Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Validity and Reliability Study of the Contribution of Supervision to Teachers' Professional Development Scale

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 151 - 161, 28.03.2025

Öz

Supervision in educational organizations is a process carried out to evaluate the performance of teachers and support their professional development. In this context, the main purpose of this research is to develop a "valid and reliable measurement tool" that is capable of measuring the contribution of supervision to the professional development of teachers. For this purpose, a draft scale with 48 items of 5-point Likert type was prepared. As a result of 15 expert opinions received to ensure content validity, the number of items in the item pool was increased to 64. A pilot application was conducted with 30 teachers to measure the understandability of the items. “Exploratory factor analysis (EFA)” and “confirmatory factor analysis (CFA)” were provided with data taken from two separate sample groups. In order to increase variance and diversity by using the unknown probability method, 1313 teachers for EFA and 1018 teachers for CFA were reached among the teachers working at all levels in public schools throughout Turkey. In terms of EFA, the KMO measurement of the data was .92 and the Bartlett test measurement was 7592.919 (p<.001). As a result of EFA analysis, it was determined that the scale was one-dimensional and consisted of 5 items. The total variance explained by the scale is 88.125% and the internal consistency (alpha) measurement is .96. As a result of the CFA analyses, it was determined that the item factor loadings were > .70 and the goodness of fit indices (X²/Sd, NFI, RFI, CFI, IFI, GFI, RMSEA) of the model were quite good and at an acceptable level. According to these results, it was decided that the contribution of supervision to teachers' professional development scale is a "measurement tool with measurement reliability".

