Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarıyla Desteklenmiş Geometri Öğretiminin Öğrencilerin Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 4, 1015 - 1028, 31.12.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1503174

Öz

Bu araştırmanın amacı bir artırılmış gerçeklik (AG) uygulaması olan GeoGebra 3D Hesap Makinesi ile yürütülen derslerin 5. sınıf öğrencilerinin başarı ve tutumları üzerindeki etkilerini belirlemektir. Çalışma yarı deneysel yöntemle yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini, Trabzon il merkezinde bulunan bir devlet okulundaki 59 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın deney grubunda 30, kontrol grubunda 29 öğrenci bulunmaktadır. Çalışmada veriler; “Geometri Başarı Testi”, “Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımlı ve bağımsız t-testi ile kovaryans analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, AG uygulamalarıyla destekli öğretimin yürütüldüğü deney grubu öğrencileri ile özel bir müdahalenin yapılmadığı kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı ve matematik tutumları arasında anlamlı bir fark olduğunu göstermiştir. Yine araştırma sonuçları deney grubunda yürütülen derslerin öğrencilerin AG uygulamalarına yönelik tutumları üzerinde pozitif bir etki oluşturduğunu ortaya koymuştur. AG teknolojisinin soyut olan matematiksel kavramları somutlaştırması ve farklı bir öğrenme ortamında öğrencilere deneyimler yaşatmasının bu sonuçların elde edilmesinde etkili olduğu düşünülmektedir. Araştırma sonuçları dikkate alındığında, AG uygulamalarının farklı sınıf seviyelerinde ve farklı disiplinlerdeki etkilerinin de incelenebileceği önerilmektedir.

