Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Dersine Yönelik Öz Yeterlikleri Üzerine Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 182 - 196, 28.03.2025

Öz

Bu çalışmanın amacı ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik öz yeterliklerini ölçen bir ölçek geliştirmektir. Araştırmanın örneklemini farklı ilkokullardan 323 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında elde edilen veri ile açımlayıcı, doğrulayıcı faktör analizi ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Faktör analizinden önce ölçek verilerinin temel bileşenler analizine uygunluğu Kaiser-Meyer Olkin (KMO) katsayısı ve Bartlett Küresellik Testi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizden elde edilen bulgulara göre ölçek verilerinin örneklem yeterliği açısında iyi düzeyde (KMO: .938) olduğu ve Bartlett Küresellik Testi sonucunun anlamlı olduğu (p<.05) görülmektedir. Buna göre değişkenler arasından faktör analizi yapmaya yönelik yeterli bir ilişkinin olduğu söylenebilir. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin 21 madde ve üç faktörden oluştuğu belirlenmiştir. Ölçeğin, toplam varyansın %53.40’ını açıkladığı tespit edilmiştir. Ölçeğin güvenirlik katsayısı .92 olarak hesaplanmıştır Doğrulayıcı faktör analizden elde edilen bulgulara göre önerilen modelin iyi veya kabul edilebilir bir uyuma sahip olduğu söylenebilir. Yapılan çalışma ile geliştirilen ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış ve bunun sonucunda ölçeğin dördüncü sınıf öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik öz yeterliklerini ölçme yeterliğine sahip olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akçay, I. (2023). İlkokul İngilizce öğretiminde proje tabanlı öğrenme ve oyunlaştırma yaklaşımlarının akademik başarıya, kalıcılığa ve yabancı dil öğretiminin duyuşsal hedeflerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halis Demir Üniversitesi
  • Akyüz, H. E. (2018). Yapı geçerliliği için doğrulayıcı faktör analizi: Uygulamalı bir çalışma. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(2),186-198. https://doi.org/10.17798/bitlisfen.414490
  • Al-Abyadh, M., & Azeem, H. (2022). Academic achievement: ınfluences of university students’ self-management and perceived self-efficacy. Journal of Intelligence,10(55),1-18. https://doi.org/10.3390/jintelligence10030055.
  • Alrabai, F. (2018). The association between self-efficacy of Saudi learners and their EFL academic performance. Theory and Practice in Language Studies, 8(10), 1351-1360. http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0810.14
  • Anam, S., & Stracke, E. (2016). Language learning strategies of Indonesian primary school students: In relation to self-efficacy beliefs language learning strategies of Indonesian primary school students: In relation to self-efficacy beliefs. System, 60,1-10. https://doi.org/10.1016/J.SYSTEM.2016.05.001https://doi.org/10.1016/j.system.2016.05.001
  • Anam, S. (2016). Language learning strategies and self-efficacy beliefs among EFL Indonesian primary school students [Yayımlanmamış doktora tezi]. University of Canberra, Australia.
  • Arnold, J., & Brown, D. (1999). A map of the terrain. J. Arnold, (Eds.), Affect in Language Learning içinde (s. 1-24). Cambridge University Press.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim Fen Bilimleri ve Matematik Öğretmeni Adaylarının Öz Yeterlilik İnançları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 6(12), 235-252.
  • Bai, B., & Guo, W. (2018). Influences of self-regulated learning strategy use on self-efficacy in primary school students' English writing in Hong Kong. Reading & Writing Quarterly, 34(6), 523-536. https://doi.org/10.1080/10573569.2018.1499058
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognivite theory. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1989). Regulation of cognitive processes through perceived self-efficacy. Developmental Psychology, 25(5), 729–735. https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.5.729
  • Bandura, A. (1990). Perceived self-efficacy in the exercise of personal agency. Journal of applied sport psychology, 2(2), 128-163. https://doi.org/10.1080/10413209008406426
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachandran (Ed.),
  • Encyclopedia of human behavior, (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman [Ed.], Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press, 1998)
  • Bandura, A. (1995). On rectifying conceptual ecumenism. In Self-efficacy, adaptation, and adjustment: Theory, research, and application. Springer.
