Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yedinci Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Problemlerin Finansal Okuryazarlık Çerçevesinde İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 23, 30.03.2019
https://doi.org/10.30703/cije.427333

Öz

 



Öğrencileri gelecekteki hayatlarında finansal kararları
verebilecek beceriye sahip olabilmesi için eğitmek çok önemlidir. Bu amaca
yönelik olarak; 2013 eğitim öğretim yılından bu yana uygulanan yedinci sınıf
matematik dersi programları ve yedinci sınıf matematik dersi kitabı finansal
okuryazarlığı desteklemesi açısından incelenmiştir. Yedinci sınıf matematik
ders kitapları arasından rastgele biri seçilmiştir. Çalışmada yazılı doküman
analiz tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde PİSA (2015) finansal
okuryazarlık ve matematiksel okuryazarlık boyutları temel alınmıştır. Finansal
okuryazarlık boyutları içerik, süreç ve bağlam olmak üzere üç başlıkta
kategorileşmiştir. Her boyutun kendi içinde dört alt boyutu bulunmaktadır. Verilerin
analizinde yüzde ve frekans değerleri hesaplanmıştır. Bulguların doğruluğunu
zenginleştirmek için matematik eğitimi konusunda uzmanlaşmış bir araştırmacı
ünite alt başlıklarından birinde yer alan problemleri detaylıca incelemiş,
kodlamaları yapmıştır. Kodlamalardaki farklılıklar için değerlendirmeler tekrar
gözden geçirilmiş, uzman ve araştırmacı arasında tam uzlaşı sağlanmıştır. Araştırmanın
sonuçları, incelenen matematik programlarının ve matematik ders kitabının örtük
bir şekilde finansal okuryazarlığı desteklediğini göstermektedir. İncelemede en
çok sayılar ve işlemler alt öğrenme alanındaki kazanımların ve bağlamların finansal
okuryazarlık ile ilişkili olduğu ortaya çıkmaktadır. Araştırmada, risk ve
getiri içeriğiyle ilişkili problemlerin de ders kitaplarında yer alması tavsiye
edilmiştir. Ayrıca PISA matematiksel okuryazarlık yeterlilik ölçeğinde
belirlenen beşinci ve altıncı düzey problemlerinin uygulanabilmesi ve finansal
bilgiyi uygulamak ile ilgili süreç boyutunu desteklemek için kitaplarda daha
fazla proje ve performans ödevlerinin eklenmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aktaş, M. C. ve Aktaş, D. Y. (2012). İlköğretim 7. sınıf matematik öğretim programı, ders ve öğrenci alışma kitaplarında dörtgenler arasındaki ilişkilerin anlatımının incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 7(2), 848-858.
  • Aydoğdu- İskenderoğlu. T. ve Baki. A., (2011). İlköğretim 8. Sınıf Matematik Ders Kitabındaki Soruların PISA Matematik Yeterlilik Düzeylerine Göre Sınıflandırılması, Eğitim ve Bilim, 36, (161),287- 301
  • Bernheim, D., Garrettand D., & Maki D., (2001), Education an dsaving: The long-term effects of high school financial curriculum mandates. Journal of PublicEconomics, 85, 435-565.
  • Cole, S., T. & Sampsonand B. Z. (2011), Pricesor knowledge? What drives demand for financial services in emerging markets?. The Journal of Finance, 66 (6),1933-1967.
  • Çakır, İ. (2009). İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Day, H. R.; & Ballard, D., (1996). The classroom mini-economy: integrating economics into the elementary and middle school curriculum.: İndiana Departmant Of Education, Indianapolis, IN.
