Bu çalışmada,
Vandergrift ve Goh’un (2012) dinleme öğretimi için üst bilişsel pedagojik
aşamalarına göre düzenlenen eğitimin yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin
dinlediklerini anlama becerilerine etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Nicel yöntem ile gerçekleştirilen araştırmada
Öntest-Sontest Kontrol Gruplu Desen kullanılmıştır. Çalışma grubunda İnönü Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezinde öğrenim gören
B2 düzeyinden 29 öğrenci yer almıştır. Deney grubunda yer alan öğrencilere 6
hafta süre ile dinleme etkinlikleri üst bilişsel stratejiler öğretilerek
gerçekleştirilmiş, kontrol grubu olağan derslerine devam etmiştir. Veriler, Tozlu
(2017) tarafından yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlere yönelik geliştirilen B2
düzeyi dinleme testi aracılığı ile elde edilmiştir. Araştırmada, son test
değerleri ön teste göre kontrol edilerek gruplar arasındaki fark ANCOVA
(Kovaryans Analizi) testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen verilere göre
düzeltilmiş son test puanları arasındaki fark anlamlı bulunmuştur
(F(1,26)=4,440; p=0,045<0,05). Test sonuçlarına göre deney grubunun test
sonuçlarının kontrol grubundan yüksek olduğu, cinsiyet ve yaş değişkenine göre
deney ve kontrol gruplarının öntest-sontest ortalamalarının anlamlı farklılık
göstermediği ortaya konulmuştur.
Dinleme Dinlediğini Anlama Üst bilişsel Dinleme Stratejisi Türkçe eğitimi Yabancı dil olarak Türkçe
Bu çalışmanın amacı, üstbilişsel dinleme stratejisi
öğretiminin yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinlediklerini anlama
becerilerine etkisini belirlemektir. Nicel yöntem ile gerçekleştirilen
araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır.
Çalışma grubunda İnönü Üniversitesi Türkçe Öğretim
Merkezinde öğrenim gören B2 düzeyinden 29 öğrenci yer almıştır. Deney grubunda
yer alan öğrencilere 6 hafta süre ile dinleme etkinlikleri üstbilişsel
stratejiler öğretilerek gerçekleştirilmiş, kontrol grubu olağan derslerine
devam etmiştir. Veriler, Tozlu (2017) tarafından yabancı dil olarak
Türkçe öğrenenlere yönelik geliştirilen B2 düzeyi dinleme testi aracılığı ile
elde edilmiştir. Araştırmada, son test değerleri ön teste göre kontrol edilerek
gruplar arasındaki fark ANCOVA (kovaryans analizi) testi ile analiz edilmiştir.
Elde edilen verilere göre düzeltilmiş son test puanları arasındaki fark anlamlı
bulunmuştur. Test sonuçlarına göre deney grubunun test sonuçlarının kontrol
grubundan yüksek olduğu, cinsiyet ve yaş değişkenine göre deney ve kontrol
gruplarının öntest-sontest ortalamalarının anlamlı farklılık göstermediği
ortaya konulmuştur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 9 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606