The current study aims to investigate a values education program consisting of game and activity-based activities prepared using age-appropriate methods and techniques such as educational games, presentations, stories, question-answer sessions, drama, and discussions from various fields such as music, science, nature, and mathematics to support the child's cognitive, social, physical, emotional, and moral development. This research aims to examine the effects of the program on children’s attitudes and behaviors regarding values. The study was carried out as a quasi-experimental design with a pretest and a posttest control group. The study group consisted of 33 experimental groups including a total of 71 children, 38 of whom are in the control group. A six-session values education program was applied to the children in the experimental group. There was a difference between the children’s awareness levels of values education after the play-based values education practices of the competencies of the experimental group and the control group for values education. To examine the difference between the pre-test and post-test mean scores in the sub-dimension, the t-test was conducted for independent samples, and the examination of the mean scores with the post-test was analyzed with the t-test for dependent samples. The play-based practices carried out to improve the awareness of values education improved the awareness level of preschool children towards values education, and the level of consciousness towards values increased.
Values education activity-based education play-based education pre-school education experimental study
Bu çalışma, çocuğun bilişsel, sosyal, fiziksel, duygusal ve ahlaki gelişimini desteklemek amacıyla müzik, bilim, doğa, matematik gibi çeşitli alanlardan gelen eğitici oyunlar, sunumlar, hikayeler, soru-cevap oturumları, drama ve tartışmalar gibi yaşa uygun yöntem ve tekniklerle hazırlanan oyun ve etkinlik tabanlı bir değerler eğitimi programını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırma ayrıca, programın öğrencilerin değerlere ilişkin tutum ve davranışları üzerindeki etkilerini araştırmayı hedeflemektedir. Çalışma, ön test ve son test kontrol gruplu yarı deneysel desende gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, 38'i kontrol grubu olmak üzere toplam 71 öğrenci olmak üzere 33 deney grubundan oluşmuştur. Deney grubundaki öğrencilere altı oturumluk değerler eğitimi programı uygulanmıştır. Deney grubu ve kontrol grubunun değerler eğitimine yönelik yeterliklerinin oyun temelli değerler eğitimi uygulamalarından sonra öğrencilerin değerler eğitimine yönelik farkındalık düzeyleri arasında farklılık bulunmuştur. Alt boyutta ön test sontest puan ortalamaları arasındaki farkı incelemek amacıyla bağımsız örneklemler için t-Testi yapılmıştır. Sontest ile puan ortalamalarının incelenmesi bağımlı örnekler için t-Testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre değerler eğitimi farkındalığını geliştirmek amacıyla gerçekleştirilen etkinlik temelli uygulamaların, okul öncesi öğrencilerin değerler eğitimine yönelik farkındalık düzeylerini geliştirdiği ve değerlere yönelik bilinç düzeyinin arttığı belirlenmiştir.
Değerler eğitimi etkinlik tabanlı eğitim oyun tabanlı eğitim okul öncesi eğitimi deneysel araştırma
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 13 Issue: 2 |