Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of the Orff-Schulwerk Approach in Turkey from Practitioners' Perspective

Year 2024, Volume: 13 Issue: 3, 724 - 737, 29.09.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1454328

Abstract

This study aimed to assess practitioners' perspectives on the Orff-Schulwerk approach in Turkey, focusing on its content, materials, teaching process, current status, and future prospects. Utilizing a general survey model, data was collected through a "Expert Interview Form" designed by researchers. Educators providing Orff-Schulwerk education in Ankara were identified, and the form was administered to those willing to participate voluntarily. Results indicated that most participants emphasized the approach's reliance on individuals' personal experiences, while some described it as a process learned through doing, experiencing, and utilizing creativity. Regarding elemental concepts, participants expressed them as "fundamental and primitive" or as "intrinsic kinetic energy." In terms of materials, most preferred rhythmic instruments and utilized a variety of creative alternatives. Song selection often prioritized "prosody," with an equal distribution noted in using cultural melodies. Key attributes deemed essential for an effective Orff-Schulwerk educator included strong musical and artistic backgrounds, creativity, and innovation. Additionally, the majority expressed negative views on the approach's development and current status in Turkey.

References

  • Angı, Ç. E. (2022). Orff Yaklaşımı. E. E. Kaya(Ed.), Eğitim Yayınevi.
  • Aslan, M., Gökçen, E., & Kekil, Ö. (2022). Öğretmenlerin Orff-Schulwerk kavramına ve uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Scientific Educatinal Studies, 6(2), 327-345. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ses/issue/73869/1202483
  • Burak, S. & Erdoğan, Ş. (2018). Yaratıcı drama ve Orff-Schulwerk uygulamalarının müzik dersine yönelik tutumlar üzerindeki etkileri. İlköğretim Online, 17(1), 314-335. https://www.researchgate.net/publication/324334432_Yaratici_Drama_ve_Orff-Schulwerk_Uygulamalarinin_Muzik_Dersine_Yonelik_Tutumlar_Uzerindeki_Etkileri
  • Büyüközürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. (23. Baskı). Pegem Akademi.
  • Çevik, D. B. (2007). Müzik öğretim yöntemlerinden, Orff müzik öğretisine genel bir bakış. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1), 95-100. https://dergipark.org.tr/tr/pub/baunfbed/issue/24793/257412
  • Eren, B. (2012). Müzik eğitiminde kaynaştırma uygulamaları ve Orff-schulwerk. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 14-25. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trkefd/issue/21476/230186
  • Kale, M, N., Gül, G. (2020) Devlet okulları ve özel okullardaki müzik eğitimi uygulamalarına ilişkin bir değerlendirme. 214-228. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejmd/issue/59261/844798
  • Kalyoncu, N. (2006). Türkiye`de Orff-Schulwerk uygulamaları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi örneği. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 51-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/23800/253638
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi. (2. Basım). Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Kotzian, E. Y. (2018). Orff-Schulwerk elementer müzik ve hareket pedagojisinin temelleri. Pan Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expended sourcebook. (2nd Edition). Sage Publications.
  • Nayir, A. E. & Aksoy, Y. (2023). 20. yüzyıldaki müzik öğretimi yöntemlerinin Rus ekolündeki yansımaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(86), 438-455, https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/75688/1171566
  • Özeke, S. (2009). Connections between the constructivist-based models for teaching science and music. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1068-1072. https://www.researchgate.net/publication/248606286_Connections_between_the_constructivist-based_models_for_teaching_science_and_music
  • Özevin, B. (2018). Orff-Schulwerk müzik ve hareket eğitiminin insani, sanatsal ve pedagojik yönleri. Journal of Human Sciences, 15(1), 8-23. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/4991/2472
  • Özbay, S. S., & Can, Ü. K. (2020). Türkiye’de Orff Schulwerk yaklaşımı konusunda oluşturulmuş süreli, süresiz yayınlar ve bilimsel çalışmaların incelenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 156-165 https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitim/issue/53591/707965
  • Öztürk, A. (2006). Türkiye’de Orff-Schulwerk yaklaşımının dünü bugünü. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 105-114. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/23800/253639
  • Pisco, L., & Valentina, L. (2022). Orff-schulwerk como camino a la inclusión musical en personas con discapacidad intelectual en el Centro de Vida Vensorial-Sesquilé. http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/18167/ORFF-SCHULWERK%20COMO%20CAMINO.pdf?sequence=4&isAllowed=y
  • Sungurtekin, Ş. (2005). Orff çalgılarının okul müzik eğitimindeki yeri ve okul öncesi eğitim kurumlarındaki uygulamalarının değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Uludağ Üniversitesi. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/696333
  • Şendurur, Y. & Akgül, Barış, D. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 165-174. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6766/91040
  • Tufan, S. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının Dalcroze-Kodaly ve Orff yaklaşımlarıyla ilgili görüşleri ile bu yaklaşımların adayların öğretmenlik uygulamasına ilişkin tutumlarına olan etkisi. [Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=y7e7FuE4VF-YS7AAIKOfrw&no=I6NTgXo5tt1Uxka3MdIjMA
  • Türkmen, E. F., Türkmen, U., Baş, M., Gül, G., Küçükaksoy, M. E. & Adar, Ç. (2022). Müzikte bilimsel araştırma Yöntemleri. İzge Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yönetken, B. H., Fenmen, M., Sun, M., Uçan, A., Bayraktar, E. & Aydoğan, S. (1993). Müzik eğitimi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Yücesan, E. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinliklerinde Orff yaklaşımını kullanma durumları. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(46), 82-91. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsed/issue/61032/835967

