Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erken Çocukluk Döneminde Manipülatif Materyal Destekli Matematik Eğitimi Etkinlikleri

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 3, 922 - 934, 21.09.2020
https://doi.org/10.30703/cije.702934

Öz

Araştırmada, manipülatif materyal destekli matematik etkinliği uygulamalarının, okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Araştırmaya 20 okul öncesi öğretmen adayı dahil edilmiştir. Araştırmanın uygulama aşaması Uşak ilinde yer alan, araştırmaya gönüllü olarak destek veren anasınıfı ve anaokullarında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada verilerin elde edilmesinde nitel araştırma yöntemlerinden gözlem ve görüşme tekniklerinden yararlanılmıştır. Her öğretmen adayı, öğretim elemanının düzenli olarak dönütleri ile yön verdiği iki matematik etkinliği planlamıştır. Planlanan iki etkinlikte çalışma sayfası ve manipülatif materyaller olmak üzere iki farklı materyal kullanılmıştır. Öğretmen adayları etkinlik planını, önce sınıf ortamında, diğer öğretmen adayları ve dersin öğretim elemanına sunmuştur, daha sonra bu etkinlikleri araştırmaya gönüllü olarak dâhil olan anasınıfı ve anaokullarında uygulamışlardır. Uygulamalarda etkinlik sürecinin tam olarak değerlendirilebilmesi amacı ile gözlem ve video kayıt yöntemleri ile veriler toplanmıştır ve alınan kayıtlar derste dersin öğretim elemanı ve diğer öğretmen adayları ile birlikte incelenip, değerlendirilmiştir. Değerlendirme sürecinde çocukların planlanan etkinliklere katılım durumu, ilgi ve dikkat süreleri dikkate alınarak, araştırmacı tarafından kaydedilmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğretmen adayları ile yapılan görüşmelerde, adayların erken dönemde matematik eğitimine yönelik görüşlerinin olumlu yönde değiştiğini belirttikleri ve matematik eğitimi ile ilgili kavram yanılgılarının farkına vardıklarını ifade ettikleri; gözlem değerlendirmelerine göre ise çocukların çalışma kâğıdı kullanılan matematik etkinliklerine yönelik ilgilerinin olmadığı, manipülatif materyal kullanılan etkinliklerde daha etkin ve istekli oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akman, B. (2002). Okul öncesi dönemde matematik. Hacettepe University Education Faculty Journal,23, 244-248. Aksoy Tokgöz, İ, & Şahin Taşkın, Ç . (2015). Öğretmen adayı yetiştirmede sınıf öğretmenlerinin rolü: öğrenme-öğretme sürecinde öğretim materyali kullanımı. Ege Eğitim Dergisi. DOI: 10.12984/eed.98839.
  • Bennett, T. L. (2002). Teachers' use of children's literature, mathematics manipulatives, and scaffolding to improve preschool mathematics achievement: Does it work? Doctoral Dissertation: University of North Texas.
  • Björklund, C. (2014). Less is more–mathematical manipulatives in early childhood education. Early Child Development and Care, 184(3), 469-485. Boggan, M.,Harper, S., &Whitmire, A. (2010). Using manipulatives to teach elementary mathematics. Journal of Instructional Pedagogies, 3.
  • Boz, M. (2019). Erken çocuklukta matematiği öğrenme G. Uludağ (Ed.)Erken çocukluk döneminde matematik eğitimi, (p.n. 153-168). Ankara: Nobel.
  • Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction. Cambridge Mass: BelknapPress.
  • Charlesworth, R. &Lind K. K. (2013). Math &science for young children. (Seventh edition). USA: Wadswort Cengage Learning.
  • Charlesworth, R., &Radeloff D. J. (2013). Experiences in math for young children (Second Edition). Albany, New York: DelmarPublishersInc.
  • Clements, D. H.,& Sarama, J. (2007). Effects of a preschoolmathematicscurriculum: Summativeresearch on theBuildingBlocksproject. Journal for Research in Mathematics Education, 136-163.
  • Creswell, J. W. (2012). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni (Ed. Selçuk Beşir Demir). Ankara: Eğiten Kitap. 1790
  • Dağlıoğlu, H. E., Dağlı, H., & Kılıç, N. M. (2014). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının matematik eğitimi dersine karşı tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. In Yıldız International Conference On Educational Research And Social Sciences Proceedings Book(pp. 293-304).