Kaynakça

  • Alpar, R. (2017). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler (5. Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Altun, B., & Sarpkaya, P. Y. (2021). Öğretmenlerin mesleki gelişimi üzerine bir durum çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4063-4106. https://doi.org/10.26466/opus.932403
  • Aylar, F., & Evci, N. (2017). Derleme: Ölçek geliştirme çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı. The Journal of Social Sciences, 4(10), 389-412. http://doi.org/10.16990/SOBIDER.3386
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim yönetimi. Feryal Matbaası.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for windows: A guide for social scientists. Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (22. Basım). Pegem Akademi.
  • Comrey, A.L., & Lee, H. L. (1992). A first course in factor analysis, Hillsdale. Erlbaum.
  • Çobanoğlu, F., Yıldırım, Ö., Seven Şarkaya, S., & Sertel, G. (2023). The mediating effect of work-life balance in the relationship between job stress and career satisfaction. European Journal of Educational Management, 6 (2), 83-99. https://doi.org/10.12973/eujem.6.2.83
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. PegemA Akademi.
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development theory and applications (Second Edition). SAGE Publication, Inc
  • Dollansky, T. D. (1997). Rural Saskatchewan elementary K-6 teacher's perceptions of supervision and professional development (Doctoral dissertation, University of Saskatchewan). UCL Discovery. https://harvest.usask.ca/server/api/core/bitstreams/938a3577-85ef-4f55-b697-6b4d00b79f89/content
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-1: Temel kavramlar ve işlemler. Pegem Akademi.
  • Erkuş, A. (2016). Ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarındaki sorunlar ile yazım ve değerlendirilmesi. Pegem Atıf İndeksi, 0, 1221-1234. http://doi.org/10.14527/ 9786053183563b02.074
  • Eroğlu, M. (2019). Öğretmenlerin mesleki gelişime katılımlarıyla, mesleki gelişime yönelik tutumları, kendi kendine öğrenmeye hazır bulunuşlukları ve destekleyici okul özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Doktora Tezi], Malatya İnönü Üniversitesi.
  • Esen, E. (2021). Öğretmenlerin öğretimsel denetim ile öğrenen okul algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Erzurum Atatürk Üniversitesi.
  • Glickman, C. D. (1990). Supervision of instruction: A developmental approach (Second Edition). Allyn & Bacon.
  • Gündoğdu, K. ve Korkmaz, Z.S. (2019). Öğretmen nitelikleri ve yeterlikleri. HH. Şahan ve A. Küçükoğlu (Ed.), Kuramdan Uygulamaya Mikro Öğretim (1-24) içinde. Pegem Akademi.
  • Güney, S. (2017). Örgütsel davranış (4. Basım). Nobel.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B. & Anderson, R.E. (2014). Multivariate data analysis. Pearson.
  • Hassel, E. (1999). Professional development: Learning from the best. A Toolkit for schools and districts based on the national awards program for model professional development. NCREL, 1900 Spring Road, Suite 300, Oak Brook, IL 60523-1480. https://eric.ed.gov/?id=ED438255
  • Hoque, K. E., Alam, G. M., & Abdullah, A. G. K. (2011). Impact of teachers’ professional development on school improvement—an analysis at Bangladesh standpoint. Asia Pacific Education Review, 12(3), 337-348. https://doi.org/10.1007/s12564-010-9107-z
  • İlğan, A. (2017). Öğretmenlerin mesleki gelişimi ve denetimi (2. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Karakoç, F., Y., & Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası 13(40), 39-49. https://doi.org/10.25282/ted.228738
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayıncılık.
  • Kartini, D., Kristiawan, M., Fitria, H., Negeri, S., & Sugihan, M. (2020). The influence of principal’s leadership, academic supervision, and professional competence toward teachers’ performance. International Journal of Progressive Sciences and Technologies (IJPSAT), 20(1), 156-164. http://ijpsat.ijsht-journals.org
  • Kel, M. A., & Akın, U. (2021). Değişim sürecindeki eğitim denetimi: Müfettişler, okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 219-243. https://doi.org/10.37217/tebd.851827
  • Kemethofer, D., Gustafsson, J., & Altrichter, H. (2017). Comparing effects of school inspections in Sweden and Austria. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 29(4), 319-337. https://doi.org/ 10.1007/s11092-017-9265-1
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. Routledge.
  • Kline, R.B. (2011). principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press.
  • Kline, R. B. (2016). Principals and practice of structural equation modeling (4. Baskı). The Guilford Press.
  • Korkmaz, İ. (2015). Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinde okul yöneticileri ve denetmenlerin etkililiğinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (4), 55-64. https://dergipark.org.tr/en/pub/inesj/issue/40013/475691
  • Memduhoğlu, H. B., Mazlum, M. M., & Muhyettin, A. (2014). Eğitim denetmenlerinin iletişim becerilerine ilişkin öğretmen algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1535-1552. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/209795
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Kaan Kitabevi
  • Özdemir, T. Y., & Yirci, R. (2015). A situational analysis of educational supervision in the Turkish educational system. Educational Process: International Journal, 4 (1-2), 56-70. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5286871
  • Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Analiz ve raporlaştırma. Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F.G. (2016). Sosyal bilimlerde ölçme aracı hazırlama. Anı Yayıncılık.
  • Stangor, C. (2010). Research methods for the behavioral sciences. Wadsworth
  • Stronge, J.H. (2007). Qualities of effective teachers (Second Edition). Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Sullivan, S., &Glanz, J. (2015) Okullarda eğitim ve öğretimi geliştiren denetim. (A. Ünal, Çev.). Anı Yayıncılık. (Orijinal eserin basım tarihi 2013).
  • Şahin, M. G., ve Öztürk, N. B. (2018). Eğitim alanında ölçek geliştirme süreci: Bir içerik analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (1), 191-199. https://doi.org/ 10.24106/kefdergi.375863
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. Ekinoks Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Allyn and Bacon.
  • Uğurlu, C. T. (2021). Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişim ihtiyaçları ve denetim uygulamalarıyla mesleki gelişim ihtiyaçlarının karşılanmasına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 297-318. https://dergipark.org.tr/en/pub/mkuefder/issue/63331/860934
  • Yaşlıoğlu, M.M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85. https://dergipark.org.tr/en/pub/iuisletme/ issue/32177/357061

Denetimin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 151 - 161, 28.03.2025

