Bu çalışmanın
amacı, sınıf öğretmenlerinin merhamet değeri ve bu değerin ilkokul
öğrencilerine kazandırılması hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır.
Çalışmanın bir diğer amacı ise sınıf öğretmenlerinin görüşleri ve literatürdeki
tartışmalardan yola çıkarak merhamet değeri ile ilgili etkinlik örnekleri
hazırlamaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kocaeli ve İstanbul ilinde görev
yapmakta olan 13 sınıf öğretmeni ve 1 ilkokulda çalışan rehberlik öğretmeni
oluşturmuştur. Öğretmenlerin merhamet ve eğitimi hakkındaki görüşlerini almak
için yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Verilerin analizinde, görüşme
kayıtları yazıya aktarılarak içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre öğretmenlerin çoğu merhameti; kaynağı Allah olan, onun
tarafından insana verilmiş bir duygu ve birilerinin ihtiyacını gidermek
şeklinde tanımlamaktadır. Öğretmenlerin çoğunun merhamet değerinin öğretiminde
değer kazandırma yaklaşımlarından telkin ve eylem/davranış yoluyla değer
öğretimi yaklaşımlarını kullandıkları görülmüştür. Öğretmenler merhamet
değerini kazandırırken doğru örnek profil olmaya çalışıp ve öğrencilerine sevgi
ve saygıyla yaklaştıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin merhamet değerini
kazandırabilmek için aile ile işbirliği yapılmasını, okullarda yardımlaşma
faaliyetlerinin yaygınlaştırılmasını, öğrencilerin çevresinin kötü örneklerden
arındırılmasını, hasta ve huzurevi ziyaretlerinin yapılmasını tavsiye ettikleri
görülmüştür. Öğretmenler yapılan tüm etkinlikler neticesinde öğrenci
davranışlarında olumlu yönde değişiklik olduğunu belirtmişlerdir. Araştırma
bulguları ışığında öğretim programlarında merhamet değerine daha çok yer
verilmesi, öğrencilerin şiddetten uzak tutulması, öğrencilerin doğru profilleri
örnek almalarının sağlanması, merhamet eğitiminin ailede başlaması gerektiği
önerilerinde bulunulabilir.
Değerler eğitimi Merhamet değeri Sınıf öğretmenleri Değer öğretimi yaklaşımları Etkinlik örnekleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 9 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606