Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematiği Anlama Kavramının, Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri Doğrultusunda İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 502 - 515, 28.06.2019

Öz

Bu
araştırmada, matematiği anlama kavramının özellikleri matematik öğretmenlerinin
görüşleri doğrultusunda incelenmiştir. Çalışma, öğretmenlerin sahip oldukları
bilgileri derinlemesine incelemek amacıyla yapıldığından nitel araştırmanın
durum çalışması yöntemine göre tasarlanmıştır. Çalışma grubunu, 51
ortaokul matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında matematik öğretmenleriyle
yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve elde edilen verilerin analizinde içerik
analizi kullanılmıştır. Analizler doğrultusunda veriler belirli temalara
ayrılarak, verilerin alt boyutları belirlenmiştir. Ortaokul matematik
öğretmenlerinin görüşleri kapsamında, matematiği anlama kavramının özellikleri
6 tema olarak belirlenmiştir. Bu temalar; matematiğin
yapısı, dersin uygulanması, günlük yaşam, evrenin düzeni, matematiği anlamanın
kazandırdıkları
ve gerekli olanlar olarak
ifade edilmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar, matematiği anlamanın
öncelikle matematiğin yapısıyla ilişkili olduğunu göstermektedir.
Matematikteki düzenin, evreni ve çevredeki
olaylar arasındaki düzeni anlamada oldukça etkili olduğu belirlenmiştir. Doğayı
anlamlandırma, dünya düzenini anlama, yaşamı düzenleme, yaşamdaki ayrıntıları
görme, yaşamı yorumlama, yaşama nasıl etki ettiğini anlama gibi özellikler ile
bu düzenin farkına varılacağı düşünülmektedir. Bunun yanında diğer bilimleri
anlama, yeni problemler oluşturabilme gibi özelliklerin de matematiği anlamada
oldukça etkili olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle matematiğin nerelerde
kullanıldığını ve mantığını bilen bireyler yetiştirmenin önemli olduğu ifade
edilebilir. Ayrıca öğrencilerin yetiştirilmesinde kilit role sahip olan
öğretmen ve öğretmen adaylarının eğitimlerinin de bu konular dikkate alınarak
verilmesinin matematikle günlük yaşam ve düzen arasındaki bağlantıyı daha
belirgin bir şekilde göstereceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Altun, M. (2014). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (10. basım). Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Baykul, Y. (2014). Ortaokulda matematik öğretimi (5-8. sınıflar) (2. basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bishop, J. W, Otto, A. D. and Lubinski C. A. (2001). Promoting algebraic reasoning: using students’ thinking. Mathematics Teaching in The Middle School, 6(9), 508-511.
  • Borgen, K. (2006). From mathematics learner to mathematics teacher: Preservice teachers’ growth of understanding of teaching and learning mathematics. (Unpublished Doctoral Dissertation). University of British Columbia, British Columbia.
  • Cai, J. (2003). Singaporean students’ mathematical thinking in problem solving and problem posing: an exploratory study. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 34(5), 719-737. https://doi.org/10.1080/00207390310001595401
  • Cankoy, O. ve Darbaz, S. (2010). Problem kurma temelli problem çözme öğretiminin problemi anlama başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 11-24.
  • Cobb, P., Yackel, E. and Wood, T. (1992). A constructivist alternative to the representational view of mind in mathematics education. Journal for Research in Mathematics education, 23(1) 2-33. https://doi.org/10.2307/749161
  • De Corte, E. (2004). Mainstreams and perspectives in research on learning (mathematics) from ınstruction. Applied Psychology, 2(53), 279-310. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2004.00172.x
  • Franke, L. and Kazemi, E. (2001). Learning to teach mathematics: Focus on student thinking. Theory into Practice, 40(2), 102-109. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4002_4
  • Galbraith, P. and Stillman, G. (2006). A framework for identifying student blockages during transitions in the modelling process. Zentralblatt für Didaktik der Mathema¬tik, 38(2), 143-162. https://doi.org/10.1007/BF02655886
  • Gökkurt, B. ve Soylu, Y. (2013). Öğrencilerin problem çözme sürecindeki anlam bilgisini kullanma düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 469-488.
  • Kükey, E. (2018). Ortaokul öğrencilerinin matematiksel düşünme biçimleri ile öğretmen adaylarının bu konudaki görüşlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Malloy, C. E. (1999). Developing mathematical reasoning in the middle grades recognizing diversity. In Lee V. Stiff (Ed.), Developing mathematical reasoning in grades K-12. Reston, Virginia: National Council of Teachers of Mathematics.
  • MEB. (2006). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: MEB Basımevi.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (Second Edition). London: Sage Publications.
  • Nillas, L. A. (2010). Characterizing preservice teachers’mathematical understanding of algebraic relationships. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 1-24.
  • Özdoğan, E. ve Uyar, M. (2012). Tübitak projesi: Aranızda matematiği sevmeyen var mı?. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 64-69.
  • Shipley, A. J. (1999). An investigation of collage students ' understanding of proof construction when doing mathematical analysis proofs (Unpublished Doctoral Dissertions). University of American, Washington.
  • Stoyanova, E. (2005). Problem solving strategies used by years 8 and 9 students. Australian Mathematics Teacher, 61(3), 6-11.
  • Suzuki, K. and Harnisch, D. L. (1995). Measuring cognitive complexity: an analysis of performance-based assessment in mathematics. Paper presented at the 1995 Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA, Aprill 18-22.