  • Erdoğan, S , Parpucu, N, & Boz, M . (2017). Sayı ve işlemlerle ilgili eğitim materyallerinin okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerisine etkisi. İlköğretim Online, 16 (4), 1777-1791. DOI: 10.17051/ilkonline.2017.342991
  • Guha, S. (2002). IntegratingMathematicsforYoungChildrenthrough Play. Young Children, 57(3), 90-93.
  • Gürbüz, R. (2007). Olasılık konusunda geliştirilen materyallere dayalı öğretime i̇lişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi 15(1), 259–27.
  • Güven, B, ve Karataş İ. (2005). Dinamik geometri yazılımı cabri ile geometri öğrenme: öğrenci görüşleri. TheTurkish Online Journal Of EducationalTechnology (TOJET), 2(2).
  • Holmes, A. B. (2013). Effects of manipulativeuse on PK-12 mathematics achievement: A meta-analysis. Poster presented at the meeting of Society for Research in EducationalEffectiveness, Washington, DC.
  • İnan, C. (2006). Matematik öğretiminde materyal geliştirme ve kullanma. D.Ü . Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 7, 47–56.
  • Kamii, C. (2004). Young children continue to reinvent arithmetic, 2nd grade: implications of piaget’s theory (2nd ed.)Teacher College Press: Londonand New York.
  • Kandır, A. ve Orçan, M. (2011). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Laski, E.,Jor’dan, J., Daou, C., &Murray, A. (2015). What makes mathematics manipulatives effective? Lessons from cognitive science and Montessori education. SAGE Open, 1-8.
  • Maryani, S. (2019). Math game for early childhood. Empowerment, (1), 39. https://doi.org/10.22460/empowerment.v8i1p39-48.1156
  • McPhee, M. A. (1994). The efficacy of interpersonal cognitive problem-solving (ICPS) and young children: Prevention in a naturalistic preschool environment. Dissertation Abstracts International, 54, 7A.
  • Moyer, P. S. (2001). Are we having fun yet? How teachers use manipulatives to teach mathematics. Educational Studies in Mathematics, 47(2), 175-197.
  • Moyer, P. S.,Bullock, E. K., Shumway, J. F., Tucker, S. I., Watts, C. M., Westenskow, A.,& Jordan, K. (2016). The role of affordances in children’s learning performance and efficiency when using virtual manipulative mathematics touch-screenapps. Mathematics Education Research Journal, 28(1), 79-105.
  • Orçan Kaçan, M.,&Halmatov, M. (2017). Türkiye’de Uygulanan Okul Öncesi Eğitim Programında Matematik: Planlama ve Uygulama. Pamukkale Üniversitesi Dergisi , 42 (42) , 149-161 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/33905/375411
  • Özer, Ö., &Tunca N. (2014). Öğretmen adaylarının materyal hazırlama ve kullanmaya yönelik görüşleri. Route Educational and Social Science Journal, 1(3).
  • Petersen, L. A.,&McNeil, N. M. (2013). Effects of perceptuallyrichmanipulatives on preschoolers' countingperformance: Establishedknowledgecounts. Child Development, 84(3), 1020-1033.
  • Ramani, G. B.,&Eason, S. H. (n.d.). Learning early math through play and games. Phi Delta Kappan,96(8), 27–32. https://doi.org/10.1177/0031721715583959
  • Sarama, J.,& Clements, D. H. (2016). Physical and virtual manipulatives: What is “concrete”?.In International perspectives on teaching and learning mathematics with virtual manipulatives (pp. 71-93). Springer, Cham.
  • Şahin, M. (2015). Öğretim materyallerinin öğrenme-öğretme sürecindeki işlevine ilişkin öğretmen görüşlerinin analizi. K.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 995-1012.
  • Tekin, H. H. (2012). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • Tuğrul, B. (2002). Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi ve öğretimi kolaylaştıran özellikler. Hacettepe University Journal of Education Faculty, 22 (22). https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7814/102613.
  • Tutak, T., Aydoğdu, M., Erşen, A.N., (2014). Materyal destekli matematik öğretiminin ortaokul 6. sınıf öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 1, 3.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zimmermann, L.,Foster, L., Golinkoff, R. M., &Hirsh-Pasek, K. (2019). Spatialthinkingand stem: how playingwithblockssupportsearly math. American Educator, 42(4), 22–27. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ1200228&lang=tr&site=eds-live.

