Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görme Yetersizliği Olan Öğrencilere Yönelik Geliştirilen Fen Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerileri Öğrenimine Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 172 - 192, 30.03.2019
https://doi.org/10.30703/cije.463801

Öz

Çocukların dünyayı algılamalarında, algıları doğrultusunda doğru
kararlar vermelerinde, problem çözme yeteneklerinin gelişmesinde,
bilimsel tutum geliştirmelerinde, deneyim ve becerilerini arttırmada fen
eğitiminin doğal olarak önemli bir rolü vardır. Bu çalışmada görme
yetersizliği olan öğrencilerin ihtiyaçları dikkate alınarak hazırlanan
etkinliklerin bilimsel süreç becerilerine göre analizi yapılmıştır.
Çalışmanın yöntemi durum çalışmasıdır. Durum çalışmaları, mevcut
durumların ya da oluşan durumların daha iyi anlaşılmasını sağlayan
nitel veya nicel olarak kullanılan bir yöntemdir. Çalışma grubu üç
görmeyen ve beş az gören öğrenciden oluşturmaktadır. Çalışmada veri
toplama aracı olarak Fen Eğitim Gözlem Formu (FEGF) kullanılmıştır.
Çalışmanın güvenirliğinin sağlanması amacıyla ders esnasında
kaydedilen videolar araştırmacılar tarafından ayrı ayrı izlenerek FEGF
tekrardan doldurulmuş ve araştırmacıların analizleri karşılaştırılmıştır.
Çalışma kapsamında geliştirilen ders planları ile görme yetersizliği olan
öğrencilerin ‘gözlem yapma, ölçme, sınıflama, verileri kaydetme,
hipotez kurma, verileri kullanma ve model oluşturma, değişkenleri
değiştirme ve kontrol etme, deney yapma’ bilimsel süreç becerilerini
kazandıkları belirlenmiştir. Bu becerilerin kazanılmasında görme
yetersizliği olan öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarına yönelik öğretim
materyallerinin kullanılması ve önceden kazandırılmak istenen bilimsel
süreç becerilerinin ders planına yerleştirilmesi öğrencilerin bu becerileri
geliştirmesinde etkililiği arttırdığı düşünülmektedir. Bu çalışmada,
görme yetersizliği olan öğrencilerin ihtiyaçları dikkate alınarak
hazırlanan ders planları ve bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasını
hedefleyen etkinlikler sayesinde görme yetersizliği olan öğrencilerin
bilimsel süreç becerilerini geliştirebileceği ve bu becerileri
kazanabileceği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Aldemir, J. & Kermani, H. (2016). Integrated STEM curriculum: improving educational outcomes for head start children. Early Child Development and Care (ISSN: 0300-4430 (Print) 1476-8275 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/gecd20).
  • Aydoğdu, B. (2014). Fen Bilimleri Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının karar verme becerisi, bilimsel süreç becerileri ve sürece yönelik algılarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyükcengiz, M. (2017). Dijital öyküleme metodunun ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Carin, A. A. & Bass, J. E., (2001). Teaching science as inquiry. Upper Saddle River, New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions (Second edition). London: Sage.
  • Çakır, N. K., & Sarıkaya, M. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 13(4), 859-884.
  • Çalıkoğlu, B. S. (2014). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerde derinlik ve karmaşıklığa göre farklılaştırılmış fen öğretiminin başarı, bilimsel süreç becerileri ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dökme, İ. (2005). Milli eğitim bakanlığı ilköğretim 6. sınıf fen bilgisi ders kitabının bilimsel süreç becerileri yönünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 4(1), 1-6.
  • Dökme, İ. ve Ozansoy, Ü. (2004). Fen öğretiminde bilimsel iletişim kurabilme becerisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Enç, M. (2005). Görme özürlüler, gelişim, uyum ve eğitimleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Güler, B., & Şahin, M. (2015). Karma öğrenme yönteminin ilköğretim fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarına, öz-düzenleme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 108-127.
  • Günşen, G., Fazlıoğlu, Y., & Bayır, E. (2018). Yapılandırıcı yaklaşıma dayalı bilim öğretiminin 5 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 599-616.
  • Kanlı, U. (2007). 7E modeli merkezli laboratuar yaklaşımı ile doğrulama laboratuar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Kılıç, G. B., Haymana, F., & Bozyılmaz, B. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı’nın bilim okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri açısından analizi. Eğitim ve Bilim, 33(150), 52-63.
  • Kızılaslan, A., & Sözbilir, M. (2017). Görme yetersizliği olan öğrencilere için tasarlanan etkinliğin bilimsel süreç becerilerine göre analizi. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 86-95.
  • Köklükaya, A. N., & Yıldırım, E. G. (2018). Science Teacher Candidates’ Expression Levels on the Expansion of Water Subject by Prediction-Observation-Explanation Method. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 2(1), 16-27.
  • Kuru, N., ve Akman, B. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerinin öğretmen ve çocuk değişkenleri açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(190), 269-279.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education: principles, policy & practice, 6(1), 129-144.
