Bu araştırmanın temel amacı, 2006-2017 yılları arasında
Türkiye merkezli dergilerde okulöncesi eğitimi alanında yayınlanan makalelerin
künye bilgisine, yazar sayısına, konu alanlarına, yararlanılan modele,
örnekleme, veri toplama araçlarına ve veri analiz yöntemine göre eğilimlerini
bütüncül ve kapsamlı bir şekilde ortaya koymaktır. Araştırmada makaleleri
derinlemesine incelemek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden olan içerik
analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2006 yılındaki program
değişikliği gözetilerek belirlenen 2006-2017 yılları arasında Türkiye merkezli
yayınlanan okulöncesi eğitimine yönelik basılı ve elektronik yayınlanmış
makaleler oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemi amaçlı örneklemenin bir türü
olan ölçüt örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Makaleler, Çiltaş, Güler ve
Sözbilir (2012) tarafından geliştirilen “yayın sınıflama formu”nun okulöncesi
eğitimine uyarlanmasıyla kodlanmıştır. Araştırmada elde edilen verilere göre;
Türkiye’de okulöncesi eğitim alanında yapılmış çalışmaların çoğu iki yazardan
oluşmaktadır, ele alınan konular özellikle gelişim alanları, öğretim
materyalleri, yaklaşım-strateji-yöntem-teknik ve uygulama, program çalışmaları,
aile katılımı, başarı-tutum-algı ve eğitimde karşılaşılan sorunlardan
oluşmaktadır. Okulöncesi eğitimi alanı ile ilgili yapılan makale çalışmalarında
yoğunlukta olarak nicel araştırma yöntemlerinden deneysel olmayan tarama
yöntemi kullanıldığı saptanmıştır. Çalışmaların örneklem grupları açısından
analizi yapıldığında; okulöncesi öğrencilerinin en büyük örneklemi oluşturduğu
görülmektedir. Makalelerin örneklem sayısına bakıldığında en çok 31-100
aralığında örneklem sayısının kullanıldığı görülmektedir. İncelenen makalelerde
yararlanılan veri toplama araçlarına bakıldığında en çok yararlanılan veri
toplama aracının görüşme formu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. ayrıca veri
analizi bulgularına bakıldığında ise nicel analiz yöntemlerinden frekans/yüzde
yönteminin sıklıkla tercih edildiği de ulaşılan sonuçlar arasında yer
almaktadır.
Eğitim Okulöncesi Eğitimi Araştırma Yönelimleri İçerik Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606