  • Tzur, R. (2007). Fine grain assessment of students’ mathematical understanding: participatory and anticipatory stages in learning a new mathematical conception. Educational Studies in Mathematics, 66(3), 273-291. https://doi.org/10.1007/s10649-007-9082-4
  • Umay, A. ve Kaf, Y. (2005). Matematikte kusurlu akıl yürütme üzerine bir çalışma. Ha¬cettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 28, 188-195.
  • Yenilmez, K. ve Can, S. (2006). Matematik öğretimi derslerine yönelik görüşler. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 47-59.
  • Yenilmez, K. ve Uysal, E. (2007). İlköğretim öğrencilerinin matematiksel kavram ve sembolleri günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 89-98.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 502 - 515, 28.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Altun, M. (2014). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (10. basım). Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Baykul, Y. (2014). Ortaokulda matematik öğretimi (5-8. sınıflar) (2. basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bishop, J. W, Otto, A. D. and Lubinski C. A. (2001). Promoting algebraic reasoning: using students’ thinking. Mathematics Teaching in The Middle School, 6(9), 508-511.
  • Borgen, K. (2006). From mathematics learner to mathematics teacher: Preservice teachers’ growth of understanding of teaching and learning mathematics. (Unpublished Doctoral Dissertation). University of British Columbia, British Columbia.
  • Cai, J. (2003). Singaporean students’ mathematical thinking in problem solving and problem posing: an exploratory study. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 34(5), 719-737. https://doi.org/10.1080/00207390310001595401
  • Cankoy, O. ve Darbaz, S. (2010). Problem kurma temelli problem çözme öğretiminin problemi anlama başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 11-24.
  • Cobb, P., Yackel, E. and Wood, T. (1992). A constructivist alternative to the representational view of mind in mathematics education. Journal for Research in Mathematics education, 23(1) 2-33. https://doi.org/10.2307/749161
  • De Corte, E. (2004). Mainstreams and perspectives in research on learning (mathematics) from ınstruction. Applied Psychology, 2(53), 279-310. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2004.00172.x
  • Franke, L. and Kazemi, E. (2001). Learning to teach mathematics: Focus on student thinking. Theory into Practice, 40(2), 102-109. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4002_4
  • Galbraith, P. and Stillman, G. (2006). A framework for identifying student blockages during transitions in the modelling process. Zentralblatt für Didaktik der Mathema¬tik, 38(2), 143-162. https://doi.org/10.1007/BF02655886
  • Gökkurt, B. ve Soylu, Y. (2013). Öğrencilerin problem çözme sürecindeki anlam bilgisini kullanma düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 469-488.
  • Kükey, E. (2018). Ortaokul öğrencilerinin matematiksel düşünme biçimleri ile öğretmen adaylarının bu konudaki görüşlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Malloy, C. E. (1999). Developing mathematical reasoning in the middle grades recognizing diversity. In Lee V. Stiff (Ed.), Developing mathematical reasoning in grades K-12. Reston, Virginia: National Council of Teachers of Mathematics.
  • MEB. (2006). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: MEB Basımevi.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (Second Edition). London: Sage Publications.
  • Nillas, L. A. (2010). Characterizing preservice teachers’mathematical understanding of algebraic relationships. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 1-24.
  • Özdoğan, E. ve Uyar, M. (2012). Tübitak projesi: Aranızda matematiği sevmeyen var mı?. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 64-69.
  • Shipley, A. J. (1999). An investigation of collage students ' understanding of proof construction when doing mathematical analysis proofs (Unpublished Doctoral Dissertions). University of American, Washington.
  • Stoyanova, E. (2005). Problem solving strategies used by years 8 and 9 students. Australian Mathematics Teacher, 61(3), 6-11.
  • Suzuki, K. and Harnisch, D. L. (1995). Measuring cognitive complexity: an analysis of performance-based assessment in mathematics. Paper presented at the 1995 Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA, Aprill 18-22.
  • Tzur, R. (2007). Fine grain assessment of students’ mathematical understanding: participatory and anticipatory stages in learning a new mathematical conception. Educational Studies in Mathematics, 66(3), 273-291. https://doi.org/10.1007/s10649-007-9082-4
  • Umay, A. ve Kaf, Y. (2005). Matematikte kusurlu akıl yürütme üzerine bir çalışma. Ha¬cettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 28, 188-195.
  • Yenilmez, K. ve Can, S. (2006). Matematik öğretimi derslerine yönelik görüşler. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 47-59.
  • Yenilmez, K. ve Uysal, E. (2007). İlköğretim öğrencilerinin matematiksel kavram ve sembolleri günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 89-98.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ebru Kükey 0000-0002-2130-0884

Tayfun Tutak 0000-0002-0277-6377

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kükey, E., & Tutak, T. (2019). Matematiği Anlama Kavramının, Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri Doğrultusunda İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(2), 502-515.

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551