Kaynakça

  • Barraza Castillo, R. I., Cruz Sánchez, V. G., & Vergara Villegas, O. O. (2015). A pilot study on the use of mobile augmented reality for interactive experimentation in quadratic equations. Mathematical Problems in Engineering, 2015, 1-13. https://doi.org/10.1155/2015/946034
  • Bhagat, K. K., Yang, F. Y., Cheng, C. H., Zhang, Y., & Liou, W. K. (2021). Tracking the process and motivation of math learning with augmented reality. Educational Technology Research and Development, 69(6), 3153-3178. https://doi.org/10.1007/s11423-021-10066-9
  • Borissova, D., Ivanova, T., Buhtiarov, N., Naidenov, N., Rasheva-Yordanova, K., Yoshinov, R., Garvanova, M., & Garvanov, I. (2022, May 23-27). Application of information technology in the teaching of mathematics when study of 2D geometric shapes. 45th Jubilee International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO) (pp. 638-643), Zagreb, Croatia https://doi.org/10.23919/MIPRO55190.2022.9803641
  • Bower, M., Howe, C., McCredie, N., Robinson, A., & Grover, D. (2014). Augmented Reality in education – cases, places and potentials. Educational Media International, 51(1), 1-15.
  • Bulut, M., & Borromeo Ferri, R. (2023). A systematic literature review on augmented reality in mathematics education. European Journal of Science and Mathematics Education, 11(3), 556-572. https://doi.org/10.30935/scimath/13124
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (20.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cahyono, A. N., Sukestiyarno, Y. L., Asikin, M., Miftahudin, Ahsan, M. G., & Ludwig, M. (2020). Learning mathematical modelling with augmented reality mobile math trails program: How can it work? Journal on Mathematics Education, 11(2), 181-192.
  • Chao, W. H., Yang, C. Y., & Chang, R. C. (2018, July 23-27). A study of the interactive mathematics mobile application development [Paper presentation]. 1st IEEE International Conference on Knowledge Innovation and Invention, South Korea. https://doi.org/10.1109/ICKII.2018.8569126
  • Chen, Y. C. (2019). Effect of mobile augmented reality on learning performance, motivation, and math anxiety in a math course. Journal of Educational Computing Research, 57(7), 1695–1722. https://doi.org/10.1177/0735633119854036
  • Cinar, O. E., Rafferty, K., Cutting, D., & Wang, H. (2023, May). Using augmented reality to enhance learning and understanding of abstract programming concepts. In 2023 9th International Conference on Virtual Reality (ICVR) (pp. 498-504), Xianyang, China. https://doi.org/10.1109/ICVR57957.2023.10169459
  • Conley, Q., Atkinson, R. K., Nguyen, F., & Nelson, B. C. (2020). MantarayAR: Leveraging augmented reality to teach probability and sampling. Computers & Education, 153(103895). https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103895
  • Çetin, S. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının teknik resim dersinde ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları, tutumları ve uzamsal görselleştirme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Çetin, H. C. (2022). İlköğretimde artırılmış gerçeklik tabanlı uygulamalara yönelik çalışmaların sistematik olarak incelenmesi. Uluslararası Eğitim ve Okuryazarlık Araştırmaları Dergisi, 10(2), 110-121. https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.10n.2p.110
  • Çetintav, G. (2023). Geometri öğretiminde artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanımının ortaokul öğrencilerin öz düzenleme becerilerine, akademik motivasyonlarına ve başarılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Çetintav, G. & Yılmaz, R. (2023). Artırılmış gerçeklik teknolojisinin ortaokul öğrencilerinin matematik akademik başarısına, öz düzenlemeli öğrenme becerilerine ve motivasyonuna etkisi. Eğitimsel Bilgisayar Araştırmaları Dergisi, 61(7), 1483-1504. https://doi.org/10.1177/07356331231176022
  • Çil, B. D. (2023). Artırılmış gerçeklik materyalleri ile desteklenen geometri öğretiminin öğrencilerin özyeterlik, kaygı ve tutumuna etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • del Cerro Velázquez, F., & Morales Méndez, G. (2021). Application in augmented reality for learning mathematical functions: A study for the development of spatial intelligence in secondary education students. Mathematics, 9(4), 1-19. https://doi.org/10.3390/math9040369
  • Flores-Bascuñana, M., Diago, P. D., Villena-Taranilla, R., & Yáñez, D. F. (2019). On augmented reality for the learning of 3d-geometric contents: A preliminary exploratory study with 6-grade primary students. Education Sciences, 10(1), 1-9. https://doi.org/10.3390/educsci10010004
  • Gecu‐Parmaksiz, Z., & Delialioglu, O. (2019). Augmented reality‐based virtual manipulatives versus physical manipulatives for teaching geometric shapes to preschool children. British Journal of Educational Technology, 50(6), 3376-3390. https://doi.org/10.1111/bjet.12740
  • Gecu-Parmaksız, Z. (2017). Okul öncesi çocuklar için artırılmış gerçeklik etkinlikleri: Geometrik şekilleri anlamanın ve uzamsal becerileri geliştirmenin karşılaştırmalı analizi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Ghobadi, M., Shirowzhan, S., Ghiai, M. M., Ebrahimzadeh, F. M., & Tahmasebinia, F. (2022). Augmented reality applications in education and examining key factors affecting the users’ behaviors. Education Sciences, 13(1), 10. https://doi.org/10.3390/educsci13010010
  • Gün, E. (2014). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin uzamsal yeteneklerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Gün, E. T., &Atasoy, B. (2017). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ilköğretim öğrencilerinin uzamsal yeteneklerine ve akademik başarılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 42(191), 31-51.
  • Hwang, W. Y., Nurtantyana R., Purba, S. W. D, & Hariyanti, U. (2023). Augmented reality with authentic geometrygo app to help geometry learning and assessments. IEEE Transactions on Learning Technologies, 16(5), 769-779 https://doi.org/10.1109/tlt.2023.3251398
  • Iwano, T. M., Pereira, D. D., & Scherer, D. (2021, July). Use of augmented and 3D visualization as a tool to support the teaching of spatial geometry. In 2021 IEEE 45th Annual Computers, Software, and Applications Conference (COMPSAC) (pp. 1119-1124), Madrid, Spain. https://doi.org/10.1109/COMPSAC51774.2021.00153
  • İbili, E. (2013). Geometri dersi için artırılmış gerçeklik materyallerinin geliştirilmesi, uygulanması ve etkisinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • İbili, E., & Şahin, S. (2013). Artırılmış gerçeklik ile interaktif 3d geometri kitabı yazılımın tasarımı ve geliştirilmesi: ARGE3D. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 13(1), 1-8.
  • İbili, E., & Şahin, S. (2015). Geometri öğretiminde artırılmış gerçeklik kullanımın öğrencilerin bilgisayara yönelik tutumlarına ve bilgisayar öz-yeterlilik algılarına etkisinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 332-350.