Öz

Eğitim örgütlerinde denetim, öğretmenlerin performanslarını değerlendirme ve mesleki gelişimlerini destekleme amacıyla gerçekleştirilen bir süreçtir. Bu bağlamda bu araştırmanın temel amacı, denetimin öğretmenlerin mesleki gelişimine katkısını ölçebilme yeterliliğine sahip “geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı” geliştirmektir. Hedeflenen bu amaç doğrultusunda 5’li Likert tipinde 48 maddelik taslak bir ölçek hazırlanmıştır. Kapsam geçerliğini sağlamak amacıyla alınan 15 uzman görüşü sonucunda madde havuzdaki madde sayısı 64’e çıkarılmıştır. Maddelerin anlaşılabilirliğini ölçmek amacıyla 30 öğretmenle pilot uygulama yapılmıştır. “Açımlayıcı faktör analizi (AFA)” ve “doğrulayıcı faktör analizi (DFA)” iki ayrı örneklem grubundan alınan veriler ile sağlanmıştır. Olasılığı bilinmeyen yöntem kullanılarak varyansı ve çeşitliliği artırmak amacıyla Türkiye genelinde resmi okullardaki tüm kademelerde görev yapan öğretmenlerden AFA için 1313, DFA için 1018 öğretmene ulaşılmıştır. Verilerin AFA açısından KMO ölçümü .92 ve Barlett test ölçümü 7592.919 (p<.001) olarak ölçülmüştür. AFA analizi sonucunda ölçeğin tek boyutlu ve 5 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Ölçeğin açıkladığı toplam varyans %88.125 ve iç tutarlılık (alpha) ölçümü .96’dır. Yapılan DFA analizleri sonucunda, madde faktör yüklerinin > .70 olduğu ve modele ait uyum iyiliği indekslerinin (X²/Sd, NFI, RFI, CFI, IFI, GFI, RMSEA) oldukça iyi ve kabul edilebilir seviyede olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlara göre, denetimin öğretmenlerin mesleki gelişimine katkısı ölçeğinin “ölçüm güvenirliğine sahip bir ölçme aracı” olduğuna karar verilmiştir.