  • Bandura, A. (1997). Self efficacy: The exercise of control. Freeman.
  • Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents içinde (s. 307-337). Greenwich, CT: Information
  • Başbay, A., & Gözüm, E. (2019). Dil öğrenme stratejilerine göre İngilizce öz yeterlik inancı ve İngilizce akademik başarıları.
  • Journal of Language Education and Research, 5(1), 12-29.
  • Batdı, V., & Semerci, Ç. (2013). İngilizce öğretiminde işbirlikli öğrenme destekli eğitsel eğlenceli etkinliklerin öğrencilerin motivasyonlarına etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J., & Esquivel, S. L. (2019). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 18(1), 1-13.
  • https://doi.org/10.7275/qv2q-rk76
  • Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indices in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238–246.
  • Berutu, R., & Mutiawati, M. (2023). Understanding learning anxiety and mental health of final year students: A qualitative study. ProGCouns: Journal of Professionals in Guidance and Counseling, 4(1), 42-51. https://doi.org/10.21831/progcouns.v4i1.60000
  • Boateng GO, Neilands TB, Frongillo EA, Melgar-Quin˜onez HR, Young SL (2018) Best practices for developing and validating scales for health, social, and behavioral research: a primer. Front Public Health 6:149–167. https://doi.org/10.3389/fpubh.2018.00149.
  • Bong, M. (2001a). Between- and within-domain relations of academic motivation among middle and high school students: self-efficacy, task-value, and achievement goals. Journal of Educational Psychology, 93(1), 23-34. https://doi.org/10.1037/0022-0663.93.1.23.
  • Bong, M. (2001b). Role of self-efficacy and task-value in predicting college students' course performance and future enrollment intentions. Contemporary educational psychology, 26(4), 553-570. https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1048
  • Bosscher, R. J., & Smit, J. H. (1998). Confirmatory factor analysis of the general self-efficacy scale. Behaviour research and therapy, 36(3), 339-343. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(98)00025-4.
  • Broughton, G., Brumfit, C., Pincas, A., & Wilde, R. D. (2002). Teaching English as a foreign language. Routledge.
  • Brown, T. A. (2015). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research (2nd ed.). Guilford Press.
  • Bülbül, S., & Oruç, Ş. (2019). Çizgi filmlerin ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersine ilişkin akademik başarılarına ve tutum geliştirmelerine etkisi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 2(1), 137-146.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (24. Baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: basic concepts, applications, and programming. (2nd ed.). Routledge
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (8.Baskı). Pegem Akademi
  • Cave, P., Evans, N., Dewey, D., & Hartshorn, K. (2018). Motivational partnerships: increasing ESL student self-efficacy. Elt Journal, 72(1), 83-96. https://doi.org/10.1093/ELT/CCX027.
  • Ceyhun, R. (2020). İngilizce öğretmenlerinin iletişim becerisinin ilkokul öğrencilerinin dil öğrenimine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi
  • Chen, Y. (2020). Correlation between self-efficacy and English performance. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(8), 223-234. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i08.13697.
  • Cocca, M., Cocca, A., Alvarado Martínez, E. A., & Rodríguez Bulnes, M. G. (2018). Correlation between self-efficacy perception and teaching performance: The case of Mexican preschool and primary school teachers. Arab World English Journal. (AWEJ), 9 (1), 56-70. https://doi.org/10.24093/awej/vol9no1.4
  • Cowen, E. L., Work, W. C., Hightower, A. D., Wyman, P. A., Parker, G. R., & Lotyczewski, B. S. (1991). Toward the development of a measure of perceived self-efficacy in children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 20(2), 169-178. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2008
  • Creswell, J. W. (2016). Nicel yöntemler. (M. Bursal Çev.). Araştırma deseni; nitel, nicel, karma yöntem yaklaşımları. (3. Baskı). (S. B. Demir Çev.). Eğiten Kitap.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (8. baskı). Pegem Akademi.
