Bu çalışma, Avrupa Dil Portfolyosu’nda yer alan dil biyografisi temasından yola çıkılarak yapılmıştır. Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin dil öğrenim biyografilerini tespit etmeyi amaçlamıştır. BARÜ TÖMER’de uygulanan bu çalışmada Türkçe öğrenen 18 yabancı öğrenci ile görüşmeler yapılmıştır ve dil öğrenme süreçleri değerlendirilmiştir. Bu çalışmada, nitel araştırma desenlerinden biri olan anlatı araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Bartın Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezinde öğrenim gören ve 18 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrenciler ile görüşmeler yüz yüze yapılmıştır. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde MAXQDA 2022 programı kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre aynı ülkedeki öğrencilerin çoğunlukla dil edinim süreçleri benzerlik göstermektedir. Öğrencilerin en çok okul ve kurslarda dil öğrendiği tespit edilmiştir. Öğrencilerin dili öğrenmek için pratik yaptığı, film izlediği ve müzik dinlediği sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin dil becerileri hakkındaki görüşlerinde ise farklılıklar tespit edilmiştir. Aynı sınıftaki öğrencilerin farklı görüşlerinin olması sonucunda yabancı dil öğretiminde bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak öğretim yapılması önerilmektedir.
This study was based on the theme of language biography in the European Language Portfolio. It aimed to determine the language learning biographies of students who learn Turkish as a foreign language. In this study, which was done at BARÜ TÖMER, interviews were conducted with 18 foreign students who were learning Turkish, and their language learning processes were evaluated. In this study, narrative research was employed as one of the qualitative research designs. The research sample consists of 18 students studying at Bartın University Turkish Learning Application and Research Center. Interviews with students were conducted face-to-face. A semi-structured interview form was used to collect data. The data were analyzed with the MAXQDA 2022 program. The data were analyzed to content analysis. The findings revealed that language acquisition processes among students from the same country share considerable similarities. The research also showed that students mainly acquire foreign languages through formal education in schools, language courses and through informal practices such as watching movies and listening to music. However, discrepancies were observed in students' proficiency levels. Based on the finding that students in the same class exhibit varying levels of proficiency, it is recommended that foreign language instruction should consider individual differences.
Teaching Turkish to foreigners language biography language acquisition educational background language skills
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 13 Issue: 1 |