • Özkan, E. M., & Özkan, A. (2012). Misconseption in exponential numbers in IST and IIND level primary school mathematics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 65-69. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.069
  • Özdemir, B. G., Bayraktar, R. ve Yılmaz, M. (2017). Sınıf ve ortaokul matematik öğretmenlerinin kavram yanılgılarına ilişkin açıklamaları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 284-305.
  • Prodjosantoso, A. K., Hertina, A. M., & Irwanto (2019). The misconception diagnosis on ionic and covalent bonds concepts with three tier diagnostic test. International Journal of Instruction, 12(1), 1477-1488. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12194a
  • Şenay, Ş. C. (2002). Üslü ve köklü sayıların öğretiminde öğrencilerin yaptıkları hatalar ve yanılgıları üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Taşlıdere, E., Korur, F. ve Eryılmaz, A. (2012). Kavram yanılgılarının üç aşamalı sorularla farklı bir şekilde değerlendirilmesi. 10. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (15. Baskı). Ankara: Yargı Yayıncılık.
  • Ulusoy, F. (2019). Serious obstacles hindering middle school students’ understanding of integer exponents. International Journal of Research in Education and Science, 5(1), 52-69.
  • Weber, K. (2002). Students’ understanding of exponential and logarithmic functions. Proceedings from the 2nd international conference on the teaching of mathematics, 2002. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED477690
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Demet Baran Bulut 0000-0003-1085-7342

Ebru Güveli 0000-0003-3738-5496

Hasan Güveli 0000-0001-5432-9045

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Baran Bulut, D., Güveli, E., & Güveli, H. (2021). Üslü İfadeler Konusunda Üç Aşamalı Kavram Testi Geliştirme Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(3), 1150-1167. https://doi.org/10.30703/cije.819260

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551