Günümüzde etkisini
giderek arttıran teknolojik devrim, eğitim sürecini adeta baştan
şekillendirmektedir. Teknoloji destekli eğitimin yararlarının fark edilmesi ve
özellikle harmanlanmış öğrenmenin etkisini arttırmasıyla öğretim sürecinin
yapısı değişmekte ve okulun fiziksel sınırları ortadan kalkmaktadır. Böylece
ters yüz edilmiş sınıf modeli gibi harmanlanmış öğrenme modelleri ders başarısından,
öğrencinin derse yönelik algısına değin birçok alanı farklılaştırıcı etkide
bulunmaktadır. Bu çalışma kapsamında da ters yüz edilmiş sınıf modelinin,
öğrencilerin 6. sınıf “Sosyal Bilgiler” dersi “İpek Yolunda Türkler”
ünitesindeki akademik başarılarında süreç içerisinde nasıl bir değişiklik
oluşturduğunu ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu araştırma nitel araştırma
yaklaşımına uygun olarak tasarlanmıştır. Desen olarak ise eylem araştırması
tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde nitel
araştırmanın doğasına uygun olarak amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Böylece 21 öğrenci araştırmaya dâhil edilmiştir. Eylem sürecinde video dersler
eğitim içerikli bir paylaşım sitesi aracılığıyla iletilmiş, sınıf içi süreç
aktif öğrenme yöntemleriyle sürdürülmüş ve araştırma süreci 9 haftada
tamamlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, eylem araştırmasının
esnek yapısından dolayı başarı testi, araştırmacı günlüğü ve öğrenci ürünleri
kullanılmıştır. Verilerin analizinde, başarı testi için betimsel istatistikler
ve bağımlı gruplar t-testi, diğer veri toplama araçları için ise sistematik
analitik analiz kapsamında içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma
sonucunda, ters yüz edilmiş sınıf modeliyle yürütülen öğretim sürecinin öğrenci
başarılarını geliştirdiğine ulaşılmıştır. Bu araştırma, sosyal bilgiler dersi
başarısını geliştirmeyi amaçladığından dolayı nitel yaklaşıma uygun olarak
tasarlanmıştır. Fakat ters yüz edilmiş sınıf modelinin etkililiğinin hem nicel
araştırma kapsamında deneysel desenle, hem de karma araştırma desenleriyle test
edilmesi modelin öğretim sürecine etkisinin daha dayanaklı olarak ortaya
çıkarılmasına katkıda bulunacaktır.
Sosyal bilgiler dersi Harmanlanmış öğrenme Ters yüz edilmiş sınıf modeli Eylem araştırması Akademik başarı
Günümüzde etkisini
giderek arttıran teknolojik devrim, eğitim sürecini adeta baştan
şekillendirmektedir. Teknoloji destekli eğitimin yararlarının fark edilmesi ve
özellikle harmanlanmış öğrenmenin etkisini arttırmasıyla öğretim sürecinin
yapısı değişmekte ve okulun fiziksel sınırları ortadan kalkmaktadır. Böylece
ters yüz edilmiş sınıf modeli gibi harmanlanmış öğrenme modelleri ders başarısından,
öğrencinin derse yönelik algısına değin birçok alanı farklılaştırıcı etkide
bulunmaktadır. Bu çalışma kapsamında da ters yüz edilmiş sınıf modelinin,
öğrencilerin 6. sınıf “Sosyal Bilgiler” dersi “İpek Yolunda Türkler”
ünitesindeki akademik başarılarında süreç içerisinde nasıl bir değişiklik
oluşturduğunu ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu araştırma nitel araştırma
yaklaşımına uygun olarak tasarlanmıştır. Desen olarak ise eylem araştırması
tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde nitel
araştırmanın doğasına uygun olarak amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Böylece 21 öğrenci araştırmaya dâhil edilmiştir. Eylem sürecinde video dersler
eğitim içerikli bir paylaşım sitesi aracılığıyla iletilmiş, sınıf içi süreç
aktif öğrenme yöntemleriyle sürdürülmüş ve araştırma süreci 9 haftada
tamamlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, eylem araştırmasının
esnek yapısından dolayı başarı testi, araştırmacı günlüğü ve öğrenci ürünleri
kullanılmıştır. Verilerin analizinde, başarı testi için betimsel istatistikler
ve bağımlı gruplar t-testi, diğer veri toplama araçları için ise sistematik
analitik analiz kapsamında içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda,
ters yüz edilmiş sınıf modeliyle yürütülen öğretim sürecinin öğrenci
başarılarını geliştirdiğine ulaşılmıştır. Bu araştırma, sosyal bilgiler dersi
başarısını geliştirmeyi amaçladığından dolayı nitel yaklaşıma uygun olarak
tasarlanmıştır. Fakat ters yüz edilmiş sınıf modelinin etkililiğinin hem nicel
araştırma kapsamında deneysel desenle, hem de karma araştırma desenleriyle test
edilmesi modelin öğretim sürecine etkisinin daha dayanaklı olarak ortaya
çıkarılmasına katkıda bulunacaktır.
Sosyal bilgiler dersi Harmanlanmış öğrenme Ters yüz edilmiş sınıf modeli Eylem araştırması Akademik başarı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 1 |