  • Çetin, B. (2009). Yeni ilköğretim programı (2005) uygulamalarının ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin öz-yeterliliklerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 130-141.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: Spss ve lisrel uygulamaları. (7. Baskı). Pegem Akademi.
  • Crystal, D. (2003). English as a global language. Cambridge UP.
  • Dağyar, M., & Şahin, H., (2020). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öz düzenleme öğrenme stratejilerinin ve akademik başarılarının öz yeterlik inançlarını yordama gücü. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(20), 396-414. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-596157
  • Deregözü, A. (2021). Türkiye ve Avrupa’da yabancı dil eğitimi: bir durum değerlendirmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 501-521. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/61832/762412
  • Floyd, F. J., & Widaman, K. F. (1995). Factor analysis in the development and refinement of clinical assessment instruments. Psychological Assessment, 7(3), 286-299
  • Genç, G., Kuluşaklı, E., & Aydın, S. (2016). Exploring EFL learners’ perceived self-efficacy and beliefs on English language learning. Australian Journal of Teacher Education, 41(2),53-68. https://doi.org/10.14221/AJTE.2016V41N2.4
  • Getie, A. (2020). Factors affecting the attitudes of students towards learning English as a foreign language. Cogent Education,7(1).1-37.m https://doi.org/10.1080/2331186X.2020.1738184.
  • Guadagnoli, E., & Velicer, W. F. (1988). Relation of sample size to the stability of component patterns. Psychological bulletin, 103(2), 265-275.
  • Güler-Oğuz, F. (2019). Correlation between self-efficacy beliefs of EFL learners, their language learning strategies and attitudes towards English. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Gündüz, M., & Şen, S. (2017). İlkokul 2. Sınıf öğrencilerinin yeni gördükleri İngilizce dersine yönelik özyeterlilik algıları. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 7(2), 35-49.
  • Güngören, Ö. C., Bektaş, M., Öztürk, E., & Horzum, M. B. (2014). Tablet bilgisayar kabul ölçeği-geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 69-79.
  • Gürsoy, E., Korkmaz, S. Ç., & Damar, A. E. (2013). Foreign language teaching within 4+ 4+ 4 education system in Turkey: Language teachers’ voice. Eurasian Journal of Educational Research, 53, 59-74.
  • Haidar, S., & Fang, F. (2019). English language in education and globalization: a comparative analysis of the role of English in Pakistan and China. Asia Pacific Journal of Education, 39(2), 165-176. https://doi.org/10.1080/02188791.2019.1569892.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis (7th ed.). Prentice Hall. Hancı Yanar, B. & Bümen, N. T. (2012). İngilizce ile ilgili özyeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 97-110.
  • Haznedar, B. (2004). Türkiye’de yabancı dil öğretimi: İlköğretim yabancı dil programı. Boğaziçi University Journal of Education, 21(2), 15-29.
  • Honicke, T., & Broadbent, J. (2016). The influence of academic self-efficacy on academic performance: A systematic review. Educational Research Review, 17, 63-84. https://doi.org/10.1016/J.EDUREV.2015.11.002.
  • Horwitz, E.K., Horwitz, M.B., & Cope, J. A. (1991). Foreign language classroom anxiety. In E. K. Horwitz & D. J. Young (Eds.), Language anxiety: From theory and research to classroom implications. (27-36). Englewood Cliffs
  • Hsieh, P., & Kang, H. (2010). Attribution and Self‐Efficacy and Their Interrelationship in the Korean EFL Context. Language Learning, 60(3), 606-627. https://doi.org/10.1111/j.14679922.2010.00570.x Hwang, M., Choi, H., Lee, A., Culver, J., & Hutchison, B. (2015). The relationship between self-efficacy and academic achievement: a 5-year panel analysis. The Asia-Pacific Education Researcher, 25(1), 89-98. DOI:10.1007/s40299-015-0236-3
  • Işık, İ. (2016). İlkokul 3. sınıf öğrencilerine eğitsel oyunlar ile İngilizce kelime öğretiminin akademik başarıya etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • İlbeği, A. S., & Çeliköz, M. (2020). İngilizce hazırlık programına devam eden üniversite öğrencilerinin İngilizce özyeterlik inançlarının incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 14-34.