Türkiye’de Orff-Schulwerk Yaklaşımının Uygulayıcılar Açısından Değerlendirilmesi

Year 2024, Volume: 13 Issue: 3, 724 - 737, 29.09.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1454328

Abstract

Türkiye’de Orff-Schulwerk yaklaşımının uygulayıcılar açısından değerlendirilmesine yönelik yapılan bu çalışmada uygulayıcıların Türkiye’deki Orff-Schulwerk yaklaşımının içeriğine, materyallerine, ders işleme sürecine, yaklaşımının mevcut durumuna ve geleceğine yönelik görüşlerini saptamak amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında Orff-Shulwerk eğitimcilerinin görüşleri tarama modellerinden genel tarama modeli kullanılarak alınmıştır. Ankara ilinde Orff Schulwerk yaklaşımı ile eğitim vermekte olan eğitimciler tespit edilmiş ve eğitimcilere “Katılımcı Görüşme Formu” uygulanmıştır. Katılımcıların görüşleri doğrultusunda elde edilen sonuçlara göre; Orff Schulwerk yaklaşımının tanımına ilişkin katılımcıların çoğu yaklaşımın bireyin kendi deneyimleri üzerinden gerçekleştiğini vurgulamış ve diğer bir kısmı da yaklaşımın yaparak, yaşarak ve yaratıcılığı kullanarak öğrenilen bir süreç olarak ifade etmiştir. Kullandıkları materyallere ilişkin görüşleri doğrultusunda katılımcıların çoğunluğu ritmik çalgıları tercih etmekte, derslerinde sadece çalgı materyalleri değil, aynı zamanda yaratıcı ve alternatif diğer materyallerden de yararlandıklarını belirtmiştir. Kendi kültürlerimize ait ezgileri kullanma konusunda ise eşit bir dağılım olduğu göze çarpmaktadır. Katılımcıların iyi bir Orff Schulwerk eğitimcisinin sahip olması gereken özellikler hakkındaki düşüncelerinin başında “müzikal ve sanatsal birikimi iyi olmalı” ve “yaratıcı, yenilikçi ve özgür olmalı” öne çıkmaktadır. Son olarak katılımcıların tamamına yakın bir kısmı Orff Schulwerk yaklaşımının Türkiye’deki gelişimi ve mevcut durumuna ilişkin olumsuz görüş bildirmişlerdir.

