Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni ve Sınıf Öğretmeni Adayları Dijital Öykü Atölyesinde

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 235 - 257, 30.03.2019
https://doi.org/10.30703/cije.469461

Öz

Bu araştırmanın amacı TÜBİTAK tarafından desteklenen proje
kapsamında gerçekleştirilen dijital öykü atölyesi etkinliklerinin
katılımcıların bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutumları
üzerindeki etkisini belirlemek ve proje sürecindeki deneyimlerini
incelemektir. Araştırmada karma yöntem araştırmalarından iç içe
karma desen tercih kullanılmıştır. Araştırma çalışma grubunun
belirlenmesinde amaçlı örnekleme türlerinden ölçüt örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Projenin birinci aşaması için katılımcı olarak
Türkiye’nin yedi farklı bölgesinde görev yapan 28 sınıf öğretmeni,
projenin ikinci aşaması için ise katılımcı olarak farklı üniversitelerde
öğrenim gören 28 sınıf öğretmeni adayı belirlenmiştir. Araştırma
verilerinin elde edilmesi amacıyla “Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya
İlişkin Tutum Ölçeği” ile araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme
formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde Shapiro-Wilks ve
Levene’nin Varyansların Homojenliği testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar
testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizinden
faydalanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre uygulamalar sonrasında
katılımcıların bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum
puanlarının artmış olduğu ancak istatistiksel olarak bu artışın anlamlı
olmadığı belirlenmiştir. Katılımcıların dijital öykülemeyi uygulanabilir
buldukları ve dijital öykülemenin birçok katkısı olduğunu
düşündükleri tespit edilmiştir. Katılımcılar bu süreç içinde
uygulamalara, proje ekibine ve diğer katılımcılara yönelik olumlu
duygu ve düşünceye sahip olduklarını belirtmişlerdir. Süreç içerisinde
zamanın kısa olmasından dolayı sorun yaşadıklarını ifade etmişlerdir.
Katılımcılar bu tarz projelerin devam etmesi gerektiğini belirtmişlerdir.
Genel olarak katılımcıların proje deneyimlerinin olumlu olduğu
belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33. Retrieved [06.08.2018] from http://toad.edam.com.tr/sites/default/files/pdf/bilgisayar-destekli-egitim-yapmaya-iliskin-tutum-olcegi-toad.pdf
  • Balaman, F. (2016). Dijital öykülemenin üniversite öğrencilerinin demokratik değer yargılarına etkisi: Mustafa Kemal Üniversitesi örneği. Current Research in Education, 2(1), 42-52. Retrieved [30.05.2018] from http://dergipark.gov.tr/crd/issue/24869/262803
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (17. Basım). Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Chung, S. K. (2007). Art education technology: digital storytelling. Art Education, 60(2),16-22. doi: 10.1080/00043125.2007.11651632
  • Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (Ed. Y. Dede ve S. B. Demir), Ankara: Anı Yayıncılık.Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. California: Sage Publications.
  • Daniels K. (2013). Exploring the impact of critical reflection through the use of service learning and digital storytelling. I-manager’s Journal On School Educational Technology, 9(l),1-9. doi:10.26634/jsch.9.1.2396
  • Doering, A.,Beach, R. & O'Brien, D. (2007).Infusing multi modal tools and digital literacies into an English education program. English Education, 40(1), 41-60. Retrieved [01.09.2018] from https://www.jstor.org/stable/40173267?seq=1#page_scan_tab_contents
  • Duveskog, M.,Tedre, M., Sedano, C. I., ve Sutinen, E. (2012). Life planning by digital story telling in a primary school in Rural Tanzania. Educational Technology & Society, 15(4), 225-237. Retrieved [03.09.2018] from https://www.j-ets.net/ETS/journals/15_4/20.pdf
