The main aim of this study is to investigate
listening activities at A1-B2 levels in teaching Turkish as a foreign language.
Listening activities were investigated within the scope of pre-listening,
while-listening, and post-listening activities.
The study was designed according to the qualitative research method. The
documents of this study is consisted of five course books published by Gazi
TÖMER. The findings were gained after descriptive analysis. The intercoder
reliability formula was applied and the agreement between coders was sufficient
for the reliability of the study. According to the findings, most of listening
activities were categorized under post-listening activities. Pre-listening
stage was neglected in the listening activities. There was inadequate
while-listening activities in books.
Bu çalışmanın temel amacı, Türkçenin yabancı dil olarak
öğretiminde A1-B2 düzey dinleme etkinliklerini incelemektir. Bu amaç
doğrultusunda dinleme etkinlikleri; dinleme öncesi, dinleme sırası ve dinleme
sonrası etkinlikler açısından incelenmiştir. Çalışmada, nitel araştırma
yaklaşımı takip edilmiştir. Çalışmanın
dokümanlarını Gazi TÖMER tarafından yayımlanan A1-B2 düzeyinde 4 ders kitabı
oluşturmaktadır. Bulgular betimsel analiz sonucu elde edilmiştir. Miles ve
Huberman (1994) tarafından önerilen güvenirlik formülü uygulanmıştır ve kodlara
yönelik görüş birliğinin güvenirlik için yeterli olduğu görülmüştür. Elde
edilen bulgulara göre, dinleme etkinliklerinin çoğunun dinleme-sonrası
etkinliklere yönelik olduğu, dinleme öncesi etkinliklerin ihmal edildiği ve
dinleme sırası etkinliklere yeterince yer verilmediği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 6 Issue: 3 |