BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Eğitimsel, Toplumsal ve Siyasal Beklentileri Üzerine Bir Araştırma

Year 2015, Volume: 4 Issue: 2, 1 - 14, 01.06.2015
https://doi.org/10.30703/cije.321365

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Eğitim Fakültelerinde öğrenim gören ve/veya fakülteyi bitirmiş öğretmen adaylarının mevcut eğitim politikaları, mesleğin toplum tarafından algılanışı, eğitim sisteminde yakın gelecekte ne gibi değişiklikler olabileceğine dair düşüncelerinin çeşitli açılardan incelemektir. Nitel bir çalışma olarak düşünülen bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Gazi Üniversitesi ve Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültelerinden 50 öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrencilerin 25’i bu fakültelerin çeşitli bölümlerde okuyan öğrenciler, 25’i ise KPSS sınavına hazırlanan mezun öğrencilerdir. Verilerin toplanmasında çalışmanın alt amaçlarına ilişkin soruları içeren yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analiz yoluyla yorumlanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının %83’ü mevcut eğitim politikalarının yetersiz olduğunu, %54’ü ise öğretmenlik mesleğinin toplum tarafından saygın görülmediğini belirtmişlerdir. Ayrıca bu öğretmenlerin %80’i eğitim sisteminde yakın gelecekteki muhtemel değişikliklere dair olumsuz görüş bildirmiş, %16’sı olumlu beklenti içerisinde olduklarını ve % 4’ü ise kararsız olduklarını ifade etmişlerdir.

References

  • Akar, İ. (1990). Türkiye’de Öğretmen İstihdam Politikası ve Uygulaması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akkutay, Ü.(1996). Milli Eğitimde Yabancı Uzman Raporları, Ankara.
  • Akyüz, Y. (2013). Türkiye’de Öğretmenlerin Toplumsal Değişimdeki Etkileri, Ankara.
  • Akyüz, Y.(1992). Türkiye’de Öğretmenin Öğretmen ve Meslek İmajı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt:25, sayı:2 Ankara.
  • Gök, F. (1999). 75. Yılda Eğitim, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Gökırmak, A. (2006). Öğretmen Statüleri Üzerine Bir Araştırma, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güven, İ. (2001). Öğretmen Yetiştirmenin Uluslararası Boyutu, (UNESCO 45.Uluslar Arası Eğitim Kongresi). Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 150. Ankara
  • Karaköse, T. ve Kocabaş, İ. (2006). Özel ve Devlet Okullarında Öğretmenlerin Beklentilerinin İş Doyumu ve Motivasyon Üzerine Etkileri, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (1).s.3-14.
  • Karamustafaoğlu, O. ve Özmen, H. (2004). Toplumumuzda ve Öğretmen Adayları Arasında Öğretmenlik Mesleğine Verilen Değer Üzerine Bir Araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:II Sayı:6. http://www.dem.org.
  • Özpolat, A. (2002). Sosyolojik Açıdan Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmenlerin Toplumdaki Yeri (Zonguldak İl Örneği). (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, C. (1996). Atatürk Devri Öğretmen Yetiştirme Politikası, Ankara.
  • Özyurt, S. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Varış, F . (1985). Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No:146.
  • Yalın, H. İ., Özdemir, S. Hedges, Lowell E. (1996) Her Yönüyle Öğretmen Olabilme, Ankara
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H.(2009).Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara. İnternet
  • http://www.memurdanhaber.net/sendika/ogretmenler-gunu-anketinden-carpici-sonuclar http://www.turkegitimsen.org.tr/haber_goster.php?haber

A Study on the Educational, Social and Political Expectations of the Preservice Teachers

Year 2015, Volume: 4 Issue: 2, 1 - 14, 01.06.2015
https://doi.org/10.30703/cije.321365

Abstract

The purpose of this study is to analyse the opinions of the preservice teachers, who have
been studying and/or graduated from the Faculties of Education, about current educational
policies, the perception of the teaching profession by the society and what kind of changes
there can be in the system of education in the near future from different points of view. This
is a qualitative study and it was designed in scanning model. Study group consists of 50
students from the Faculties of Education of Gazi University and Ankara University. 25 of
these students have been continueing their educations in various departments of these
faculties and 25 of them are grad students preparing for the KPSS exam. A semi structured
interview form including questions about the participants’ general opinions about the
questions of the study was used in data collection. The data were analysed in descriptive
analysis and content analysis. As regards the findings received at the end of the study, 83%
of the preservice teachers have indicated that current educational policies are inadequate
and 54% of them have indicated that teaching profession isn’t respected by the society. 80%
of the preservice teachers have also expressed a negative opinion about the possible changes
in the system of education in the near future, whereas 16% of them have had positive
opinions and 4% of them have been undecided about it.

References

  • Akar, İ. (1990). Türkiye’de Öğretmen İstihdam Politikası ve Uygulaması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akkutay, Ü.(1996). Milli Eğitimde Yabancı Uzman Raporları, Ankara.
  • Akyüz, Y. (2013). Türkiye’de Öğretmenlerin Toplumsal Değişimdeki Etkileri, Ankara.
  • Akyüz, Y.(1992). Türkiye’de Öğretmenin Öğretmen ve Meslek İmajı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt:25, sayı:2 Ankara.
  • Gök, F. (1999). 75. Yılda Eğitim, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Gökırmak, A. (2006). Öğretmen Statüleri Üzerine Bir Araştırma, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güven, İ. (2001). Öğretmen Yetiştirmenin Uluslararası Boyutu, (UNESCO 45.Uluslar Arası Eğitim Kongresi). Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 150. Ankara
  • Karaköse, T. ve Kocabaş, İ. (2006). Özel ve Devlet Okullarında Öğretmenlerin Beklentilerinin İş Doyumu ve Motivasyon Üzerine Etkileri, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (1).s.3-14.
  • Karamustafaoğlu, O. ve Özmen, H. (2004). Toplumumuzda ve Öğretmen Adayları Arasında Öğretmenlik Mesleğine Verilen Değer Üzerine Bir Araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:II Sayı:6. http://www.dem.org.
  • Özpolat, A. (2002). Sosyolojik Açıdan Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmenlerin Toplumdaki Yeri (Zonguldak İl Örneği). (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, C. (1996). Atatürk Devri Öğretmen Yetiştirme Politikası, Ankara.
  • Özyurt, S. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Varış, F . (1985). Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No:146.
  • Yalın, H. İ., Özdemir, S. Hedges, Lowell E. (1996) Her Yönüyle Öğretmen Olabilme, Ankara
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H.(2009).Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara. İnternet
  • http://www.memurdanhaber.net/sendika/ogretmenler-gunu-anketinden-carpici-sonuclar http://www.turkegitimsen.org.tr/haber_goster.php?haber
There are 16 citations in total.

Details

Other ID JA95EK74FS
Journal Section Articles
Authors

Ümit Polat

Ahmet Kaysılı

Şevket Aydın

Publication Date June 1, 2015
Published in Issue Year 2015Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Polat, Ü., Kaysılı, A., & Aydın, Ş. (2015). Öğretmen Adaylarının Eğitimsel, Toplumsal ve Siyasal Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 4(2), 1-14. https://doi.org/10.30703/cije.321365

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education