Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının bilgi
okuryazarlık öz yeterlik düzeylerinin belirlenmesi ve kütüphane kullanım
sıklığı, kullanım amacı ve yararlanma biçimi, bilgisayar ve internet kullanma
tecrübeleri gibi değişkenler açısından incelenmesidir. Bu çalışma nicel bir
çalışma olarak tasarlanmış ve çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya
285 kadın 128 erkek olmak üzere toplam 413 öğretmen adayı gönüllü katılmıştır.
Çalışmada kullanılan anket üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde katılımcıların
demografik bilgilerini saptamayı amaçlayan 12 madde bulunmaktadır. İkinci
bölümde, Bilgi Kaynaklarından Yararlanma Durumlarını belirlemek amacıyla 23
maddelik bir anket kullanılmıştır. Üçüncü bölümde, katılımcıların bilgi
okuryazarlığı öz yeterlik düzeyleri Akkoyunlu ve Kurbanoğlu (2004) tarafından
geliştirilerek Koçak-Usluel (2007) tarafından tekrar düzenlenen Bilgi
Okuryazarlığı öz yeterlik ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışma
kapsamında elde edilen veriler ortalama, standart sapma, t-testi ve tek yönlü
varyans analizi (ANOVA) ile çözümlenmiştir.
Çalışmada, öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı öz yeterlik
seviyesinin yüksek olduğu ve bilgiye ulaşmak için genel olarak çevrimiçi
kaynaklardan yararlandığı belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının
bilgisayar ve internet kullanım tecrübeleri ile bilgi okuryazarlık öz yeterlik
seviyeleri incelendiğinde anlamlı farklılık belirlenmiş ve sekiz yıldan fazla
bilgisayar ve interneti kullananların bilgi okuryazarlığı öz yeterlik düzeyleri
daha yüksek bulunmuştur.
Bilgi ve iletişim teknolojileri bilgi okuryazarlığı öz yeterliği kütüphane kullanımı öğretmen adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606