  • Kandil, S. (2016). An investigation of the effect of inquiry-based instruction enriched with origami activities on the 7th grade students’ reflection symmetry achievement, attitudes towards geometry and self-efficacy in geometry. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Karabacak, Ö. (2018). Examining the effect of a gamified environment on students’ academic motivation and self-efficacy for English [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma teknikleri. Nobel Yayınları.
  • Karsantık, Y., & Yağcı, E. (2021). Türkiye’de İngilizce Dersi Öğretim Programlarındaki Değişim Üzerine Araştırmalar: Bir Meta-Sentez Çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(32), 625-654. https://doi.org/10.35675/befdergi.789014
  • Kassem, H. (2021). EFL enjoyment of Saudi English majors and its relation to their achievement, autonomy and self-efficacy, 82,61-90. https://doi.org/10.21608/EDUSOHAG.2021.137623.
  • Kaşık, İ. (2014). The Relationship among self-efficacy, attitude and performance in English writing classes at tertiary level. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ufuk Üniversitesi.
  • Kim, J. A., & Lorsbach, A. W. (2005). Writing self-efficacy in young children: Issues for the early grades environment. Learning Environments Research, 8, 157-175. https://doi.org/10.1007/s10984-005-7248-5
  • Kimsesiz, F., Dolgunsöz, E., & Konca, M. (2017). The effect of project-based learning in teaching efl vocabulary to young learners of English: the case of pre-school children. International Journal of Languages' Education, 5(4), 426-439. https://doi.org/10.18298/ijlet.2168.
  • Kline, R. B. (2005). Principle and practice of structural equation modeling. The Guildford Press.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3. Baskı). New Guilford.
  • Köksal, O., Yağışan, N., & Çekiç, A. (2013). The Effects of music on achievement, attitude and retention in primary school english lessons. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 1897-1990. Erken çevirimiçi yayın. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2013.10.136.
  • Kücüktepe, S. E. (2010). A study on preservice English teachers’ self-efficacy perceptions and tendency towards academic dishonesty. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4985-4990. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.807
  • Lu, S., Cheng, L., & Chahine, S. (2022). Chinese university students’ conceptions of feedback and the relationships with self-regulated learning, self-efficacy, and English language achievement. Frontiers in Psychology, 13, 1-15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1047323.
  • Ma, L., Xiao, L., & Liu, J. (2024). Motivational beliefs of urban and rural students in English as a foreign language learning: The case of China. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 45(5), 1524-1537.
  • Macakova, V., & Wood, C. (2020). The relationship between academic achievement, self-efficacy, implicit theories and basic psychological needs satisfaction among university students. Studies in Higher Education, 47(2), 259-26. https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1739017
  • Maddux, J. E. (1995). Self-efficacy theory: An introduction. In Self-efficacy, adaptation, and adjustment: Theory, research, and application. Springer.
  • Mahu, D. P. (2012). Why Is Learning English So Beneficial Nowadays? International Journal of Communication Research, 2(4), 374.
  • Meng, Q., & Zhang, Q. (2023). The influence of academic self-efficacy on university students’ academic performance: the mediating effect of academic engagement. Sustainability, 15(7), 1-14. https://doi.org/10.3390/su15075767.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli. https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari adresinden 9 Kasım 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). İngilizce dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=327 adresinden 20 Aralık 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Nguyen, N. L. D., Nghia, T. T., Thy, P. H., & Nhi, H. T. Y. (2022). The Relationship between students’ self-efficacy beliefs and their English language achievement. Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics, 4(2), 102-112. https://doi.org/10.32996/jeltal.2022.4.2.10
  • Nieto, S. (2017). Language, culture, and teaching: Critical perspectives. Abingdon: Routledge.