  • Finansal Okuryazarlık Ve Erişim Derneği, (FODER), http://www.fo-der.org/ 20.01.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Güvenç, H.,(2017) Öğretim Programlarımızda Finansal Okuryazarlık. Elementary Education Online, 16(3) 935-948 İlköğretim Online, 16(3), 935-948. [Online]:http://ilkogretim-online.org.tr DOI: 10.17051/ilkonline.2017.330233
  • http://istifhane.files.wordpress.com/2012/02/meb-pisa-2009-raporu.pdf websitesinden 01.06.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Kolovou. A., Heuvel. M. ve Bakker. A., (2009). Non-Routine Problem Solving Tasks in Primary School Mathematics Textbooks – A Needle in a Haystack Mediterranean. Journal for Research in Mathematics Education, 8, (2), 31-68
  • Lusardi, A. (2009), U.S. Household savings behavior: the role of financial literacy, information and financial education programs, InC. Foote, L. Goetteand S. Meier (eds.), Policy making Insights from Behavioral Economics, Federal Reserve Bank of Boston, pp. 109-149.
  • Lusardi, A., (2012) "Numeracy, Financial Literacy, and Financial Decision-Making," Numeracy: Vol. 5 : Iss. 1 , Article 2. DOI: http://dx.doi.org/10.5038/1936-4660.5.1.2
  • MEB. (2016b). Yaygın Eğitim Programları. http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/ ?q=38&alan=Ki%C5%9Fisel%20Geli%C5%9Fim%20ve%20E%C4%9Fitim# adresinden 19 Haziran 2016 tarihinde indirilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Yazar.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Yazar.
  • Mundy S., (2009). Financial education programmes in schools. OECD Journal: General Papers, Vol. 2008/3.
  • Nixom, i. M. (1969). Economic Education for Arkansas Elementary Schools teacher Quide.
  • OECD, (2012). Guidelines on financial education at school and guidance on learning framework.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. (2012). Guidelines on financial education at school and guidance on learning framework. Paris: OECD
  • Özkale, A., Özdemir Erdoğan, E., (2017) Finansal okuryazarlık ve Türkiye matematik öğretim programlarındaki konumu. Journal of Human Sciences 14(4),4869-4883
  • PISA Country Profiles. (2009). PISA country profiles. http://pisacountry.acer.edu.au/index.php.adresinden 1.6.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Suiter, M. & McCorkle, S. (2001). Money math: Lessonsfor life. MO: The Curators of theUniversity of Missouri. St. Louis.
  • The jump$tart coalition national standards, (2007) https://www.jumpstart.org/what-we-do/support-financial-education/standards/02.02.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Toptaş. V., Elkatmış. M. ve Karaca T., (2012). İlköğretim 4. Sınıf Matematik Programının Öğrenme Alanları ile Matematik Öğrenci Çalışma Kitabındaki Soruların Zihinsel Alanlarının TIMSS’e Göre İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 13, (1),17-29
  • Tural Sönmez, M. (2017). Analysis of questions about fraction in the fifth grade mathematics textbooks with respect to TIMMS cognitive process skills levels. Journal of Computer and Education Research, 5 (9), 61-73. https://doi.org/10.18009/jcer.37546

