The formal part of education is given in schools, each of which is an educational institution. Schools are organizations consisting of teachers, students, administrators, programs, buildings, tools and equipment established to achieve the educational purpose of the society. Secondary schools include schools that provide post-secondary education. One of these is Anatolian high schools. The effectiveness of Anatolian high schools depends on their proficiency. In this research, the level of proficiency of Anatolian high schools was investigated. For this purpose, a scale called "School Efficacy Scale", developed by the researchers in the quantitative screening model and consisting of 30 questions and consisting of 4-point Likert type [Poor (1), Average (2), Good (3), Very good (4)], was used. The fit values and reliability of the scale are acceptable. Necessary permissions were obtained from XX University Ethics Committee for the implementation of the scale. In the analysis of data, the Score Range Coded by Options (SCPA) technique was used for arithmetic means, t-test and variance analysis when the data were normally distributed; When the data were not normally distributed, Kruskall-Wallis Mann Whitney U tests were used, and for direction determinations, the Mann Whitney U test and the least significance test were used. The general result of the research is that according to the stakeholders consisting of school administrators, teachers, students and parents, the adequacy of Anatolian high schools is generally good. While this level may decrease in terms of various sub-dimensions; It may also vary depending on the various characteristics of the stakeholders. Researchers may be recommended to conduct studies on the adequacy of Anatolian high schools with an expanded sample group (other provinces, regions) and on the basis of other school types (preschool, primary school, secondary school, etc.). It may be recommended that this study be examined by relevant persons or authorities in order to provide guidance to provincial, district education and school administrators and relevant people in the Ministry of National Education.
Education Educational administration Educational supervision Anatolian high schools School adequacy
-
Eğitimin örgün kısmı, her biri birer eğitim kurumu olan okullarda verilir. Okul, toplumun eğitim amacını gerçekleştirmek için kurulmuş öğretmen, öğrenci, yönetici, program, bina, araç ve gereçlerden oluşan örgütlerdir. Ortaöğretim okulları ortaokul sonrası eğitim veren okulları kapsar. Bunlardan biri de Anadolu Liseleridir. Anadolu liselerinin etkili olabilmeleri yeterli olmalarına bağlıdır. Bu araştırmada Anadolu liselerinin yeterliğinin düzeyi araştırılmıştır. Bunun için nicel tarama modelinde araştırmacılar tarafından geliştirilen ve 30 sorudan oluşan 4’lü Likert türünde [Zayıf (1), Orta (2), İyi (3), Çok iyi (4)] “Okul Yeterlik Ölçeği” adlı ölçek kullanılmıştır. Ölçeğin uyum değerleri ve güvenirliği kabul edilebilirdir. Ölçeğin uygulanması için XX Üniversitesi Etik Kurulundan gerekli izinler alınmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalamalar için Seçeneklere Göre Kodlanan Puan Aralığı (SKPA) tekniği, verilerin normal dağıldığı durumlarda t testi ve varyans analizleri; dağılmadığında Kruskall-Wallis Mann Whitney U testleri ile yön tespitlerinde ise en küçük anlamlılık testi ile yine Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırmanın genel sonucu, okul yöneticisi, öğretmen, öğrenci ve velilerden oluşan paydaşlara göre Anadolu liselerinin genel olarak yeterliğinin iyi düzeyinde çıkmış olmasıdır. Bu düzey çeşitli alt boyutlar açısından düşebilirken; paydaşların çeşitli özelliklerine göre de farklılıklar gösterebilmektedir. Araştırmacılara, Anadolu liselerinin yeterliği ile ilgili genişletilmiş bir örneklem grubu (diğer iller, bölgeler) ve başka okul türleri (okulöncesi, ilkokul, ortaokul vb.) ile ilgili çalışmalar yapmaları önerilebilir. Bu çalışmanın, uygulama içinde bulunan il, ilçe eğitim ve okul yöneticileri ile MEB’daki ilgili kişilere yol gösterebilmesi açısından ilgili kişi veya makamlarca incelenmesi önerilebilir.
Yapılan bu çalışmada bilimsel, etik ve alıntı kurallarına (XXX Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Protokol No. 1899 ve 29.03.2023 tarihli 4/35 toplantısı kararı) uyulduğu; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifatın yapılmadığı, karşılaşılacak tüm etik ihlallerde “Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi ve Editörünün” hiçbir sorumluluğunun olmadığı, tüm sorumluluğun Sorumlu Yazara ait olduğu ve bu çalışmanın herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiş olduğu sorumlu yazar tarafından taahhüt edilmiştir.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | September 29, 2024 |
Submission Date | March 29, 2024 |
Acceptance Date | August 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 13 Issue: 3 |