Bu
araştırmada, matematiği anlama kavramının özellikleri matematik öğretmenlerinin
görüşleri doğrultusunda incelenmiştir. Çalışma, öğretmenlerin sahip oldukları
bilgileri derinlemesine incelemek amacıyla yapıldığından nitel araştırmanın
durum çalışması yöntemine göre tasarlanmıştır. Çalışma grubunu, 51
ortaokul matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında matematik öğretmenleriyle
yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve elde edilen verilerin analizinde içerik
analizi kullanılmıştır. Analizler doğrultusunda veriler belirli temalara
ayrılarak, verilerin alt boyutları belirlenmiştir. Ortaokul matematik
öğretmenlerinin görüşleri kapsamında, matematiği anlama kavramının özellikleri
6 tema olarak belirlenmiştir. Bu temalar; matematiğin
yapısı, dersin uygulanması, günlük yaşam, evrenin düzeni, matematiği anlamanın
kazandırdıkları ve gerekli olanlar olarak
ifade edilmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar, matematiği anlamanın
öncelikle matematiğin yapısıyla ilişkili olduğunu göstermektedir. Matematikteki düzenin, evreni ve çevredeki
olaylar arasındaki düzeni anlamada oldukça etkili olduğu belirlenmiştir. Doğayı
anlamlandırma, dünya düzenini anlama, yaşamı düzenleme, yaşamdaki ayrıntıları
görme, yaşamı yorumlama, yaşama nasıl etki ettiğini anlama gibi özellikler ile
bu düzenin farkına varılacağı düşünülmektedir. Bunun yanında diğer bilimleri
anlama, yeni problemler oluşturabilme gibi özelliklerin de matematiği anlamada
oldukça etkili olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle matematiğin nerelerde
kullanıldığını ve mantığını bilen bireyler yetiştirmenin önemli olduğu ifade
edilebilir. Ayrıca öğrencilerin yetiştirilmesinde kilit role sahip olan
öğretmen ve öğretmen adaylarının eğitimlerinin de bu konular dikkate alınarak
verilmesinin matematikle günlük yaşam ve düzen arasındaki bağlantıyı daha
belirgin bir şekilde göstereceği düşünülmektedir.
Matematik ortaokul matematik öğretmeni matematiği anlama matematiğin yapısı günlük yaşam düzen
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606