Kaynakça

  • Alpar, R. (2017). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler (5. Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Altun, B., & Sarpkaya, P. Y. (2021). Öğretmenlerin mesleki gelişimi üzerine bir durum çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4063-4106. https://doi.org/10.26466/opus.932403
  • Aylar, F., & Evci, N. (2017). Derleme: Ölçek geliştirme çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı. The Journal of Social Sciences, 4(10), 389-412. http://doi.org/10.16990/SOBIDER.3386
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim yönetimi. Feryal Matbaası.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for windows: A guide for social scientists. Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (22. Basım). Pegem Akademi.
  • Comrey, A.L., & Lee, H. L. (1992). A first course in factor analysis, Hillsdale. Erlbaum.
  • Çobanoğlu, F., Yıldırım, Ö., Seven Şarkaya, S., & Sertel, G. (2023). The mediating effect of work-life balance in the relationship between job stress and career satisfaction. European Journal of Educational Management, 6 (2), 83-99. https://doi.org/10.12973/eujem.6.2.83
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. PegemA Akademi.
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development theory and applications (Second Edition). SAGE Publication, Inc
  • Dollansky, T. D. (1997). Rural Saskatchewan elementary K-6 teacher's perceptions of supervision and professional development (Doctoral dissertation, University of Saskatchewan). UCL Discovery. https://harvest.usask.ca/server/api/core/bitstreams/938a3577-85ef-4f55-b697-6b4d00b79f89/content
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-1: Temel kavramlar ve işlemler. Pegem Akademi.
  • Erkuş, A. (2016). Ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarındaki sorunlar ile yazım ve değerlendirilmesi. Pegem Atıf İndeksi, 0, 1221-1234. http://doi.org/10.14527/ 9786053183563b02.074
  • Eroğlu, M. (2019). Öğretmenlerin mesleki gelişime katılımlarıyla, mesleki gelişime yönelik tutumları, kendi kendine öğrenmeye hazır bulunuşlukları ve destekleyici okul özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Doktora Tezi], Malatya İnönü Üniversitesi.
  • Esen, E. (2021). Öğretmenlerin öğretimsel denetim ile öğrenen okul algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Erzurum Atatürk Üniversitesi.
  • Glickman, C. D. (1990). Supervision of instruction: A developmental approach (Second Edition). Allyn & Bacon.
  • Gündoğdu, K. ve Korkmaz, Z.S. (2019). Öğretmen nitelikleri ve yeterlikleri. HH. Şahan ve A. Küçükoğlu (Ed.), Kuramdan Uygulamaya Mikro Öğretim (1-24) içinde. Pegem Akademi.
  • Güney, S. (2017). Örgütsel davranış (4. Basım). Nobel.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B. & Anderson, R.E. (2014). Multivariate data analysis. Pearson.
  • Hassel, E. (1999). Professional development: Learning from the best. A Toolkit for schools and districts based on the national awards program for model professional development. NCREL, 1900 Spring Road, Suite 300, Oak Brook, IL 60523-1480. https://eric.ed.gov/?id=ED438255
  • Hoque, K. E., Alam, G. M., & Abdullah, A. G. K. (2011). Impact of teachers’ professional development on school improvement—an analysis at Bangladesh standpoint. Asia Pacific Education Review, 12(3), 337-348. https://doi.org/10.1007/s12564-010-9107-z
  • İlğan, A. (2017). Öğretmenlerin mesleki gelişimi ve denetimi (2. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Karakoç, F., Y., & Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası 13(40), 39-49. https://doi.org/10.25282/ted.228738
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayıncılık.
  • Kartini, D., Kristiawan, M., Fitria, H., Negeri, S., & Sugihan, M. (2020). The influence of principal’s leadership, academic supervision, and professional competence toward teachers’ performance. International Journal of Progressive Sciences and Technologies (IJPSAT), 20(1), 156-164. http://ijpsat.ijsht-journals.org
  • Kel, M. A., & Akın, U. (2021). Değişim sürecindeki eğitim denetimi: Müfettişler, okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 219-243. https://doi.org/10.37217/tebd.851827
  • Kemethofer, D., Gustafsson, J., & Altrichter, H. (2017). Comparing effects of school inspections in Sweden and Austria. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 29(4), 319-337. https://doi.org/ 10.1007/s11092-017-9265-1
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. Routledge.
  • Kline, R.B. (2011). principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press.
  • Kline, R. B. (2016). Principals and practice of structural equation modeling (4. Baskı). The Guilford Press.
  • Korkmaz, İ. (2015). Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinde okul yöneticileri ve denetmenlerin etkililiğinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (4), 55-64. https://dergipark.org.tr/en/pub/inesj/issue/40013/475691
  • Memduhoğlu, H. B., Mazlum, M. M., & Muhyettin, A. (2014). Eğitim denetmenlerinin iletişim becerilerine ilişkin öğretmen algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1535-1552. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/209795
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Kaan Kitabevi
  • Özdemir, T. Y., & Yirci, R. (2015). A situational analysis of educational supervision in the Turkish educational system. Educational Process: International Journal, 4 (1-2), 56-70. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5286871
  • Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Analiz ve raporlaştırma. Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F.G. (2016). Sosyal bilimlerde ölçme aracı hazırlama. Anı Yayıncılık.
  • Stangor, C. (2010). Research methods for the behavioral sciences. Wadsworth
  • Stronge, J.H. (2007). Qualities of effective teachers (Second Edition). Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Sullivan, S., &Glanz, J. (2015) Okullarda eğitim ve öğretimi geliştiren denetim. (A. Ünal, Çev.). Anı Yayıncılık. (Orijinal eserin basım tarihi 2013).
  • Şahin, M. G., ve Öztürk, N. B. (2018). Eğitim alanında ölçek geliştirme süreci: Bir içerik analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (1), 191-199. https://doi.org/ 10.24106/kefdergi.375863
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. Ekinoks Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Allyn and Bacon.
  • Uğurlu, C. T. (2021). Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişim ihtiyaçları ve denetim uygulamalarıyla mesleki gelişim ihtiyaçlarının karşılanmasına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 297-318. https://dergipark.org.tr/en/pub/mkuefder/issue/63331/860934
  • Yaşlıoğlu, M.M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85. https://dergipark.org.tr/en/pub/iuisletme/ issue/32177/357061
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Denetim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sevda Seven Şarkaya 0000-0003-3507-7705

Fatma Çobanoğlu 0000-0002-3584-0814

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2024
Kabul Tarihi 9 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Seven Şarkaya, S., & Çobanoğlu, F. (2025). Denetimin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Katkısı Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 14(1), 151-161. https://doi.org/10.30703/cije.1475709

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551