  • Ocak, G., Küçükçınar, A., & Karakuyu, A. (2022). Ortaokul öğrencileri için İngilizce dil becerileri öz yeterlik ölçeği geliştirme çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40, 1-36
  • Olivier, E., Archambault, I., De Clercq, M., & Galand, B. (2019). Student self-efficacy, classroom engagement, and academic achievement: Comparing three frameworks. Journal of Youth and Adolescence, 48, 326-34. https://doi.org/10.1007/s10964-018-0952-0
  • Özkal, N. (2020). Öğretmen güdüsel desteği, özyeterlik inancı ve akademik başarı arasındaki ilişkiler: lise matematik dersi örneği. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 88-97.
  • Pajares, F. (1996). Self-Efficacy Beliefs in Academic Settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578, https://doi.org/10.3102/00346543066004543
  • Pallant, J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. Routledge.
  • Peric, B., & Radic, V. (2021). The Importance of Attitude in Foreign Language Learning. RIThink, 10, 26-39.
  • Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Pintrich, P. R., & Schunk, D. (1996). The role of expectancy and self-efficacy beliefs. Prentice-Hall.
  • Rao, P. S. (2019). The importance of English in the modern era. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 8 (1), 7-19.https://doi.org/10.5958/2278-4853.2019.00001.6
  • Robbins, S., Lauver, K., Le, H., Davis, D., Langley, R., & Carlstrom, A. (2004). Do psychosocial and study skill factors predict college outcomes? A meta-analysis. Psychological bulletin, 130(2), 261-88. https://doi.org/10.1037/00332909.130.2.261
  • Sarkhoush, H. (2013). Relationship among Iranian EFL learners’ self-efficacy in writing, attitude towards writing, writing apprehension and writing performance. Journal of Language Teaching and Research, 4(5), 1126-1132. https://doi.org/10.4304/JLTR.4.5.1126-1132.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Schöber, C., Schütte, K., Köller, O., McElvany, N., & Gebauer, M. (2018). Reciprocal effects between self efficacy and achievement in mathematics and reading. Learning and Individual Differences, 63, 1-11. https://doi.org/10.1016/J.LINDIF.2018.01.008.
  • Schunk, D. (2003). Self-efficacy for reading and writing: influence of modeling, goal setting, and self-evaluation. Reading & Writing Quarterly, 19(2), 159-172. https://doi.org/10.1080/10573560308219.
  • Schunk, D. H. (1983). Progress self-monitoring: effects on children’s self-efficacy and achievement. Journal of Experimental Education, 51, 89–93. https://doi.org/10.1080/00220973.1982.11011845
  • Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2021). Self-efficacy and human motivation. In Advances in motivation science, 8, 153-179. https://doi.org/10.1016/bs.adms.2020.10.001
  • Schunk, D. H., & Meece, J. L. (2006). Self-efficacy development in adolescence. F. Pajares & T. C. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents içinde (s.71–96). Information Age Publishing.
  • Schunk, D. H., & Pajares, F. (2001). The development of academic self-efficacy. A. Wigfield & J. S. Eccles (Eds.), Development of achievement motivation içinde (s. 15–31). Academic Press.
  • Shi, L. (2017). Empirical study on learners' self-efficacy in ESL/EFL context. College Student Journal, 50(3), 454-465. Shrestha, N. (2021). Factor analysis as a tool for survey analysis. American journal of Applied Mathematics and statistics, 9(1), 4-11. doi:10.12691/ajams-9-1-2
  • Smit, U. (2002). The interaction of motivation and achievement in advanced EFL pronunciation learners. International Review of Applied Linguistics, 40, 89–116. https://doi.org/10.1515/iral.2002.009
  • Smit, U., & Dalton, C. (2000). Motivational patterns in advanced EFL pronunciation learners. International Review of Applied Linguistics, 38, 229–246. https://doi.org/10.1515/iral.2000.38.3-4.229
  • Şener, S., & Erol, I. (2017). Motivational orientations and self-efficacy beliefs of Turkish students towards EFL learning. Eurasian Journal of Educational Research, 16(67), 251-267. https://doi.org/10.14689/EJER.2017.67.15.