References

  • Angı, Ç. E. (2022). Orff Yaklaşımı. E. E. Kaya(Ed.), Eğitim Yayınevi.
  • Aslan, M., Gökçen, E., & Kekil, Ö. (2022). Öğretmenlerin Orff-Schulwerk kavramına ve uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Scientific Educatinal Studies, 6(2), 327-345. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ses/issue/73869/1202483
  • Burak, S. & Erdoğan, Ş. (2018). Yaratıcı drama ve Orff-Schulwerk uygulamalarının müzik dersine yönelik tutumlar üzerindeki etkileri. İlköğretim Online, 17(1), 314-335. https://www.researchgate.net/publication/324334432_Yaratici_Drama_ve_Orff-Schulwerk_Uygulamalarinin_Muzik_Dersine_Yonelik_Tutumlar_Uzerindeki_Etkileri
  • Büyüközürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. (23. Baskı). Pegem Akademi.
  • Çevik, D. B. (2007). Müzik öğretim yöntemlerinden, Orff müzik öğretisine genel bir bakış. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1), 95-100. https://dergipark.org.tr/tr/pub/baunfbed/issue/24793/257412
  • Eren, B. (2012). Müzik eğitiminde kaynaştırma uygulamaları ve Orff-schulwerk. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 14-25. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trkefd/issue/21476/230186
  • Kale, M, N., Gül, G. (2020) Devlet okulları ve özel okullardaki müzik eğitimi uygulamalarına ilişkin bir değerlendirme. 214-228. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejmd/issue/59261/844798
  • Kalyoncu, N. (2006). Türkiye`de Orff-Schulwerk uygulamaları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi örneği. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 51-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/23800/253638
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi. (2. Basım). Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Kotzian, E. Y. (2018). Orff-Schulwerk elementer müzik ve hareket pedagojisinin temelleri. Pan Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expended sourcebook. (2nd Edition). Sage Publications.
  • Nayir, A. E. & Aksoy, Y. (2023). 20. yüzyıldaki müzik öğretimi yöntemlerinin Rus ekolündeki yansımaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(86), 438-455, https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/75688/1171566
  • Özeke, S. (2009). Connections between the constructivist-based models for teaching science and music. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1068-1072. https://www.researchgate.net/publication/248606286_Connections_between_the_constructivist-based_models_for_teaching_science_and_music
  • Özevin, B. (2018). Orff-Schulwerk müzik ve hareket eğitiminin insani, sanatsal ve pedagojik yönleri. Journal of Human Sciences, 15(1), 8-23. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/4991/2472
  • Özbay, S. S., & Can, Ü. K. (2020). Türkiye’de Orff Schulwerk yaklaşımı konusunda oluşturulmuş süreli, süresiz yayınlar ve bilimsel çalışmaların incelenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 156-165 https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitim/issue/53591/707965
  • Öztürk, A. (2006). Türkiye’de Orff-Schulwerk yaklaşımının dünü bugünü. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 105-114. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/23800/253639
  • Pisco, L., & Valentina, L. (2022). Orff-schulwerk como camino a la inclusión musical en personas con discapacidad intelectual en el Centro de Vida Vensorial-Sesquilé. http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/18167/ORFF-SCHULWERK%20COMO%20CAMINO.pdf?sequence=4&isAllowed=y
  • Sungurtekin, Ş. (2005). Orff çalgılarının okul müzik eğitimindeki yeri ve okul öncesi eğitim kurumlarındaki uygulamalarının değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Uludağ Üniversitesi. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/696333
  • Şendurur, Y. & Akgül, Barış, D. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 165-174. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6766/91040
  • Tufan, S. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının Dalcroze-Kodaly ve Orff yaklaşımlarıyla ilgili görüşleri ile bu yaklaşımların adayların öğretmenlik uygulamasına ilişkin tutumlarına olan etkisi. [Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=y7e7FuE4VF-YS7AAIKOfrw&no=I6NTgXo5tt1Uxka3MdIjMA
  • Türkmen, E. F., Türkmen, U., Baş, M., Gül, G., Küçükaksoy, M. E. & Adar, Ç. (2022). Müzikte bilimsel araştırma Yöntemleri. İzge Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yönetken, B. H., Fenmen, M., Sun, M., Uçan, A., Bayraktar, E. & Aydoğan, S. (1993). Müzik eğitimi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Yücesan, E. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin müzik etkinliklerinde Orff yaklaşımını kullanma durumları. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(46), 82-91. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsed/issue/61032/835967
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Articles
Authors

Berivan Dağhan 0000-0002-9889-4617

Hasan Alemlioğlu 0000-0002-9812-687X

Deniz Bilgin 0000-0002-9902-6846

Ömer Bilgehan Sonsel 0000-0001-5814-4363

Publication Date September 29, 2024
Submission Date March 17, 2024
Acceptance Date May 19, 2024
Published in Issue Year 2024Volume: 13 Issue: 3

Cite

APA Dağhan, B., Alemlioğlu, H., Bilgin, D., Sonsel, Ö. B. (2024). Türkiye’de Orff-Schulwerk Yaklaşımının Uygulayıcılar Açısından Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(3), 724-737. https://doi.org/10.30703/cije.1454328

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education