Araştırmanın amacı, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından basımı gerçekleştirilen dört popüler bilim kitabının (Milyarlarca ve Milyarlarca, Olağanüstü Buluşlar, İki Kültür ve Meteor Avcısı) belirlenen bilimin doğası unsurları (Bilimsel bilginin deneysel doğası, Bilimsel bilginin sosyal ve kültürel yapı ile olan ilişkisi, Bilimsel bilginin değişebilir doğası ve Bilimsel bilgide yaratıcılık) açısından incelenmesidir. Bu inceleme sonunda ise bu kitapların bilimin doğası unsurları açısından etkili bir öğretim aracı olarak kullanılabilirlikleri değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel paradigma hâkim olup yöntem olarak doküman incelemesinden yararlanılmıştır. Bu kapsamda araştırmaya dahil olan dört kitabın bilimin doğasına yönelik belirlenen dört temaya yönelik (bilimsel bilginin değişebilir doğası, bilimsel bilginin deneysel doğası, bilimsel bilginin sosyal ve kültürel yapı ile olan ilişkisi ve bilimsel bilgide yaratıcılık) içerik analizleri araştırmacılar tarafından gerçekleştirilmiştir. Araştırmacılar tarafından bağımsız bir şekilde Milyarlarca ve Milyarlarca isimli kitap analiz edilerek Cohen’s Kappa değerleri hesaplanarak ortak görüşe varılmıştır. Ardından bir araştırmacı tarafından diğer analizlere devam edilmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde Milyarlarca ve Milyarlarca ile özellikle Olağanüstü Buluşlar isimli kitap, belirtilen bilimin doğasına yönelik unsurlar açısından zengin bir içerik sunarken, İki Kültür ve Meteor Avı isimli kitapların bu açıdan oldukça az bir içeriğe sahip oldukları tespit edilmiştir. Popüler bilim kaynaklarının gerek içerdiği konular ve bu içeriğin eğitimdeki yeri ve önemi, gerek temin edilebilirliği, gerek ise yazım tarzı ve kullanılabilirliği tartışılmıştır.
Popüler bilim Bilimin doğası İçerik analizi Doküman incelemesi Öğretim aracı
Aksaray Üniversitesi Bap Koordinasyon Birimi
2017-051
Aksaray Üniversitesi Bap Koordinasyon Birimine sağladığı desteklerden dolayı teşekkür ederiz.
The purpose of this research is to investigate the four popular science books (Billions and Billions, Remarkable Discoveries!, The Two Cultures, and The Chase of the Golden Meteor) pressed by The Scientific and Technological Research Council of Turkey (TUBİTAK) in terms of the determined nature of science (NOS) aspects (Experimental nature of the scientific knowledge, Cultural and social embeddedness in scientific knowledge, The tentativeness of scientific knowledge, and Creativity in scientific knowledge). At the end of the investigation, it was assessed whether these books can be used as an effective teaching tool in terms of the NOS or not. Qualitative paradigm dominated this research and document analysis was used as a method. In this context, researchers made a content analysis of these four books involved in this research according to determined four NOS aspects (tentativeness of scientific knowledge, empirical nature of scientific knowledge, the social and cultural embeddedness of scientific knowledge, and the creativity in scientific knowledge). The researchers analyzed independently the book Billions and Billions for interrater reliability, calculated Kappa scores, and consensus settled. After that one researcher continued the content analysis process for other books. According to research results, the books named Billions and Billions and especially Remarkable Discoveries presents a richer content for the determined NOS aspects than, Two Cultures and The Chase of the Golden Meteor. The topics covered by popular science resources and the place and importance of this content in education, its availability, its writing style and usability were discussed.
Popular science Nature of science Content analysis Document analysis Teaching tool
2017-051
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2017-051 |
Yayımlanma Tarihi | 21 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 9 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606