  • Educational Uses of Digital Storytelling, (2017). Educational Uses of Digital Storytelling web sitesi. 03.05.2018 tarihinde http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/page.cfm?id=27&cid=27&sublinkid=31 adresinden erişilmiştir.
  • Foley, L.M. (2013). Digital storytelling in primary-grade classrooms. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Arizona State: USA.Göçen, G. (2014). Dijital öyküleme yönteminin öğrencilerin akademik başarı ile öğrenme ve ders çalışma stratejilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Gömleksiz, M. N., & Pullu, E. K. (2017). Toondoo ile dijital hikâyeler oluşturmanın öğrenci başarısına ve tutumlarına etkisi. Electronic Turkish Studies, 12(32), 95-110. doi: 10.7827/TurkishStudies.12717
  • İnceelli, A. (2005). Dijital hikaye anlatımının bileşenleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 132-142. Retrieved [03.09.2018] from http://www.tojet.net/articles/v4i3/4318.pdf
  • Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Koehler, M. J. and Mishra, P. (2008). Introducing technological pedagogical knowledge. in AACTE (Ed.), The handbook of technological pedagogical content knowledge for educators, (3-30), New York and London: Routledge.
  • Kotluk, N., & Kocakaya, S. (2015). 21. yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 354-363. Retrieved [01.08.2018] from http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/36.nihat_kotluk..pdf
  • Mello, R. (2001). The power of storytelling: How oral narrative influences children's relationships in classrooms. International Journal of Education and the Arts, 2(1), 1-14. Retrieved [28.07.2018] from http://www.ijea.org/v2n1/
  • Michalski, P., Hodges, D., & Banister, S. (2005). Digital storytelling in the middle childhood special education classroom: A teacher’s story of adaptations. Teaching Exceptional Children Plus, 1(4), 1-13. Retrieved [01.10.2018] from http://escholarship.bc.edu/education/tecplus/vol1/iss4/3
  • Ohler, J. (2008). Digital storytelling in the classroom. Corwin Press, Thousand Oaks, CA.
  • Pamuk, S., Ülken, A., & Dilek, N. Ş. (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 415-438. Retrieved [03.07.2018] from http://sbed.mku.edu.tr/article/view/1038000251/1038000102
  • Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. In C. Crawford et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2006 (pp. 709-716). Chesapeake, VA: AACE.
  • Robin, B. R., & McNeil, S. G. (2012). What educators should know about teaching digital storytelling. Digital Education Review, 22, 37-51. Erişim adresi http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/11294
  • Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487-506. doi: 10.1007/s11423-008-9091-8
  • Tatlı, Z., & Aksoy, D. A. (2017). Yabancı dil konuşma eğitiminde dijital öykü kullanımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45, 137-152. doi: 10.15285/maruaebd.271060
  • Yang, Y.-T. C. & Wu, W.-C. I. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation. A year-long experimental study. Computers & Education, 59(2), 339-352. doi:10.1016/j.compedu.2011.12.012
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Y., Üstündağ, M. T., Güneş, E. (2017). Öğretim materyali olarak dijital hikâye geliştirme aşamalarının ve araçlarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1621-1640. doi: 10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338851
  • Yoon, T. (2013). Are you digitized? Ways to provide motivation for ells using digital storytelling. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 2(1), 25-34. doi:10.5861/ijrset.2012.204

