Today, the use of artificial intelligence-based chatbots in educational processes is becoming increasingly widespread. The aim of this study is to explore students' perspectives on the use of ChatGPT in science education. The study group consists of 6th-grade students attending a public school in Türkiye. Since the study aims to describe students' experiences and gather their opinions on the use of ChatGPT in the "force" topic of the science course, it was conducted using the phenomenology research method. Data were collected through a semi-structured interview form and analyzed using content analysis. The results of the study revealed that students displayed a positive attitude toward the teaching process in the science course delivered using ChatGPT. Furthermore, the aspects of ChatGPT-based teaching that were most beneficial to students included visual creation, instant feedback, storytelling, and voice communication. Students also indicated that ChatGPT could be effectively used in other subjects, particularly English and Mathematics. At the end of the study, recommendations were made to investigate the impact of ChatGPT on teaching processes in other grade levels, different science topics, and other courses. Additionally, it was suggested that in-service training be provided to teachers on integrating artificial intelligence into their lessons.
science education artificial intelligence ChatGPT student perspectives phenomenological study
Günümüzde, yapay zeka tabanlı sohbet robotlarının eğitim-öğretim süreçlerinde kullanımı yaygın hale gelmektedir. Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin Fen Bilimleri dersinde ChatGPT kullanımına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’de bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan 6. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada ChatGPT’nin Fen Bilimleri dersi “kuvvet” konusunda kullanılması öğrencilerin deneyimlerinin betimlenmesi ve görüşlerinin alınması amaçlandığı için araştırma fenomenoloji (olgu bilim) yöntemiyle yürütülmüştür. Bu doğrultuda veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Çalışmanın sonucunda; öğrencilerin ChatGPT ile işlenilen fen bilimleri dersindeki öğretim sürecine ilişkin olumlu bir yaklaşım sergiledikleri görülmüştür. Ayrıca, ChatGPT ile yapılan öğretimin öğrenciye en çok katkı yapan yönleri; görsel oluşturma, anında geri bildirim, hikaye oluşturma ve sesli iletişim olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin ChatGPT’nin kullanılabileceği diğer dersler için ise en çok İngilizce ve Matematik derslerini belirttikleri bulunmuştur. Çalışmanın sonunda, diğer sınıf seviyelerinde, başka fen konularında ve derslerde, ChatGPT kullanılarak öğretim süreçlerine etkisi araştırılabileceği ve öğretmenlere derslerin yapay zeka ile işlenmesi noktasında hizmet içi eğitimler verilebileceği gibi önerilerde bulunulmuştur.
fen eğitimi yapay zeka ChatGPT öğrenci görüşleri fenomenolojik araştırma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025Cilt: 14 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606