Yedinci Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Problemlerin Finansal Okuryazarlık Çerçevesinde İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 23, 30.03.2019
https://doi.org/10.30703/cije.427333

Öz

Öğrencileri gelecekteki hayatlarında finansal kararları
verebilecek beceriye sahip olabilmesi için eğitmek çok önemlidir. Bu amaca
yönelik olarak; 2013 eğitim öğretim yılından bu yana uygulanan yedinci sınıf
matematik dersi programları ve yedinci sınıf matematik dersi kitabı finansal
okuryazarlığı desteklemesi açısından incelenmiştir. Verilerin analizinde PİSA (2015)
finansal okuryazarlık ve matematiksel okuryazarlık boyutları temel alınmıştır.
Çalışmada yazılı doküman analiz tekniği kullanılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı
Talim Terbiye tarafından 2016 eğitim öğretim yılından başlayarak beş yıl
süreyle ders kitabı olarak kabul edilen kitaplar arasından rastgele biri
seçilmiştir. Araştırmanın sonuçları, incelenen matematik programlarının ve
matematik ders kitabının örtük bir şekilde finansal okuryazarlığı desteklediğini
göstermektedir. İncelemede en çok sayılar ve işlemler alt öğrenme alanındaki
kazanımların ve bağlamların finansal okuryazarlık ile ilişkili olduğu ortaya
çıkmaktadır. Verilerin analizinde yüzde ve frekans değerleri hesaplanmıştır. Araştırmada,
risk ve getiri içeriğiyle ilişkili problemlerin de ders kitaplarında yer alması
tavsiye edilmiştir. Ayrıca PISA matematiksel okuryazarlık yeterlilik ölçeğinde
belirlenen beşinci ve altıncı düzey problemlerinin uygulanabilmesi ve finansal
bilgiyi uygulamak ile ilgili süreç boyutunu desteklemek için kitaplarda daha
fazla proje ve performans ödevlerinin eklenmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aktaş, M. C. ve Aktaş, D. Y. (2012). İlköğretim 7. sınıf matematik öğretim programı, ders ve öğrenci alışma kitaplarında dörtgenler arasındaki ilişkilerin anlatımının incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 7(2), 848-858.
  • Aydoğdu- İskenderoğlu. T. ve Baki. A., (2011). İlköğretim 8. Sınıf Matematik Ders Kitabındaki Soruların PISA Matematik Yeterlilik Düzeylerine Göre Sınıflandırılması, Eğitim ve Bilim, 36, (161),287- 301
  • Bernheim, D., Garrettand D., & Maki D., (2001), Education an dsaving: The long-term effects of high school financial curriculum mandates. Journal of PublicEconomics, 85, 435-565.
  • Cole, S., T. & Sampsonand B. Z. (2011), Pricesor knowledge? What drives demand for financial services in emerging markets?. The Journal of Finance, 66 (6),1933-1967.
  • Çakır, İ. (2009). İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Day, H. R.; & Ballard, D., (1996). The classroom mini-economy: integrating economics into the elementary and middle school curriculum.: İndiana Departmant Of Education, Indianapolis, IN.
  • Finansal Okuryazarlık Ve Erişim Derneği, (FODER), http://www.fo-der.org/ 20.01.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Güvenç, H.,(2017) Öğretim Programlarımızda Finansal Okuryazarlık. Elementary Education Online, 16(3) 935-948 İlköğretim Online, 16(3), 935-948. [Online]:http://ilkogretim-online.org.tr DOI: 10.17051/ilkonline.2017.330233
  • http://istifhane.files.wordpress.com/2012/02/meb-pisa-2009-raporu.pdf websitesinden 01.06.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Kolovou. A., Heuvel. M. ve Bakker. A., (2009). Non-Routine Problem Solving Tasks in Primary School Mathematics Textbooks – A Needle in a Haystack Mediterranean. Journal for Research in Mathematics Education, 8, (2), 31-68
  • Lusardi, A. (2009), U.S. Household savings behavior: the role of financial literacy, information and financial education programs, InC. Foote, L. Goetteand S. Meier (eds.), Policy making Insights from Behavioral Economics, Federal Reserve Bank of Boston, pp. 109-149.
  • Lusardi, A., (2012) "Numeracy, Financial Literacy, and Financial Decision-Making," Numeracy: Vol. 5 : Iss. 1 , Article 2. DOI: http://dx.doi.org/10.5038/1936-4660.5.1.2
  • MEB. (2016b). Yaygın Eğitim Programları. http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/ ?q=38&alan=Ki%C5%9Fisel%20Geli%C5%9Fim%20ve%20E%C4%9Fitim# adresinden 19 Haziran 2016 tarihinde indirilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Yazar.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Yazar.
  • Mundy S., (2009). Financial education programmes in schools. OECD Journal: General Papers, Vol. 2008/3.
  • Nixom, i. M. (1969). Economic Education for Arkansas Elementary Schools teacher Quide.
  • OECD, (2012). Guidelines on financial education at school and guidance on learning framework.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. (2012). Guidelines on financial education at school and guidance on learning framework. Paris: OECD
  • Özkale, A., Özdemir Erdoğan, E., (2017) Finansal okuryazarlık ve Türkiye matematik öğretim programlarındaki konumu. Journal of Human Sciences 14(4),4869-4883
  • PISA Country Profiles. (2009). PISA country profiles. http://pisacountry.acer.edu.au/index.php.adresinden 1.6.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Suiter, M. & McCorkle, S. (2001). Money math: Lessonsfor life. MO: The Curators of theUniversity of Missouri. St. Louis.
  • The jump$tart coalition national standards, (2007) https://www.jumpstart.org/what-we-do/support-financial-education/standards/02.02.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Toptaş. V., Elkatmış. M. ve Karaca T., (2012). İlköğretim 4. Sınıf Matematik Programının Öğrenme Alanları ile Matematik Öğrenci Çalışma Kitabındaki Soruların Zihinsel Alanlarının TIMSS’e Göre İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 13, (1),17-29
  • Tural Sönmez, M. (2017). Analysis of questions about fraction in the fifth grade mathematics textbooks with respect to TIMMS cognitive process skills levels. Journal of Computer and Education Research, 5 (9), 61-73. https://doi.org/10.18009/jcer.37546
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Melike Tural Sönmez

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tural Sönmez, M. (2019). Yedinci Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Bulunan Problemlerin Finansal Okuryazarlık Çerçevesinde İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 1-23. https://doi.org/10.30703/cije.427333

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551