Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions Of Primary Education Teachers About Receiving Postgraduate Education While Working

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 211 - 223, 28.03.2025

Öz

This research, primary education teachers' opinions about receiving postgraduate education while working were evaluated. The purpose of this research is to make determinations about this situation by taking the opinions of primary education teachers about the postgraduate education, which forms the basis of knowledge production, inquisitive thinking and scientific research, while working. In order to determine opinions, case study, one of the qualitative research designs, was preferred. The study group of the research consists of primary education teachers working in primary schools affiliated with Kahramanmaraş Provincial Directorate of National Education in the 2021-2022 academic year. The study group consists of 67 primary education teachers determined by simple random sampling method. A semi-structured interview form developed by the researchers was used as a data collection tool in the study. Content analysis, one of the qualitative data analysis techniques, was used to analyze the data obtained as a result of the research. Considering the results of the research, the majority of opinions indicate that receiving postgraduate education while working contributes to personal and professional development. In addition, the disadvantages of receiving postgraduate education and carrying out business life together while working were frequently mentioned, it was stated that there would be time problems and productivity would decrease, and it was emphasized that both institutions should provide flexibility for teachers receiving postgraduate education.

Kaynakça

  • Aktan, O. (2020). Öğretmenlerin kariyer gelişimi açısından lisansüstü eğitimin değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(3), 596-607
  • Alabas, R. (2011). Social studies teachers’ conception of postgraduate education preferences and its contribution to their professions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2897-2901
  • Alabaş, R., Kamer, T., Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. E-international journal of educational research. 3(4), 89-107
  • Alhas, A. (2006). Lisansüstü Eğitim Yapmakta Olan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitime Bakış Açıları (Ankara İli Örneği). Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara: Türkiye
  • Aybek, E.C. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Çev. Editör Arı, A. Eğitim Yayınevi, Konya
  • Bağlıbel, M. Arslan, M. C. (2014). Eğitim yönetimi, teftişi, planlaması ve ekonomisi tezsiz yüksek lisans programına ilişkin mezun görüşleri: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(4), 1079-1095
  • Baş, G. (2013). Öğretmenlerin lisansüstü eğitimden beklentileri: Nitel bir araştırma (Niğde İli Örneği). Yükseköğretim Dergisi, 3(2), 61-69
  • Başer, N., Narlı S., Günhan B. (2005). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim almalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 129-135
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü eğitimde nitelik arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 177-187
  • Çelenk, M., Bayar, A. (2019). Sınıf öğretmenlerinin lisansüstü eğitimine ilişkin görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 225-237
  • İnel Ekici, D., Ekici, M. Can, İ. (2020). Fen bilimleri öğretmen adaylarının lisansüstü eğitim hakkındaki görüşlerinin, beklentilerinin ve farkındalıklarının incelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies 7(2), 212-227
  • Kara, F. (2008). Matematik öğretmenlerinin lisansüstü eğitim deneyimleri ve okul yaşantılarına yansımaları, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü. Trabzon: Türkiye
  • Karagöz, Y. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği.(3.Baskı). Nobel Akademik Yayın
  • Karakütük, K. (2000). Öğretmenlerin lisansüstü öğretimi konusunda yönetici ve öğretmenlerin görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2000), 193-209
  • Karaman, S. Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114
  • Koşar, D., Er, E., Kılınç, A. (2020). Öğretmenlerin lisansüstü öğrenim görme nedenleri: Nitel bir araştırma. E-Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (MAKÜ), (53)
  • Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği (T.C.Resmi Gazete,20 Nisan 2016, sayı:29690)
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma . Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343
  • Topal, M., Sağlam, H. İ., Akgün, Ö. E. (2017). Lisansüstü öğrencilerin ve öğretim elemanlarının gözünde lisansüstü eğitimde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. In VIII. International Graduate Education Symposium Proceedings Book (pp. 109-117)
  • Toprak, E., Taşğın, Ö. (2017). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapmama nedenlerinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 599-615
  • Tuncer, M., Kamçı, F. (2021). Lisans eğitimi almış öğretmenlerin lisansüstü eğitime yönelik algıları. Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi (Ipcedu - 2021)
  • Turhan, M., Yaraş, Z. (2013). Lisansüstü programların öğretmen, yönetici ve denetmenlerin mesleki gelişimine katkısı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(43), 200-218
  • Tuzcu, G. (2003). Lisansüstü Öğretim İçin Yurtdışına Öğrenci Göndermenin Planlanması, Milli Eğitim Dergisi, 160, 155-165

Çalışırken Lisansüstü Eğitim Almaya Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 211 - 223, 28.03.2025

