Research Article
BibTex RIS Cite

Annelerin Beş Yaş Çocuklarının Gelişimine İlişkin Okul Öncesi Eğitimden Beklentilerinin İncelenmesi

Year 2016, Volume: 5 Issue: 2, 0 - 0, 01.06.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321391

Abstract

Bu araştırmanın amacı, annelerin beş yaş çocuklarının gelişimine ilişkin okul öncesi eğitimden beklentilerinin incelenmesidir. Araştırmaya Malatya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı anaokullarına devam eden beş yaş 198 çocuğun annesi katılmıştır. Araştırmada annelerin beş yaş çocuklarının gelişimine ilişkin okul öncesi eğitimden beklentilerini incelemek amacıyla ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Anket formu, kişisel bilgi formu ve çocukların gelişimine ilişkin beklentiler olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Verilerin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Niceliksel verilerin normal dağılıma uygunlukları, Kolmogorov-Smirnov testi ile sınanmıştır. Normallik testleri sonrasında kullanılacak istatistiksel analiz yöntemleri belirlenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde tek yönlü varyans analizi (One-Way Anova) kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda çekirdek aile tipine sahip ve tek çocuğa sahip olan annelerin beklentilerinin diğer annelere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Anne öğrenim düzeyine göre annelerin beklentileri farklılık göstermemiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Aibao, Z., Xiaofeng, M., ve Hajime, A. (2007). Parental expectation of early childhood education: Comparison between China, Japan and Korea, China. 2 (1), 140-147.
  • Akkök, F. (1998). Parental Involvement in the Educational System: To Empower Parents to Become More Knowledge and Effective. Middle East Technical University.
  • Arabacı, N. ve Aksoy, A. B. (2005). Okul öncesi eğitime katılım programının annelerin bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29, 18-26.
  • Berk, L. E. (2013). Bebekler ve Çocuklar. (N. Işıkoğlu Erdoğan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Carlson, L. H. (1998). Professional and Parent Views of Early Childhood Programs: A Cross-Cultural Study. Early Childhood Education and Care.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2000). Research methods in education. 5th ed. London New York: Routledge Falmer.
  • Gülender, S. (1993). Velilerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri, 9. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: YA-PA Yayıncılık.
  • Gürsoy, F. ve Özaslan, H. (2015). Aile ve çocuk. A. G. Aytar (Ed.), Etkili İletişim. Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Heckman, J. J., Lochner, L. J. ve Todd, P. E. (2008). Earnings functions and rates of return, Journal of Human Capital. 2 (1): 1-31.
  • Kandır, A. (2005). Erken çocukluk eğitiminde kaliteyi belirleyen ölçütler. M. Sevinç (Ed.), Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 1. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kıldan, O. (2012). Okul öncesi eğitimin amacına ilişkin öğretmen ve veli görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi. 20 (1):135-150.
  • Koç, G. (1996). Anne babaların okul öncesi eğitim kurumu seçimini etkileyen etmenler. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara: Türkiye.
  • Koçak, Y. (1991). Okul-aile iletişiminin engelleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 129-133.
  • Messick, S. (1995). Validity of psychological assessment: Validation of ınferences from persons' responses and performances as scientific ınquiry into score meaning, American Psychologist. 50, 741-749.
  • Metin, N. (1993). Anne-babaların okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. 9. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: YA-PA Yayıncılık.
  • Metin, N. ve Arı, M. (1993). Anne Babaların Anaokulundan Beklentileri. 9, Okul Öncesi Eğitimin Yaygınlaştırılması Semineri. Ankara: YA-PA Yayıncılık.
  • Oğuzkan, Ş. ve Oral, G. (1992). Okul Öncesi Eğitim. İstanbul: Milli Eğitim Yayınları.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın Sihirli Yılları. Ankara: Epsilon Yayıncılık.
  • Özgüven, İ. E. (2001). Ailede İletişim ve Yaşam. Ankara: PDREM.
  • Santrock, J. W. (2015). Yaşam boyu gelişim: Gelişim psikolojisi. (G. Yüksel, Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sevinç, M. (2006). Okul öncesi eğitimi alan çocukların annelerinin okuldan beklentileri, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 218-225.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlik. Ankara: Seçkin.
  • Şimşek, Z. C. ve İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumundan beklentileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29 (2): 240-254.
  • Tulan, A. (2005). Ebeveynlerin okul öncesi eğitimden beklentilerinin gerçekleşme düzeyinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara: Türkiye.
  • Umek, L., Marjanovde, K., Sdmona, F. U. ve Baje, K. (2006). Quality of the preschool and home environment as a context of the children’s language development, European Early Childhood Education Research Journal. 14 (1): 131-147.
  • Unutkan, Ö. P. (2005). Okul öncesi dönemde sorumluluk eğitimi. A. Oktay (Ed.), Okul Öncesi Eğitimde Güncel Konular. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Unutkan, Ö. P. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32, 243-254.
  • Ünal, F. (2013). Aile eğitiminde ebeveyn hakları ile ilgili yasalar ve etik kurallar. F. Temel (Ed.), Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül 2005.

