Bu araştırmanın amacı etik iklimin,
örgütsel bağlılık ve öğretmen performansı üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmanın
katılımcılarını 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Sivas il merkezinde görev
yapan 243 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada değişkenler arasındaki ilişkiyi
ve bu ilişkinin derecesini belirlemek için ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak “etik iklim ölçeği”, “örgütsel
bağlılık ölçeği” ve “işgören performansı ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeklerin
yapı geçerliğini sağlamak için doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır.
Ölçeğin güvenirliği ise cronbach alpha güvenirlik katsayısı ile hesaplanmıştır.
Daha sonra oluşturulan hipotezler ve model doğrultusunda AMOS 24 programı ile
analizler yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizinde ve modelin uyum iyiliğinin
değerlendirilmesinde X2/sd, GFI, CFI, AGFI, TLI, RMSEA, ve SRMR
değerleri dikkate alınmıştır. Bu doğrultuda ana modelim uyum iyiliği değerleri
X2/sd = 1,068, GFI=,906, CFI=,990, AGFI=,887, TLI=,988, RMSEA=,017
ve SRMR=,0503 olarak hesaplanmıştır. Araştırmanın bulguları ışığında elde
edilen sonuçlara göre okullardaki etik iklimin örgütsel bağlılığı pozitif yönde
ve anlamlı olarak etkilediği ve etik iklimin örgütsel bağlılığı anlamlı olarak
açıkladığı sonucu ortaya çıkmıştır. Çalışmada elde edilen diğer bir bulgu ise okullardaki
etik iklimin öğretmen performansını pozitif yönde ve anlamlı olarak etkilediğidir.
Bunun yanı sıra etik iklim ve örgütsel bağlılık birlikte işgören performansını pozitif
yönde ve anlamlı olarak etkilemektedir. Ayrıca etik iklim ve örgütsel bağlılık
birlikte işgören performansını anlamlı olarak açıklamaktadır.
Etik iklim Örgütsel Bağlılık İşgören Performansı Okullar Öğretmen
Ethical climate Organizational Commitment Employee Performance Schools Teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606