Öz

Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin çalışırken lisansüstü eğitim almaya dair görüşleri değerlendirilmiştir. Bu araştırmanın amacı, bilgi üretiminin, sorgulayıcı düşünmenin ve bilimsel araştırmanın temelini oluşturan lisansüstü eğitimin çalışırken yapılmasına dair sınıf öğretmenlerinin görüşleri alınarak bu duruma ilişkin tespitler yapmaktır. Görüşleri tespit etmek amacıyla nitel araştırma desenlerinden durum çalışması tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Kahramanmaraş İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışma grubu basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 67 sınıf öğretmenden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucu elde edilen verilerin çözümlenmesinde nitel veri analiz tekniklerinden olan içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, çalışırken lisansüstü eğitim almanın kişisel ve mesleki gelişime katkısı olduğu yönünde fikirler büyük çoğunluğu oluşturmaktadır. Bunun yanında çalışırken lisansüstü eğitim alma ve iş hayatını birlikte yürütmenin dezavantajlarına sıkça değinilmiş olup, zaman problemleri yaşanacağı ve verimliliğin düşeceği ifadeleri kullanılmış ve her iki kurumun lisansüstü eğitim alan öğretmenler için esneklik sağlaması gerektiğine vurgu yapılmıştır.

Kaynakça

  • Aktan, O. (2020). Öğretmenlerin kariyer gelişimi açısından lisansüstü eğitimin değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(3), 596-607
  • Alabas, R. (2011). Social studies teachers’ conception of postgraduate education preferences and its contribution to their professions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2897-2901
  • Alabaş, R., Kamer, T., Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. E-international journal of educational research. 3(4), 89-107
  • Alhas, A. (2006). Lisansüstü Eğitim Yapmakta Olan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitime Bakış Açıları (Ankara İli Örneği). Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara: Türkiye
  • Aybek, E.C. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Çev. Editör Arı, A. Eğitim Yayınevi, Konya
  • Bağlıbel, M. Arslan, M. C. (2014). Eğitim yönetimi, teftişi, planlaması ve ekonomisi tezsiz yüksek lisans programına ilişkin mezun görüşleri: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(4), 1079-1095
  • Baş, G. (2013). Öğretmenlerin lisansüstü eğitimden beklentileri: Nitel bir araştırma (Niğde İli Örneği). Yükseköğretim Dergisi, 3(2), 61-69
  • Başer, N., Narlı S., Günhan B. (2005). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim almalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 129-135
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü eğitimde nitelik arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 177-187
  • Çelenk, M., Bayar, A. (2019). Sınıf öğretmenlerinin lisansüstü eğitimine ilişkin görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 225-237
  • İnel Ekici, D., Ekici, M. Can, İ. (2020). Fen bilimleri öğretmen adaylarının lisansüstü eğitim hakkındaki görüşlerinin, beklentilerinin ve farkındalıklarının incelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies 7(2), 212-227
  • Kara, F. (2008). Matematik öğretmenlerinin lisansüstü eğitim deneyimleri ve okul yaşantılarına yansımaları, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü. Trabzon: Türkiye
  • Karagöz, Y. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği.(3.Baskı). Nobel Akademik Yayın
  • Karakütük, K. (2000). Öğretmenlerin lisansüstü öğretimi konusunda yönetici ve öğretmenlerin görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2000), 193-209
  • Karaman, S. Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114
  • Koşar, D., Er, E., Kılınç, A. (2020). Öğretmenlerin lisansüstü öğrenim görme nedenleri: Nitel bir araştırma. E-Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (MAKÜ), (53)
  • Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği (T.C.Resmi Gazete,20 Nisan 2016, sayı:29690)
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma . Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343
  • Topal, M., Sağlam, H. İ., Akgün, Ö. E. (2017). Lisansüstü öğrencilerin ve öğretim elemanlarının gözünde lisansüstü eğitimde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. In VIII. International Graduate Education Symposium Proceedings Book (pp. 109-117)
  • Toprak, E., Taşğın, Ö. (2017). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim yapmama nedenlerinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 599-615
  • Tuncer, M., Kamçı, F. (2021). Lisans eğitimi almış öğretmenlerin lisansüstü eğitime yönelik algıları. Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi (Ipcedu - 2021)
  • Turhan, M., Yaraş, Z. (2013). Lisansüstü programların öğretmen, yönetici ve denetmenlerin mesleki gelişimine katkısı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(43), 200-218
  • Tuzcu, G. (2003). Lisansüstü Öğretim İçin Yurtdışına Öğrenci Göndermenin Planlanması, Milli Eğitim Dergisi, 160, 155-165
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oğuzhan Kuru 0000-0002-1772-4406

Rüveyda Eryılmaz 0000-0001-5461-2705

Ahu Taneri 0000-0002-1339-9159

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2024
Kabul Tarihi 21 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kuru, O., Eryılmaz, R., & Taneri, A. (2025). Çalışırken Lisansüstü Eğitim Almaya Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 14(1), 211-223. https://doi.org/10.30703/cije.1568505

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551