Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencileri ve
öğretmenlerinin var olan bir bilgiyi
gerekçelendirme/haklılandırma/doğrulama sürecinde benimsedikleri epistemik
inançlarını karşılaştırmalı bir şekilde incelemektir. Nitel araştırma temelinde
fenomenoloji modeline göre desenlenen araştırmanın çalışma grubunu; 2017-2018
öğretim yılında Manisa ili Yunusemre ilçesindeki bir devlet ortaokulundan kolay
ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemiyle 7. ve 8. sınıf seviyesinden seçilmiş
15 öğrenci ile farklı branşlardan seçilmiş 9 öğretmen oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış mülakat formundan faydalanılmıştır.
Elde edilen veriler fenomenolojik analize tabi tutulmuştur. Araştırma
bulguları; ortaokul öğrencileri ve öğretmenlerinin var olan bir bilgiyi
haklılandırmak için kullandıkları stratejilerin ve bilgi kaynaklarının bağımlı
(dışsal) ve bağımsız (içsel) olmak üzere iki ana temada toplandığını
göstermiştir. Bağımlı stratejiler altında uzman otoritesi, internet, kitap ve
arkadaş kategorileri yer alırken; bağımsız stratejiler altında ise
araştırma-deney-gözlem, tecrübe ve mantıksal muhakeme kategorileri yer
almıştır. Bilginin gerekçelendirilmesi sürecinde katılımcıların bilgi kaynağı
olarak daha çok dışsal kaynakları (uzmanlar, bilimsel kaynaklar, internet,
yazılı ve görsel basın, sosyal çevre) kullandıkları görülmüştür. Katılımcıların
bilginin gerekçelendirilmesi sürecinde benimsedikleri epistemik inançların
karşılaştırmalı analizi yapıldığında öğretmenlerin öğrencilere kıyasla bağımsız
stratejileri daha fazla kullandıkları görülmüştür. Araştırma sonuçları;
ortaokul öğrencileri ve öğretmenlerinin bilginin gerekçelendirilmesi sürecinde
benimsedikleri epistemik inançlarının çok yönlü ve karmaşık doğasını ortaya
koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 2 |