In-service and Preservice Classroom Teachers in Digital Story Workshop

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 235 - 257, 30.03.2019
https://doi.org/10.30703/cije.469461

Öz

The purpose of this study is to determine the effect of digital story workshop activities
within the scope of the project supported by TUBITAK on the attitudes of the
participants towards computer aided education and to examine their experiences in the
project process. In this study, mixed method research has been used. Criterion
sampling method was used for determining the research study group. For the first
section of the project, 28 primary education teachers working in seven different regions
of Turkey were selected. In the second section, 28 prospective primary education
teaches studying in different universities were selected. In order to obtain the research
data “The Attitude Scale Toward Making Computer Supported Education” and the
interview form developed by the researchers were used. In the analysis of quantitative
data,Shapiro-Wilks, Levene's Homogeneity of Variances and Wilcoxon Signed Rank
test were used. Content analysis was used in the analysis of qualitative data. According
to the findings, it was determined that the attitude scores of the participants regarding
computer aided education increased after the applications, but this increase was not
statistically significant. Participants stated that digital storytelling was found to be
feasible and that digital storytelling contributed to the study. Participants stated that
they had positive feelings and thoughts about the applications, project team and other
participants. They stated that they experienced problems due to the short time in the
process. Participants stated that such projects should continue. Overall, the project
experience of the participants was found to be positive.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33. Retrieved [06.08.2018] from http://toad.edam.com.tr/sites/default/files/pdf/bilgisayar-destekli-egitim-yapmaya-iliskin-tutum-olcegi-toad.pdf
  • Balaman, F. (2016). Dijital öykülemenin üniversite öğrencilerinin demokratik değer yargılarına etkisi: Mustafa Kemal Üniversitesi örneği. Current Research in Education, 2(1), 42-52. Retrieved [30.05.2018] from http://dergipark.gov.tr/crd/issue/24869/262803
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (17. Basım). Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Chung, S. K. (2007). Art education technology: digital storytelling. Art Education, 60(2),16-22. doi: 10.1080/00043125.2007.11651632
  • Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (Ed. Y. Dede ve S. B. Demir), Ankara: Anı Yayıncılık.Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. California: Sage Publications.
  • Daniels K. (2013). Exploring the impact of critical reflection through the use of service learning and digital storytelling. I-manager’s Journal On School Educational Technology, 9(l),1-9. doi:10.26634/jsch.9.1.2396
  • Doering, A.,Beach, R. & O'Brien, D. (2007).Infusing multi modal tools and digital literacies into an English education program. English Education, 40(1), 41-60. Retrieved [01.09.2018] from https://www.jstor.org/stable/40173267?seq=1#page_scan_tab_contents
  • Duveskog, M.,Tedre, M., Sedano, C. I., ve Sutinen, E. (2012). Life planning by digital story telling in a primary school in Rural Tanzania. Educational Technology & Society, 15(4), 225-237. Retrieved [03.09.2018] from https://www.j-ets.net/ETS/journals/15_4/20.pdf
  • Educational Uses of Digital Storytelling, (2017). Educational Uses of Digital Storytelling web sitesi. 03.05.2018 tarihinde http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/page.cfm?id=27&cid=27&sublinkid=31 adresinden erişilmiştir.
  • Foley, L.M. (2013). Digital storytelling in primary-grade classrooms. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Arizona State: USA.Göçen, G. (2014). Dijital öyküleme yönteminin öğrencilerin akademik başarı ile öğrenme ve ders çalışma stratejilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Gömleksiz, M. N., & Pullu, E. K. (2017). Toondoo ile dijital hikâyeler oluşturmanın öğrenci başarısına ve tutumlarına etkisi. Electronic Turkish Studies, 12(32), 95-110. doi: 10.7827/TurkishStudies.12717
  • İnceelli, A. (2005). Dijital hikaye anlatımının bileşenleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 132-142. Retrieved [03.09.2018] from http://www.tojet.net/articles/v4i3/4318.pdf
  • Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Koehler, M. J. and Mishra, P. (2008). Introducing technological pedagogical knowledge. in AACTE (Ed.), The handbook of technological pedagogical content knowledge for educators, (3-30), New York and London: Routledge.
  • Kotluk, N., & Kocakaya, S. (2015). 21. yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 354-363. Retrieved [01.08.2018] from http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/36.nihat_kotluk..pdf
  • Mello, R. (2001). The power of storytelling: How oral narrative influences children's relationships in classrooms. International Journal of Education and the Arts, 2(1), 1-14. Retrieved [28.07.2018] from http://www.ijea.org/v2n1/
  • Michalski, P., Hodges, D., & Banister, S. (2005). Digital storytelling in the middle childhood special education classroom: A teacher’s story of adaptations. Teaching Exceptional Children Plus, 1(4), 1-13. Retrieved [01.10.2018] from http://escholarship.bc.edu/education/tecplus/vol1/iss4/3
  • Ohler, J. (2008). Digital storytelling in the classroom. Corwin Press, Thousand Oaks, CA.
  • Pamuk, S., Ülken, A., & Dilek, N. Ş. (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 415-438. Retrieved [03.07.2018] from http://sbed.mku.edu.tr/article/view/1038000251/1038000102
  • Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. In C. Crawford et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2006 (pp. 709-716). Chesapeake, VA: AACE.
  • Robin, B. R., & McNeil, S. G. (2012). What educators should know about teaching digital storytelling. Digital Education Review, 22, 37-51. Erişim adresi http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/11294
  • Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487-506. doi: 10.1007/s11423-008-9091-8
  • Tatlı, Z., & Aksoy, D. A. (2017). Yabancı dil konuşma eğitiminde dijital öykü kullanımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45, 137-152. doi: 10.15285/maruaebd.271060
  • Yang, Y.-T. C. & Wu, W.-C. I. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation. A year-long experimental study. Computers & Education, 59(2), 339-352. doi:10.1016/j.compedu.2011.12.012
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Y., Üstündağ, M. T., Güneş, E. (2017). Öğretim materyali olarak dijital hikâye geliştirme aşamalarının ve araçlarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1621-1640. doi: 10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338851
  • Yoon, T. (2013). Are you digitized? Ways to provide motivation for ells using digital storytelling. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 2(1), 25-34. doi:10.5861/ijrset.2012.204
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Güler Göçen Kabaran 0000-0002-2631-8768

Halit Karalar 0000-0001-9344-9672

Bilge Aslan Altan 0000-0002-3309-933X

Sedat Altıntaş 0000-0002-6269-5376

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Göçen Kabaran, G., Karalar, H., Aslan Altan, B., Altıntaş, S. (2019). Sınıf Öğretmeni ve Sınıf Öğretmeni Adayları Dijital Öykü Atölyesinde. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 235-257. https://doi.org/10.30703/cije.469461

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551