Mother's Developmental Expectations From Preschool Education For Their Five-Year-Old Children

Year 2016, Volume: 5 Issue: 2, 0 - 0, 01.06.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321391

Abstract

The purpose of this study was to determine the mother's  developmental expectations from preschool
education for their five-year-old children. Mothers of 198 children in the age
group of five, who received education in the kindergartens affiliated with
Ministry of National Education in the city center of Malatya, were included in
the study. In this study, relational screening model was used in order to
examine expectations of the mothers from preschool education regarding
development of their five year-old children.  A questionnaire developed by the researcher
was used as data collection tool. The questionnaire consisted of two sections
as personal information form and expectations related to development of the
children. Statistic Program for Social Sciences (SPSS 22) was used to analyze
data. Conformity of quantitative data to normal distribution was examined by
using Kolmogorov-Smirnov test. One-way analysis of variance (One-Way Anova)
were used to analyze the data of the study. 
As a result of the study, it was determined that mothers having a
nuclear family type and one child had higher expectations comparing to mothers.
Expectations of mothers were not defferent  in terms of their educational level.
Suggestions were made in accordance with results of the study.  

References

  • Aibao, Z., Xiaofeng, M., ve Hajime, A. (2007). Parental expectation of early childhood education: Comparison between China, Japan and Korea, China. 2 (1), 140-147.
  • Akkök, F. (1998). Parental Involvement in the Educational System: To Empower Parents to Become More Knowledge and Effective. Middle East Technical University.
  • Arabacı, N. ve Aksoy, A. B. (2005). Okul öncesi eğitime katılım programının annelerin bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29, 18-26.
  • Berk, L. E. (2013). Bebekler ve Çocuklar. (N. Işıkoğlu Erdoğan, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Carlson, L. H. (1998). Professional and Parent Views of Early Childhood Programs: A Cross-Cultural Study. Early Childhood Education and Care.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2000). Research methods in education. 5th ed. London New York: Routledge Falmer.
  • Gülender, S. (1993). Velilerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri, 9. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: YA-PA Yayıncılık.
  • Gürsoy, F. ve Özaslan, H. (2015). Aile ve çocuk. A. G. Aytar (Ed.), Etkili İletişim. Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Heckman, J. J., Lochner, L. J. ve Todd, P. E. (2008). Earnings functions and rates of return, Journal of Human Capital. 2 (1): 1-31.
  • Kandır, A. (2005). Erken çocukluk eğitiminde kaliteyi belirleyen ölçütler. M. Sevinç (Ed.), Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 1. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kıldan, O. (2012). Okul öncesi eğitimin amacına ilişkin öğretmen ve veli görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi. 20 (1):135-150.
  • Koç, G. (1996). Anne babaların okul öncesi eğitim kurumu seçimini etkileyen etmenler. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara: Türkiye.
  • Koçak, Y. (1991). Okul-aile iletişiminin engelleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 129-133.
  • Messick, S. (1995). Validity of psychological assessment: Validation of ınferences from persons' responses and performances as scientific ınquiry into score meaning, American Psychologist. 50, 741-749.
  • Metin, N. (1993). Anne-babaların okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. 9. Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: YA-PA Yayıncılık.
  • Metin, N. ve Arı, M. (1993). Anne Babaların Anaokulundan Beklentileri. 9, Okul Öncesi Eğitimin Yaygınlaştırılması Semineri. Ankara: YA-PA Yayıncılık.
  • Oğuzkan, Ş. ve Oral, G. (1992). Okul Öncesi Eğitim. İstanbul: Milli Eğitim Yayınları.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın Sihirli Yılları. Ankara: Epsilon Yayıncılık.
  • Özgüven, İ. E. (2001). Ailede İletişim ve Yaşam. Ankara: PDREM.
  • Santrock, J. W. (2015). Yaşam boyu gelişim: Gelişim psikolojisi. (G. Yüksel, Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sevinç, M. (2006). Okul öncesi eğitimi alan çocukların annelerinin okuldan beklentileri, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 218-225.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlik. Ankara: Seçkin.
  • Şimşek, Z. C. ve İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumundan beklentileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29 (2): 240-254.
  • Tulan, A. (2005). Ebeveynlerin okul öncesi eğitimden beklentilerinin gerçekleşme düzeyinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara: Türkiye.
  • Umek, L., Marjanovde, K., Sdmona, F. U. ve Baje, K. (2006). Quality of the preschool and home environment as a context of the children’s language development, European Early Childhood Education Research Journal. 14 (1): 131-147.
  • Unutkan, Ö. P. (2005). Okul öncesi dönemde sorumluluk eğitimi. A. Oktay (Ed.), Okul Öncesi Eğitimde Güncel Konular. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Unutkan, Ö. P. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32, 243-254.
  • Ünal, F. (2013). Aile eğitiminde ebeveyn hakları ile ilgili yasalar ve etik kurallar. F. Temel (Ed.), Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül 2005.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Other ID JA72NB47JS
Journal Section Articles
Authors

Ayşegül Ulutaş Avcu

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Avcu, A. U. (2016). Annelerin Beş Yaş Çocuklarının Gelişimine İlişkin Okul Öncesi Eğitimden Beklentilerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(2). https://doi.org/10.30703/cije.321391

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education