Manipulative Assisted Mathematics Activities in Early Childhood

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 3, 922 - 934, 21.09.2020
https://doi.org/10.30703/cije.702934

Öz

It was aimed to support preschool teacher candidates' target views about early childhood mathematics education and it was aimed to evaluate manipulative material supported mathematics activities within the framework of the pre-service teachers' opinions. 20 preschool teacher candidates were included in the study. The study was conducted in preschools located in Usak province. Qualitative research methods were used in the study; observation and interview techniques were used to obtain the data. Each preschool teacher candidate planned two mathematical activities, which were regularly directed by the instructor. Two different materials were used in the two planned activities; worksheet and manipulative materials. Pre-service teachers presented the activity in the classroom environment to the other pre-service teachers and the instructor of the course; then, they applied these activities in preschools which voluntarily involved in the research. Data were collected through observation and video recording methods in order to evaluate the effectiveness process in the applications and the records were examined and interpreted together with the instructor and other prospective teachers. As a result of the research, in the interviews with the prospective teachers, they stated that their opinions about early mathematics education changed and they became aware of misconceptions about mathematics education; According to the observation results, it was concluded that children were not interested in math activities using worksheets and they were more active in activities using manipulative materials.

Kaynakça

  • Akman, B. (2002). Okul öncesi dönemde matematik. Hacettepe University Education Faculty Journal,23, 244-248. Aksoy Tokgöz, İ, & Şahin Taşkın, Ç . (2015). Öğretmen adayı yetiştirmede sınıf öğretmenlerinin rolü: öğrenme-öğretme sürecinde öğretim materyali kullanımı. Ege Eğitim Dergisi. DOI: 10.12984/eed.98839.
  • Bennett, T. L. (2002). Teachers' use of children's literature, mathematics manipulatives, and scaffolding to improve preschool mathematics achievement: Does it work? Doctoral Dissertation: University of North Texas.
  • Björklund, C. (2014). Less is more–mathematical manipulatives in early childhood education. Early Child Development and Care, 184(3), 469-485. Boggan, M.,Harper, S., &Whitmire, A. (2010). Using manipulatives to teach elementary mathematics. Journal of Instructional Pedagogies, 3.
  • Boz, M. (2019). Erken çocuklukta matematiği öğrenme G. Uludağ (Ed.)Erken çocukluk döneminde matematik eğitimi, (p.n. 153-168). Ankara: Nobel.
  • Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction. Cambridge Mass: BelknapPress.
  • Charlesworth, R. &Lind K. K. (2013). Math &science for young children. (Seventh edition). USA: Wadswort Cengage Learning.
  • Charlesworth, R., &Radeloff D. J. (2013). Experiences in math for young children (Second Edition). Albany, New York: DelmarPublishersInc.
  • Clements, D. H.,& Sarama, J. (2007). Effects of a preschoolmathematicscurriculum: Summativeresearch on theBuildingBlocksproject. Journal for Research in Mathematics Education, 136-163.
  • Creswell, J. W. (2012). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni (Ed. Selçuk Beşir Demir). Ankara: Eğiten Kitap. 1790
  • Dağlıoğlu, H. E., Dağlı, H., & Kılıç, N. M. (2014). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının matematik eğitimi dersine karşı tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. In Yıldız International Conference On Educational Research And Social Sciences Proceedings Book(pp. 293-304).
  • Erdoğan, S , Parpucu, N, & Boz, M . (2017). Sayı ve işlemlerle ilgili eğitim materyallerinin okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerisine etkisi. İlköğretim Online, 16 (4), 1777-1791. DOI: 10.17051/ilkonline.2017.342991
  • Guha, S. (2002). IntegratingMathematicsforYoungChildrenthrough Play. Young Children, 57(3), 90-93.