  • Hong, S.Y., & Diamond, K. E. (2011). Two approaches to teaching young children science concepts, vocabulary and scientific problem-solving skill. Early Childhood Research Quarterly, 27(2), 295-305.
  • Kanari, Z. & Millar, R. (2004). Reasoning from data: How students collect and interpret data in science investigations. Journal of Research in Science Teaching, 41(7), 748–769.
  • Katz, P. (2011). A case study of the use of internet photobook teknology to enhange early childhood “scientists” identy. Journal of Science Education and Technology, 20(5), 525-536.
  • Mantzicopoulos, P., Samarapungavan, A., & Patrick, H. (2009). We learn how to predict and be a scientist: Early science experiences and kindergarten children's social meanings about science. Cognition and Instruction, 27(4), 312-369.
  • Martin J. D. (2001). Constructing Early Childhood Science, Delmar Cengage Publishing, United States Of America.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3,4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Monhardt, L., & Monhart, R. (2006). Creating a context for the learning of science process skills through picture books. Early Childhood Education Journal, 34(1), 67-71.
  • Oğuz, G. (2015). Görme yetersizliği olan öğrenciler. H. İ. Diken (Ed.), Özel eğitim içinde (s. 218-249). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, G. (2017). Üstün yetenekli öğrencilere yönelik zenginleştirilmiş öğretim programının bilimsel süreç becerilerine ve başarıya katkısına ilişkin eylem araştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hcaettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, G. ve Yanık, H. B. (2017). Beşinci sınıf fen bilimleri ders kitabında yer alan etkinliklerin veriler açısından incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 18(1), 203-221.
  • Öztürk, M. (2016). Sorgulama temelli bilim eğitimi programının 60-72 aylık çocukların bilimsel süreç becerileriyle dil ve kavram gelişimlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk, M., Akdeniz, A. R., & Bakırcı, H. (2017). Bilgisayar Destekli Öğretim Uygulamalarının Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Düşünme Becerilerine Etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 611-639.
  • Öztürk, A., & Başbay, A. Mevlana toplum ve bilim merkezi öğretim programlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine ve bilime yönelik tutumlarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 283-298.
  • Padilla, M.J., Okey, J.R & Dillashaw, F.G. (1983). The relationship between science process skills and formal thinking abilities. Journal of Research in Science Teaching, 20(3), 239-246.
  • Peterson, S.M. (2009). Narrative and pragmatic explanations in preschool science discourse. Discourse Processes, 46(4), 369-399.
  • Rezba, R. J., Sprague, C., Fiel, R. L. & Funk, H. J. (1995). Learning and assesing science process skills. USA: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Saçkes, M., Trundle, C.K. & Bell, R., (2013). Science learning experiences in kindergarten and children’s growth science perfromence in elementary grades. Education and Science. 38(167), 114-117.
  • Sözbilir, M., Okcu, B., Yazıcı, F., Zorluoğlu, S. L., Kızılaslan, A., Gül, Ş., & Bülbül, M. Ş. (2016). Görme engelli 6. sınıf öğrencilerinin fen öğretimine yönelik ihtiyaçlarının kapsamlı bir analizi. 12.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Trabzon.
  • Şahin, E. (2018). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının üstün yetenekli öğrencilerin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi. TURAN: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 10(38), 111-121.
  • Şensoy, Ö. ve Yıldırım, H. İ. (2017). Araştırma soruşturma tabanlı öğrenme yaklaşımının yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 6(1), 34-46.
  • Şahin, F., Yıldırım, M., Sürmeli, H., & Güven, İ. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreci becerilerinin değerlendirilmesi için bir test geliştirme çalışması. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 2(2), 124-138.
  • Toprakkaya, İ. M. (2016). 55-72 aylık çocuklara dış alanda uygulanan sorgulama tabanlı bilim etkinliklerinin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Torp, L., & Sage, S. (1998). Problems as possibilities: Problem-based learning for K-12 education. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK] (2011). Özürlülerin sorun ve beklentileri araştırması 2010. (Yayın no. 3636). Ankara: TÜİK.
  • Yağcı, M. (2016). Okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerinin gelişmesinde doğa ve çevre uygulamalarının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yamak, H. Bulut, N. & Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yin, R.K. (2013). Case study research: design and methods. California, SAGE Publication.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. C. (2017). Görme yetersizliği olan bireyler için eğitim seçenekleri [Education options for visual impairment students]. H. Gürgür, P. Şafak (Ed.), İşitme ve görme yetersizliği içinde (s. 187-212). Ankara: Pegem Akademi.
  • Zorluoğlu, S, & Sözbilir, M (2017). Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğrenmelerini Destekleyici İhtiyaçlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 659-682.

