Öğrencileri gelecekteki hayatlarında finansal kararları
verebilecek beceriye sahip olabilmesi için eğitmek çok önemlidir. Bu amaca
yönelik olarak; 2013 eğitim öğretim yılından bu yana uygulanan yedinci sınıf
matematik dersi programları ve yedinci sınıf matematik dersi kitabı finansal
okuryazarlığı desteklemesi açısından incelenmiştir. Yedinci sınıf matematik
ders kitapları arasından rastgele biri seçilmiştir. Çalışmada yazılı doküman
analiz tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde PİSA (2015) finansal
okuryazarlık ve matematiksel okuryazarlık boyutları temel alınmıştır. Finansal
okuryazarlık boyutları içerik, süreç ve bağlam olmak üzere üç başlıkta
kategorileşmiştir. Her boyutun kendi içinde dört alt boyutu bulunmaktadır. Verilerin
analizinde yüzde ve frekans değerleri hesaplanmıştır. Bulguların doğruluğunu
zenginleştirmek için matematik eğitimi konusunda uzmanlaşmış bir araştırmacı
ünite alt başlıklarından birinde yer alan problemleri detaylıca incelemiş,
kodlamaları yapmıştır. Kodlamalardaki farklılıklar için değerlendirmeler tekrar
gözden geçirilmiş, uzman ve araştırmacı arasında tam uzlaşı sağlanmıştır. Araştırmanın
sonuçları, incelenen matematik programlarının ve matematik ders kitabının örtük
bir şekilde finansal okuryazarlığı desteklediğini göstermektedir. İncelemede en
çok sayılar ve işlemler alt öğrenme alanındaki kazanımların ve bağlamların finansal
okuryazarlık ile ilişkili olduğu ortaya çıkmaktadır. Araştırmada, risk ve
getiri içeriğiyle ilişkili problemlerin de ders kitaplarında yer alması tavsiye
edilmiştir. Ayrıca PISA matematiksel okuryazarlık yeterlilik ölçeğinde
belirlenen beşinci ve altıncı düzey problemlerinin uygulanabilmesi ve finansal
bilgiyi uygulamak ile ilgili süreç boyutunu desteklemek için kitaplarda daha
fazla proje ve performans ödevlerinin eklenmesi önerilmektedir.
Öğrencileri gelecekteki hayatlarında finansal kararları
verebilecek beceriye sahip olabilmesi için eğitmek çok önemlidir. Bu amaca
yönelik olarak; 2013 eğitim öğretim yılından bu yana uygulanan yedinci sınıf
matematik dersi programları ve yedinci sınıf matematik dersi kitabı finansal
okuryazarlığı desteklemesi açısından incelenmiştir. Verilerin analizinde PİSA (2015)
finansal okuryazarlık ve matematiksel okuryazarlık boyutları temel alınmıştır.
Çalışmada yazılı doküman analiz tekniği kullanılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı
Talim Terbiye tarafından 2016 eğitim öğretim yılından başlayarak beş yıl
süreyle ders kitabı olarak kabul edilen kitaplar arasından rastgele biri
seçilmiştir. Araştırmanın sonuçları, incelenen matematik programlarının ve
matematik ders kitabının örtük bir şekilde finansal okuryazarlığı desteklediğini
göstermektedir. İncelemede en çok sayılar ve işlemler alt öğrenme alanındaki
kazanımların ve bağlamların finansal okuryazarlık ile ilişkili olduğu ortaya
çıkmaktadır. Verilerin analizinde yüzde ve frekans değerleri hesaplanmıştır. Araştırmada,
risk ve getiri içeriğiyle ilişkili problemlerin de ders kitaplarında yer alması
tavsiye edilmiştir. Ayrıca PISA matematiksel okuryazarlık yeterlilik ölçeğinde
belirlenen beşinci ve altıncı düzey problemlerinin uygulanabilmesi ve finansal
bilgiyi uygulamak ile ilgili süreç boyutunu desteklemek için kitaplarda daha
fazla proje ve performans ödevlerinin eklenmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 1 |