  • Şevik, M. (2020). How do games affect the writing skills of young EFL learners. Educational Research Review, 15(4), 186-193. https://doi.org/10.5897/ERR2019.3879.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using Multi¬variate Statistics. Pearson, Boston.
  • Taşkın, A. 2019 Öğrenci koçluğunun ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersindeki akademik başarılarına ve duyuşsal alan tutumlarına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi
  • Tatar, N., Yıldız, E., Akpınar, E. & Ergin, Ö. (2009). A study on developing a self-efficacy scale towards science and technology. Eğitim Araştırmaları- Eurasian Journal of Educational Research, 36, s. 263-280.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayıncılık.
  • Teng, L.S., Sun, P.S., & Xu, L. (2018). Conceptualizing writing self-efficacy in English as a foreign language context: Scale validation through structural equation modelling. TESOL Quarterly, 52(4), 911–942. https://doi.org/10.1002/tesq.432
  • Truong, T., & Wang, C. (2019). Understanding Vietnamese college students’ self-efficacy beliefs in learning English as a foreign language. System. 84, 123-132.https://doi.org/10.1016/J.SYSTEM.2019.06.007.
  • Tuncer, M., & Akmençe, A. E. (2019). Lise öğrencilerinin İngilizce dili özyeterlik inançlarının araştırılması. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(16), 97-111.
  • Usher, E. L., & Pajares, F. (2008). Sources of self-efficacy in school: Critical review of the literature and future directions. Review of Educational Research, 78(4), 751–796
  • Usher, E., Li, C., Butz, A., & Rojas, J. (2019). Perseverant grit and self-efficacy: Are both essential for children’s academic success? Journal of Educational Psychology, 111(5), 877-902. https://doi.org/10.1037/EDU0000324.
  • Uygun, D. (2022). Çocuklarda yabancı dil öğretiminde mevcut mobil uygulama kullanımının ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin İngilizce ders başarılarına etkileri. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi
  • Ünay, E. (2012). Bireysel destek eğitiminin kaynaştırma öğrencilerinin matematik başarıları ve özyeterlilik algıları üzerindeki etkililiği. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Walker, B. (2003). The cultivation of student self- efficiency in reading and writing. Reading and Writing Quarterly, 19(2). 173-187. https://doi.org/10.1080/10573560308217
  • Wang, C., & Bai, B. (2017). Validating the instruments to measure ESL/EFL learners' self-efficacy beliefs and self-regulated learning strategies. TESOL quarterly, 51(4), 931-947. https://doi.org/10.1080/02783193.2015.1008660
  • Wang, C., & Neihart, M. (2015). Academic self-concept and academic self-efficacy: self-beliefs enable academic achievement of twice-exceptional students. Roeper Review, 37(2),63-73. https://doi.org/10.1080/02783193.2015.1008660.
  • Wang, C., Harrison, J., Cardullo, V., & Lin, X. (2018). Exploring the relationship among İnternational students' English self-efficacy, using English to learn self-efficacy, and academic self-efficacy. Journal of International Students, 8(1), 233-250. https://doi.org/10.32674/JIS.V8I1.163.
  • Wang, C., Kim, D. H., Bai, R., & Hu, J. (2014). Psychometric properties of a self-efficacy scale for English language learners in China. System, 44, 24-33. https://doi.org/10.1016/J.SYSTEM.2014.01.015.
  • Wang, C., & Bai, B. (2017). Validating the instruments to measure ESL/EFL learners' self-efficacy beliefs and self-regulated learning strategies. TESOL Quarterly, 51(4) 931-947. https://doi.org/10.1002/tesq.355.