The Effect of Activities Prepared for Students with Visual Impairment on the Scientific Process Skills: Matter and Heat

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 172 - 192, 30.03.2019
https://doi.org/10.30703/cije.463801

Öz

Science education has an important role in children's perception of the world, making
the right decisions in the direction of their perceptions, developing problem solving
skills, developing scientific attitudes, and increasing their experience and skills. In this
study, scientific process skills which were designed according to the visually impaired
students’ needs were analyzed in terms of meeting these needs. The method of study is
case study. Case studies are qualitative or quantitative in nature that provides a better
understanding of the current situation or the situations that occur. The study group
consisted of eight students, three of whom are blind and five with low vision. The
Science Education Observation Form (SEOF) was used as the data collection tool. In
order to ensure the reliability of the study, the videos recorded during the course were
watched separately by the researchers and SEOF was filled again and the analyzes of the
researchers were compared. With the help of the instructional design developed within
the scope of the study, it was determined that students with visual impairment gained
the following scientific process skills: making observations, measuring, classifying,
saving data, hypothesizing, using data and modeling, changing and controlling
variables, experimenting observing, measuring, classifying, data recording, hypothesis
building, using data and model building, changing and controlling variables, and
conducting experiments. In this study, it was revealed that students with visual
impairment can improve their scientific process skills and gain these skills through
activities aimed at gaining knowledge of scientific process skills and course plans
prepared by considering the needs of visually impaired students.