  • İnce, Ö. (2023). Artırılmış gerçeklik ile düzenlenen öğretim tasarımının 6. sınıf geometrik cisimler konusunun öğretiminde uygulanması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Universitesi.
  • Karakaş, M., & Özerbaş, M. A. (2020). Fizik dersinde artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 456–478.
  • Kol, S. (2011). Erken çocuklukta bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-21.
  • Kounlaxay K., Shim Y.,Kang S. Y., Kwak H. Y., & Kim S. K. (2021). Learning media on mathematical education based on augmented reality. KSII Transactions on Internet and Information Systems, 15(3), 1015-1029. https://doi.org/10.3837/tiis.2021.03.011
  • Kösa, T. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin uzamsal becerilerinin incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi. Küçük, S., Yılmaz, R., Baydaş, Ö., & Göktaş, Y. (2014). Ortaokullarda artırılmış gerçeklik uygulamaları tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 383-392.
  • Lai, J. W., & Cheong, K. H. (2022). Adoption of virtual and augmented reality for mathematics education: A scoping review. IEEE Access, 10, 13693–13703. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2022.3145991
  • Önal, N. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Araştırma. İlköğretim Online, 12(4), 938-948.
  • Önal, N., İbili, E., & Çalışkan, E. (2017). Does teaching geometry with augmented reality affect the technology acceptance of elementary school mathematics teacher candidates? Journal of Education and Practice, 8(19), 151-163.
  • Özçakır, B. (2017). Matematik eğitiminde artırılmış gerçeklik ortamları ile yedinci sınıf öğrencilerinin uzamsal zekalarının gelişimi: Bir tasarım tabanlı araştırma [Yayınlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Özmen, G. (2019). Somut materyal ve dinamik geometri yazılımı kullanımının 5. sınıf öğrencilerinin geometri başarısı, tutumu ve uzamsal yeteneklerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Pinho, J. L. R., & Moretti, M. T. (2020). Using Dynamical Geometry Softwares in the study of Plane Geometry: potentialities and limitations. Acta Scientiae, 22(5), 25-43. https://doi.org/10.17648/ACTA.SCIENTIAE.5870
  • Pritami, F., & Muhimmah, I. (2018, February 8-10). Digital game based learning using augmented reality for mathematics learning. 2018 7th International Conference on Software and Computer Applications (ICSCA 2018). Association for Computing Machinery (pp. 254-258) New York, USA. https://doi.org/10.1145/3185089.3185143
  • Ramazanoğlu, M., & Solak, M. Ş. (2020). Ortaokul öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimde kullanımına yönelik tutumları: Siirt ili örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(4), 1646-1656.
  • Saundarajan, K., Osman, S., Daud, M. F., Abu, M. S., & Pairan, M. R. (2020). Learning algebra using augmented reality: A preliminary investigation on the application of Photomath for lower secondary education. International Journal of Emerging Technologies, 15(16), 123-133.
  • Segerby, C. (2023). Linguistic Challenges in Geometry. Making the Mathematical Content Accessible to Include All Students. Developing Inclusive Environments in Education https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0664-2.ch012
  • Szucs, D., Devine, A., Soltesz, F., Nobes, A., & Gabriel, F. (2013). Developmental dyscalculia is related to visuo-spatial memory and inhibition impairment. Cortex, 49(10), 2674-2688.
  • Sırakaya, M., & Alsancak-Sırakaya, D. (2018). Artırılmış gerçekliğin fen eğitiminde kullanımının tutum ve motivasyona etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 887-905.
  • Şimşek, E. B. (2012). Dinamik geometri yazılımı kullanmanın ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki akademik başarılarına ve uzamsal yeteneklerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman J. B. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tachie, S. A. (2020). The challenges of South African teachers in teaching Euclidean geometry. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(8), 297-312. doi: 10.26803/IJLTER.19.8.16
  • Tomaschko, M., & Hohenwarter, M. (2019). Augmented reality in educational setting mathematics education: the case of GeoGebra AR. Sense Publisher.
  • Topraklıoğlu, K. (2018). Üç boyutlu modellemenin kullanıldığı artırılmış gerçeklik etkinlikleri ile geometri öğretimi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Tosik-Gün, E., & Atasoy, B. (2017). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ilköğretim öğrencilerinin uzamsal yeteneklerine ve akademik başarılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 42(191), 31-51.
  • Trappmair, A., & Hohenwarter, M. (2019, July 22-25). Driving augmented reality: GeoGebra’s new AR features in teaching mathematics. The 14th International Conference on Technology in Mathematics Teaching–ICTMT 14, Essen, Germany.
  • Widada, W., Herawaty, D., Nugroho, K. U. Z., & Anggoro, A. F. D. (2021). Augmented reality assisted by GeoGebra 3-D for geometry learning. In Journal of Physics: Conference Series 1731(1), 12034. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1731/1/012034
  • Yaniawati, P., Indrawan, R., & Mubarika, M. P. (2023). The potential of mobile augmented reality as a didactic and pedagogical source in learning geometry 3D. Journal of Technology and Science Education, 13(1), 4-22. https://doi.org/10.3926/jotse.1661
  • Yıldız, S., & Elaldı, Ş. (2023). Ş. Artırılmış gerçeklik uygulamalarının geometri öğretiminde kullanılmasına yönelik yapılmış çalışmaların meta-tematik analizi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 70-91.
  • Yolcu, B., & Kurtuluş, A. (2010). Altıncı sınıf öğrencilerinin uzamsal görselleştirme yeteneklerini geliştirme üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 9(1), 256-274.
  • Zakharov, A., & Zakharova, Y. (2022). The use of modern computer technologies in the study of the Geometric Modeling course. Journal of Physics: Conference Series, 2308(1), 012007 https://doi.org/10.1088/1742-6596/2308/1/012007
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Teknolojileri, Matematik Eğitimi
Bölüm Articles
Yazarlar

Temel Kösa 0000-0002-4302-1018

Emine Kurnaz Yaşar 0009-0005-0243-4886

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 21 Haziran 2024
Kabul Tarihi 8 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 13 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kösa, T., & Kurnaz Yaşar, E. (2024). Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarıyla Desteklenmiş Geometri Öğretiminin Öğrencilerin Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(4), 1015-1028. https://doi.org/10.30703/cije.1503174

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551