Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğretmenlerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 2, 649 - 675, 26.06.2021
https://doi.org/10.30703/cije.748219

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumlarını belirlemektir. Katılımcıların kolay ulaşılabilir örneklem metoduyla, gönüllülük esasına göre belirlendiği araştırmada Adıyaman ilindeki çeşitli lise türlerinde görev yapan, farklı branşlardaki 378 ortaöğretim öğretmeni katılımcı olarak yer almıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden olan kesitsel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak iki kısımdan oluşan bir formdan yararlanılmıştır. Formun ilk kısmında öğretmenlerin demografik bilgileri, derslerinde teknolojik araçları kullanma sıklıkları, kullandıkları teknolojik araçlar ve bilgisayar programlarıyla ilgili sorular yer almaktadır. Formun ikinci kısımda ise Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeğine (TYTÖ) yer verilmiştir. Beşli likert tipinde olan TYTÖ, beş faktörden ve 19 maddeden oluşmaktadır. Araştırmada TYTÖ’nün Cronbach’s Alpha güvenirlik katsayısı 0.83 olarak hesaplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler çoklu varyans analizi kullanılarak incelenmiştir. Gerçekleştirilen analizler sonucunda ortaöğretim öğretmenlerinin teknolojiye yönelik tutumlarının TYTÖ’nün genelinde ve faktörlerinin tamamında “olumlu” düzeyde olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca ortaöğretim öğretmelerinin teknolojiye yönelik tutumlarının cinsiyetlerine, hizmet sürelerine, eğitim düzeylerine ve daha önce derslerinde teknoloji kullanımı hakkında eğitim almış olma durumlarına göre anlamlı farklılık göstermediği anlaşılmıştır. Öte yandan ortaöğretim öğretmenlerinin teknolojiye yönelik tutumlarının yaşlarına, branşlarına, çalıştıkları okul ile mezunu oldukları fakülte türlerine, derslerinde teknolojik araçlardan yararlanma sıkılıklarına ve bu derslerde kullandıkları teknolojik araç veya bilgisayar yazılım çeşitliliğine göre TYTÖ genelinde veya çeşitli faktörlerinde anlamlı farklılıklar gösterdiği anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Albayrak Sari, A., Canbazoglu Bilici, S., Baran, E. ve Ozbay, U. (2016). Farklı branşlardaki öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 1-21. https://doi.org/10.17943/etku.11643
  • Ardıç, M. A. ve İşleyen, T. (2017). High School Mathematics Teachers’ Views On Computer-Assisted Mathematics Instruction Through Computer Algebra Systems in Turkey. European Journal of Education Studies, [S.l.], mar. 2017. Doi: 10.5281/zenodo.345626.
  • Bahar, H. H., İçli, H. H. ve Gülaçtı, F. (2010). Ortaöğretim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet tutumlarının incelenmesi (Erzincan örneği). Milli Eğitim Dergisi, 40(188), 50-67.
  • Birkollu, S. S., Yucesoy, Y., Baglama, B. ve Kanbul, S. (2017). Investigating the attitudes of pre-service teachers towards technology based on various variables. TEM Journal, 6(3), 578.
  • Birgin, O., Uzun, K. ve Akar, S. G. M. (2020). Investigation of Turkish mathematics teachers’ proficiency perceptions in using information and communication technologies in teaching. Education and Information Technologies, 25(1), 487-507. https://doi.org/10.1007/s10639-019-09977-1
  • Bisgin, H. (2014). Analyzing the attitudes of physical education and sport teachers towards technology. The Anthropologist, 18(3), 761-764. https://doi.org/10.1080/09720073.2014.11891607
  • Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors influencing teachersâ adoption and integration of information and communication technology into teaching: A review of the literature. International Journal of Education and Development using ICT, 8(1), 136-155.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cai, Z., Fan, X. and Du, J. (2017). Gender and attitudes toward technology use: A meta-analysis. Computers & Education, 105, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.11.003
  • Cattagni, A. and Farris, E. (2001).Internet access in U.S. public schools and classrooms: 1994–2000 (NCES 2001–071). U.S. Department of Education. Washington, DC: National Center for Education Statistics.
  • Çakır, R. ve Oktay, S. (2013). Bilgi toplumu olma yolunda öğretmenlerin teknoloji Kullanımları. Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 35-54.
  • Çelik, V. and Yesilyurt, E. (2013). Attitudes to technology, perceived computer self-efficacy and computer anxiety as predictors of computer supported education. Computers & Education, 60(1), 148-158. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.06.008