Kaynakça

  • Aldemir, J. & Kermani, H. (2016). Integrated STEM curriculum: improving educational outcomes for head start children. Early Child Development and Care (ISSN: 0300-4430 (Print) 1476-8275 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/gecd20).
  • Aydoğdu, B. (2014). Fen Bilimleri Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının karar verme becerisi, bilimsel süreç becerileri ve sürece yönelik algılarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyükcengiz, M. (2017). Dijital öyküleme metodunun ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Carin, A. A. & Bass, J. E., (2001). Teaching science as inquiry. Upper Saddle River, New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions (Second edition). London: Sage.
  • Çakır, N. K., & Sarıkaya, M. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 13(4), 859-884.
  • Çalıkoğlu, B. S. (2014). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerde derinlik ve karmaşıklığa göre farklılaştırılmış fen öğretiminin başarı, bilimsel süreç becerileri ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dökme, İ. (2005). Milli eğitim bakanlığı ilköğretim 6. sınıf fen bilgisi ders kitabının bilimsel süreç becerileri yönünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 4(1), 1-6.
  • Dökme, İ. ve Ozansoy, Ü. (2004). Fen öğretiminde bilimsel iletişim kurabilme becerisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Enç, M. (2005). Görme özürlüler, gelişim, uyum ve eğitimleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Güler, B., & Şahin, M. (2015). Karma öğrenme yönteminin ilköğretim fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarına, öz-düzenleme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 108-127.
  • Günşen, G., Fazlıoğlu, Y., & Bayır, E. (2018). Yapılandırıcı yaklaşıma dayalı bilim öğretiminin 5 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 599-616.
  • Kanlı, U. (2007). 7E modeli merkezli laboratuar yaklaşımı ile doğrulama laboratuar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Kılıç, G. B., Haymana, F., & Bozyılmaz, B. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı’nın bilim okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri açısından analizi. Eğitim ve Bilim, 33(150), 52-63.
  • Kızılaslan, A., & Sözbilir, M. (2017). Görme yetersizliği olan öğrencilere için tasarlanan etkinliğin bilimsel süreç becerilerine göre analizi. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 86-95.
  • Köklükaya, A. N., & Yıldırım, E. G. (2018). Science Teacher Candidates’ Expression Levels on the Expansion of Water Subject by Prediction-Observation-Explanation Method. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 2(1), 16-27.
  • Kuru, N., ve Akman, B. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerinin öğretmen ve çocuk değişkenleri açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(190), 269-279.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education: principles, policy & practice, 6(1), 129-144.
  • Hong, S.Y., & Diamond, K. E. (2011). Two approaches to teaching young children science concepts, vocabulary and scientific problem-solving skill. Early Childhood Research Quarterly, 27(2), 295-305.
  • Kanari, Z. & Millar, R. (2004). Reasoning from data: How students collect and interpret data in science investigations. Journal of Research in Science Teaching, 41(7), 748–769.
  • Katz, P. (2011). A case study of the use of internet photobook teknology to enhange early childhood “scientists” identy. Journal of Science Education and Technology, 20(5), 525-536.
  • Mantzicopoulos, P., Samarapungavan, A., & Patrick, H. (2009). We learn how to predict and be a scientist: Early science experiences and kindergarten children's social meanings about science. Cognition and Instruction, 27(4), 312-369.
  • Martin J. D. (2001). Constructing Early Childhood Science, Delmar Cengage Publishing, United States Of America.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3,4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Monhardt, L., & Monhart, R. (2006). Creating a context for the learning of science process skills through picture books. Early Childhood Education Journal, 34(1), 67-71.
  • Oğuz, G. (2015). Görme yetersizliği olan öğrenciler. H. İ. Diken (Ed.), Özel eğitim içinde (s. 218-249). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, G. (2017). Üstün yetenekli öğrencilere yönelik zenginleştirilmiş öğretim programının bilimsel süreç becerilerine ve başarıya katkısına ilişkin eylem araştırması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hcaettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, G. ve Yanık, H. B. (2017). Beşinci sınıf fen bilimleri ders kitabında yer alan etkinliklerin veriler açısından incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 18(1), 203-221.
  • Öztürk, M. (2016). Sorgulama temelli bilim eğitimi programının 60-72 aylık çocukların bilimsel süreç becerileriyle dil ve kavram gelişimlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk, M., Akdeniz, A. R., & Bakırcı, H. (2017). Bilgisayar Destekli Öğretim Uygulamalarının Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Düşünme Becerilerine Etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 611-639.
  • Öztürk, A., & Başbay, A. Mevlana toplum ve bilim merkezi öğretim programlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine ve bilime yönelik tutumlarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 283-298.
  • Padilla, M.J., Okey, J.R & Dillashaw, F.G. (1983). The relationship between science process skills and formal thinking abilities. Journal of Research in Science Teaching, 20(3), 239-246.
  • Peterson, S.M. (2009). Narrative and pragmatic explanations in preschool science discourse. Discourse Processes, 46(4), 369-399.
  • Rezba, R. J., Sprague, C., Fiel, R. L. & Funk, H. J. (1995). Learning and assesing science process skills. USA: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Saçkes, M., Trundle, C.K. & Bell, R., (2013). Science learning experiences in kindergarten and children’s growth science perfromence in elementary grades. Education and Science. 38(167), 114-117.
  • Sözbilir, M., Okcu, B., Yazıcı, F., Zorluoğlu, S. L., Kızılaslan, A., Gül, Ş., & Bülbül, M. Ş. (2016). Görme engelli 6. sınıf öğrencilerinin fen öğretimine yönelik ihtiyaçlarının kapsamlı bir analizi. 12.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Trabzon.
  • Şahin, E. (2018). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının üstün yetenekli öğrencilerin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi. TURAN: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 10(38), 111-121.
  • Şensoy, Ö. ve Yıldırım, H. İ. (2017). Araştırma soruşturma tabanlı öğrenme yaklaşımının yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 6(1), 34-46.
  • Şahin, F., Yıldırım, M., Sürmeli, H., & Güven, İ. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreci becerilerinin değerlendirilmesi için bir test geliştirme çalışması. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 2(2), 124-138.
  • Toprakkaya, İ. M. (2016). 55-72 aylık çocuklara dış alanda uygulanan sorgulama tabanlı bilim etkinliklerinin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Torp, L., & Sage, S. (1998). Problems as possibilities: Problem-based learning for K-12 education. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK] (2011). Özürlülerin sorun ve beklentileri araştırması 2010. (Yayın no. 3636). Ankara: TÜİK.
  • Yağcı, M. (2016). Okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerinin gelişmesinde doğa ve çevre uygulamalarının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yamak, H. Bulut, N. & Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yin, R.K. (2013). Case study research: design and methods. California, SAGE Publication.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. C. (2017). Görme yetersizliği olan bireyler için eğitim seçenekleri [Education options for visual impairment students]. H. Gürgür, P. Şafak (Ed.), İşitme ve görme yetersizliği içinde (s. 187-212). Ankara: Pegem Akademi.
  • Zorluoğlu, S, & Sözbilir, M (2017). Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğrenmelerini Destekleyici İhtiyaçlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 659-682.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Sözbilir 0000-0001-6334-9080

Seraceddin Levent Zorluoğlu 0000-0001-6334-9080

Aydın Kızılaslan 0000-0003-3033-9358

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sözbilir, M., Zorluoğlu, S. L., & Kızılaslan, A. (2019). Görme Yetersizliği Olan Öğrencilere Yönelik Geliştirilen Fen Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerileri Öğrenimine Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 172-192. https://doi.org/10.30703/cije.463801

Cited By









e-ISSN: 2147-1606

14550        14551