  • Wang, C., Kim, D. H., Bong, M., & Ahn, H. S. (2013). Examining measurement properties of an English self-efficacy scale for English language learners in Korea. International Journal of Educational Research, 59, 24-34. https://doi.org/10.1016/J.IJER.2013.02.004.
  • Whittaker, T. A., & Schumacker, R. E. (2022). A beginner's guide to structural equation modeling. (5th Edition). Routledge.
  • Worthington, R.L., & Whittaker, T.A. (2006). Scale development research: A content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist, 34(6), 806-838. https://doi.org/10.1177/0011000006288127
  • Yağlı, U. (2023). Farklılaştırılmış İngilizce öğretiminin üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin akademik başarı ve öz-yeterlik algılarına etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi], Bolu Abant Baysal İzzet Üniversitesi
  • Yalçıntaş, M. (2019). Fen bilimleri öğretiminde kuantum öğrenme modeli kullanmanın ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin akademik merak, kaygı, özyeterlik ve başarı düzeylerine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Yanık, M., ve Çamlıyer, H. (2013). Developing an attitude scale towards profession of physical education teaching in secondary schools (SASPPET) Ortaöğretimde beden eğitimi öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. International Journal of Human Sciences, 10(2), 691-705.
  • Yavuz, F., & Kurt, F. (2019). Developing young learners’ vocabulary retention through adapted Turkish educational games in EFL environment. Contemporary Educational Research Journal, 9(3), 66-73. https://doi.org/10.18844/cerj.v9i3.4301.
  • Yılmaz, F. (2022). İlkokul öğrencilerinin hayat bilgisi dersi öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 23(3), 334-349.https://doi.org/10.12984/egeefd.1062965
  • Yılmaz-Bingöl, T. (2018). Çözüm odaklı kısa süreli yaklaşıma dayalı grup rehberliği programının öz-yeterlik inancına etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Yin, X. (2021). The interplay of EFL students’ enjoyment, hope, pride and self-regulation. Front. Psychol. 12, 1-7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.803476.
  • Yumurtacı, N., & Mede, E. (2021). Using creative drama in teaching English to young learners: effectiveness on vocabulary development and creative thinking. İlkogretim Online, 20(1), 115-128. doi: 10.17051/ilkonline.2021.01.017
  • Zhang, Y. (2018). Exploring EFL Learners' Self-Efficacy in Academic Writing Based on Process-Genre Approach. English Language Teaching, 11(6), 115-124. https://doi.org/10.5539/elt.v11n6p115
  • Zheng, C., Liang, J. C., & Tsai, C. C. (2017). Validating an instrument for EFL learners’ sources of self-efficacy, academic self-efficacy and the relation to English proficiency. The Asia-Pacific Education Researcher, 26, 329-340. https://doi.org/10.1007/S40299-017-0352-3.
  • Zimmerman, B. (2000). Self-Efficacy: An Essential Motive to Learn. Contemporary educational psychology, 25 (1), 82-91. https://doi.org/10.1006/CEPS.1999.1016.
  • Zimmerman, B. J., Bandura, A., & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American Educational Research Journal, 29, 663-676. https://doi.org/10.3102/00028312029003663
  • Zimmerman, B. J., Bonner, S., & Kovach, R. (1996). Developing self-regulated learners. American Psychological Association (APA).
  • Zysberg, L., & Schwabsky, N. (2020). School climate, academic self-efficacy and student achievement. Educational Psychology, 41(4), 467-482. https://doi.org/10.1080/01443410.2020.1813690.
Toplam 143 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ölçek Geliştirme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İmren Akmaz Genç 0000-0001-6810-7021

Miray Dağyar 0000-0002-7129-9236

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 24 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akmaz Genç, İ., & Dağyar, M. (2025). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Dersine Yönelik Öz Yeterlikleri Üzerine Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 14(1), 182-196. https://doi.org/10.30703/cije.1491667

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551