  • Dursun, M., Tozoğlu, E., Bayraktar, G., Çingöz, B. and Tozoğlu, B. (2017). Attitudes of the Students at Physical Education (PE) Teaching and Sports Department towards Technology Use in Education. International Journal of Sport Culture and Science, 5(1), 11-19. https://doi.org/10.14486/IntJSCS639
  • Ertmer, P. A. (1999). Addressing first-and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational technology research and development, 47(4), 47-61. https://doi.org/10.1007/BF02299597
  • Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E. and Sendurur, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers & Education, 59, 423–435. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.001
  • Fındıkoğlu, F., Alcı, B. and Karataş, H. (2015). The correlation between pre-service teachers’ attitudes towards technology and achievement in material design course. The Anthropologist, 20(3), 744-753. https://doi.org/10.1080/09720073.2015.11891781
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3. edt.). London: Sage
  • Fletcher, J.D. (2003). Does this stuff work? A review of technology used to teach. TeachKnowLogia, Knowledge Enterprise, Inc.
  • Göktas, Y., Gedik, N. and Baydas, O. (2013). Enablers and barriers to the use of ICT in primary schools in Turkey: A comparative study of 2005–2011. Computers & Education, 68, 211-222. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.05.002
  • İspir, E., Furkan, H. ve Çitil, M. (2007). Lise fen grubu öğretmenlerinin teknolojiye ilişkin tutumları-Kahramanmaraş örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 63-72.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kalemoğlu Varol, Y. (2015). Predictive Power of Prospective Physical Education Teachers’ Attitudes towards Educational Technologies for Their Technological Pedagogical Content Knowledge. International Journal of Progressive Education, 11(3), 7-19.
  • Kayalar, M. T. (2018).Examining pre-service teachers ‘attitudes and interests in technology in terms of various variables. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(27), 2753-2760.
  • Keleş, E. ve Turan, E. (2015). Öğretmenlerin fırsatları arttırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) hakkındaki görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(2), 17-28.
  • Keleş, E., Öksüz, B. D. ve Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Fatih projesi örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 353-366.
  • MEB, (2020). Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi.http://fatihprojesi.meb.gov.tr/en/index.html adresinden 17.02.2020 Tarihinde erişilmiştir.
  • Oskamp, S. and Schultz, P. W. (2005). Attitudes and Opinions. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.4324/9781410611963
  • Ottenbreit-Leftwich, A., Liao, J. Y. C., Sadik, O. and Ertmer, P. (2018). Evolution of teachers’ technology integration knowledge, beliefs, and practices: How can we support beginning teachers use of technology?. Journal of Research on Technology in Education, 50(4), 282-304. https://doi.org/10.1080/15391523.2018.1487350
  • Paşa, S., Bolat, Y. ve Karataş, F. (2015). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin bilişim teknolojilerine yönelik tutum ve görüşlerindeki değişimler: Chembıodraw uygulaması. Journal of Computer and Education Research, 3(6), 71-98. https://doi.org/10.18009/jcer.02018
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6.
  • Şahin, M. C. ve Namlı, N. A. (2019). Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanma tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(1), 95-112.
  • Şimşek, Ü. and Yıldırım, T. (2016). The attitudes and opinions of social studies teacher candidates on the usage of technology in education. Journal of Human Sciences, 13(1), 632-649. https://doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3506
  • Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: The case of Turkish teachers. Journal of Human Sciences, 7(2), 19-44.
  • Üstün, A. ve Akman, E . (2015). Özel okul öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve görüşleri (Samsun ili örneği). Journal of Educational Science, 3(4) , 94-103.
  • Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 4(1), 17-25.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yulisman, H., Widodo, A., Riandi, R. and Nurina, C. I. E. (2019). Moderated effect of teachers’ attitudes to the contribution of technology competencies on TPACK. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 5(2), 185-196. https://doi.org/10.22219/jpbi.v5i2.7818
Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 2, 649 - 675, 26.06.2021
https://doi.org/10.30703/cije.748219