  • Gürbüz, R. (2007). Olasılık konusunda geliştirilen materyallere dayalı öğretime i̇lişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi 15(1), 259–27.
  • Güven, B, ve Karataş İ. (2005). Dinamik geometri yazılımı cabri ile geometri öğrenme: öğrenci görüşleri. TheTurkish Online Journal Of EducationalTechnology (TOJET), 2(2).
  • Holmes, A. B. (2013). Effects of manipulativeuse on PK-12 mathematics achievement: A meta-analysis. Poster presented at the meeting of Society for Research in EducationalEffectiveness, Washington, DC.
  • İnan, C. (2006). Matematik öğretiminde materyal geliştirme ve kullanma. D.Ü . Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 7, 47–56.
  • Kamii, C. (2004). Young children continue to reinvent arithmetic, 2nd grade: implications of piaget’s theory (2nd ed.)Teacher College Press: Londonand New York.
  • Kandır, A. ve Orçan, M. (2011). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Laski, E.,Jor’dan, J., Daou, C., &Murray, A. (2015). What makes mathematics manipulatives effective? Lessons from cognitive science and Montessori education. SAGE Open, 1-8.
  • Maryani, S. (2019). Math game for early childhood. Empowerment, (1), 39. https://doi.org/10.22460/empowerment.v8i1p39-48.1156
  • McPhee, M. A. (1994). The efficacy of interpersonal cognitive problem-solving (ICPS) and young children: Prevention in a naturalistic preschool environment. Dissertation Abstracts International, 54, 7A.
  • Moyer, P. S. (2001). Are we having fun yet? How teachers use manipulatives to teach mathematics. Educational Studies in Mathematics, 47(2), 175-197.
  • Moyer, P. S.,Bullock, E. K., Shumway, J. F., Tucker, S. I., Watts, C. M., Westenskow, A.,& Jordan, K. (2016). The role of affordances in children’s learning performance and efficiency when using virtual manipulative mathematics touch-screenapps. Mathematics Education Research Journal, 28(1), 79-105.
  • Orçan Kaçan, M.,&Halmatov, M. (2017). Türkiye’de Uygulanan Okul Öncesi Eğitim Programında Matematik: Planlama ve Uygulama. Pamukkale Üniversitesi Dergisi , 42 (42) , 149-161 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/33905/375411
  • Özer, Ö., &Tunca N. (2014). Öğretmen adaylarının materyal hazırlama ve kullanmaya yönelik görüşleri. Route Educational and Social Science Journal, 1(3).
  • Petersen, L. A.,&McNeil, N. M. (2013). Effects of perceptuallyrichmanipulatives on preschoolers' countingperformance: Establishedknowledgecounts. Child Development, 84(3), 1020-1033.
  • Ramani, G. B.,&Eason, S. H. (n.d.). Learning early math through play and games. Phi Delta Kappan,96(8), 27–32. https://doi.org/10.1177/0031721715583959
  • Sarama, J.,& Clements, D. H. (2016). Physical and virtual manipulatives: What is “concrete”?.In International perspectives on teaching and learning mathematics with virtual manipulatives (pp. 71-93). Springer, Cham.
  • Şahin, M. (2015). Öğretim materyallerinin öğrenme-öğretme sürecindeki işlevine ilişkin öğretmen görüşlerinin analizi. K.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 995-1012.
  • Tekin, H. H. (2012). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • Tuğrul, B. (2002). Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi ve öğretimi kolaylaştıran özellikler. Hacettepe University Journal of Education Faculty, 22 (22). https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7814/102613.
  • Tutak, T., Aydoğdu, M., Erşen, A.N., (2014). Materyal destekli matematik öğretiminin ortaokul 6. sınıf öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 1, 3.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zimmermann, L.,Foster, L., Golinkoff, R. M., &Hirsh-Pasek, K. (2019). Spatialthinkingand stem: how playingwithblockssupportsearly math. American Educator, 42(4), 22–27. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ1200228&lang=tr&site=eds-live.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Perihan Şeker

Yayımlanma Tarihi 21 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şeker, P. (2020). Manipulative Assisted Mathematics Activities in Early Childhood. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(3), 922-934. https://doi.org/10.30703/cije.702934

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551