Öz

This research aims to determine the attitudes of secondary education teachers towards the use of technology in education. The participants were determined on a voluntary basis using the convenience sampling method. 378 teachers of different branches working at various high schools in a Adıyaman province participated. The descriptive study, one of the quantitative research methods, was utilized in the study. In the research, a form consisting of two sections was used as the data collection tool. In the first section questions related to the demographic information of the teachers, frequency of their using the hardwares in lessons, and hardware and software they utilize. The Scale of Attitude towards Technology (SATT) takes part in the second section. As a five-point Likert scale, SATT consists of five factors and 19 items. Cronbach's Alpha of SATT was calculated as 0.83. The obtained data were examined by multiple variance analysis. The results of the analyses revealed that the attitudes of teachers were at a “positive” level throughout SATT and at all of its factors. It was also seen that the attitudes of teachers don't differ significantly based on their gender, duration of service, education levels, status of previous education on the use of technology in their lessons. Besides, it was understood that the attitudes of teachers differ significantly across SATT or various factors based on their ages, branches, type of school they work and the faculty they graduated, frequency of using hardwares in courses and the variety of hardware or software used.

Kaynakça

  • Albayrak Sari, A., Canbazoglu Bilici, S., Baran, E. ve Ozbay, U. (2016). Farklı branşlardaki öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 1-21. https://doi.org/10.17943/etku.11643
  • Ardıç, M. A. ve İşleyen, T. (2017). High School Mathematics Teachers’ Views On Computer-Assisted Mathematics Instruction Through Computer Algebra Systems in Turkey. European Journal of Education Studies, [S.l.], mar. 2017. Doi: 10.5281/zenodo.345626.
  • Bahar, H. H., İçli, H. H. ve Gülaçtı, F. (2010). Ortaöğretim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet tutumlarının incelenmesi (Erzincan örneği). Milli Eğitim Dergisi, 40(188), 50-67.
  • Birkollu, S. S., Yucesoy, Y., Baglama, B. ve Kanbul, S. (2017). Investigating the attitudes of pre-service teachers towards technology based on various variables. TEM Journal, 6(3), 578.
  • Birgin, O., Uzun, K. ve Akar, S. G. M. (2020). Investigation of Turkish mathematics teachers’ proficiency perceptions in using information and communication technologies in teaching. Education and Information Technologies, 25(1), 487-507. https://doi.org/10.1007/s10639-019-09977-1
  • Bisgin, H. (2014). Analyzing the attitudes of physical education and sport teachers towards technology. The Anthropologist, 18(3), 761-764. https://doi.org/10.1080/09720073.2014.11891607
  • Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors influencing teachersâ adoption and integration of information and communication technology into teaching: A review of the literature. International Journal of Education and Development using ICT, 8(1), 136-155.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cai, Z., Fan, X. and Du, J. (2017). Gender and attitudes toward technology use: A meta-analysis. Computers & Education, 105, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.11.003
  • Cattagni, A. and Farris, E. (2001).Internet access in U.S. public schools and classrooms: 1994–2000 (NCES 2001–071). U.S. Department of Education. Washington, DC: National Center for Education Statistics.
  • Çakır, R. ve Oktay, S. (2013). Bilgi toplumu olma yolunda öğretmenlerin teknoloji Kullanımları. Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 35-54.
  • Çelik, V. and Yesilyurt, E. (2013). Attitudes to technology, perceived computer self-efficacy and computer anxiety as predictors of computer supported education. Computers & Education, 60(1), 148-158. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.06.008
  • Dursun, M., Tozoğlu, E., Bayraktar, G., Çingöz, B. and Tozoğlu, B. (2017). Attitudes of the Students at Physical Education (PE) Teaching and Sports Department towards Technology Use in Education. International Journal of Sport Culture and Science, 5(1), 11-19. https://doi.org/10.14486/IntJSCS639
  • Ertmer, P. A. (1999). Addressing first-and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational technology research and development, 47(4), 47-61. https://doi.org/10.1007/BF02299597
  • Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E. and Sendurur, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers & Education, 59, 423–435. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.001
  • Fındıkoğlu, F., Alcı, B. and Karataş, H. (2015). The correlation between pre-service teachers’ attitudes towards technology and achievement in material design course. The Anthropologist, 20(3), 744-753. https://doi.org/10.1080/09720073.2015.11891781
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3. edt.). London: Sage
  • Fletcher, J.D. (2003). Does this stuff work? A review of technology used to teach. TeachKnowLogia, Knowledge Enterprise, Inc.
  • Göktas, Y., Gedik, N. and Baydas, O. (2013). Enablers and barriers to the use of ICT in primary schools in Turkey: A comparative study of 2005–2011. Computers & Education, 68, 211-222. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.05.002
  • İspir, E., Furkan, H. ve Çitil, M. (2007). Lise fen grubu öğretmenlerinin teknolojiye ilişkin tutumları-Kahramanmaraş örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 63-72.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kalemoğlu Varol, Y. (2015). Predictive Power of Prospective Physical Education Teachers’ Attitudes towards Educational Technologies for Their Technological Pedagogical Content Knowledge. International Journal of Progressive Education, 11(3), 7-19.
  • Kayalar, M. T. (2018).Examining pre-service teachers ‘attitudes and interests in technology in terms of various variables. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(27), 2753-2760.
  • Keleş, E. ve Turan, E. (2015). Öğretmenlerin fırsatları arttırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) hakkındaki görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(2), 17-28.
  • Keleş, E., Öksüz, B. D. ve Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Fatih projesi örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 353-366.
  • MEB, (2020). Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi.http://fatihprojesi.meb.gov.tr/en/index.html adresinden 17.02.2020 Tarihinde erişilmiştir.
  • Oskamp, S. and Schultz, P. W. (2005). Attitudes and Opinions. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.4324/9781410611963
  • Ottenbreit-Leftwich, A., Liao, J. Y. C., Sadik, O. and Ertmer, P. (2018). Evolution of teachers’ technology integration knowledge, beliefs, and practices: How can we support beginning teachers use of technology?. Journal of Research on Technology in Education, 50(4), 282-304. https://doi.org/10.1080/15391523.2018.1487350
  • Paşa, S., Bolat, Y. ve Karataş, F. (2015). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin bilişim teknolojilerine yönelik tutum ve görüşlerindeki değişimler: Chembıodraw uygulaması. Journal of Computer and Education Research, 3(6), 71-98. https://doi.org/10.18009/jcer.02018
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6.
  • Şahin, M. C. ve Namlı, N. A. (2019). Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanma tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(1), 95-112.
  • Şimşek, Ü. and Yıldırım, T. (2016). The attitudes and opinions of social studies teacher candidates on the usage of technology in education. Journal of Human Sciences, 13(1), 632-649. https://doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3506
  • Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: The case of Turkish teachers. Journal of Human Sciences, 7(2), 19-44.
  • Üstün, A. ve Akman, E . (2015). Özel okul öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve görüşleri (Samsun ili örneği). Journal of Educational Science, 3(4) , 94-103.
  • Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 4(1), 17-25.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yulisman, H., Widodo, A., Riandi, R. and Nurina, C. I. E. (2019). Moderated effect of teachers’ attitudes to the contribution of technology competencies on TPACK. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 5(2), 185-196. https://doi.org/10.22219/jpbi.v5i2.7818
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Alper Ardıç 0000-0001-9816-4422

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ardıç, M. A. (2021). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(2), 649-675. https://doi.org/10.30703/cije.748219

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551