Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Harmanlanmış Öğrenme Etkinliklerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon ve Başarıya Etkisi Madde ve Değişim Ünitesi Örneği

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 4, 869 - 884, 31.12.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1381014

Öz

Bu araştırma harmanlanmış öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarıları ve fen dersini öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisini inceleme amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 5. sınıf kademesinde öğrenim gören 27 erkek, 33 kız toplam 60 (31 deney grubu, 29 kontrol grubu) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada ön test – son test kontrol gruplu yarı deneysel desen ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak harmanlanmış öğrenmenin akademik başarı üzerindeki etkisini gözlemleyebilmek için beceri temelli test, motivasyona etkisini gözlemleyebilmek için fen öğrenimine yönelik motivasyon ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri SPSS programı ile analiz edilirken, yarı yapılandırılmış görüşme formlarından elde edilen nitel veriler ortak başlıklar altında kategorize edilerek değerlendirilmiştir. Harmanlanmış öğretim sonrası deney ve kontrol grubu 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarı ortalama puanları bağımsız gruplar t-testi ile karşılaştırılmış, fen öğrenme motivasyon sıra ortalama puanları ise Mann-Whitney U testi ile karşılaştırılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonrasında ortaya çıkan sonuçlar yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen verilerle yorumlanmıştır. Yapılan çalışmanın sonucunda harmanlanmış öğrenme modelinin akademik başarıya büyük oranda olumlu yönde etki ettiği, fen öğrenmeye yönelik motivasyona ise orta derece deney grubu lehine etki ettiği ortaya konmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme formlarından elde edilen verilerin de çalışmanın sonucunu destekler nitelikte çıktığı görülmüştür. Bu bağlamda yapılan harmanlanmış öğrenme, öğrenme sürecini farklı bir boyuta taşıyacak, öğrenci öğrenmelerini daha anlamlı ve kalıcı hale getirecek ve fen bilimleri öğreniminde motivasyonu sağlayacak bir araç olarak görülebilir.

Kaynakça

  • Aji, R. H. S., Astuti, B., & Saptono, S. (2022). The analysis of students’ cognitive learning outcomes through the implementation of blended learning in junior high schools science. Journal of Innovative Science Education, 11(1), 1-6.
  • Akgündüz, D. (2013). Fen eğitiminde harmanlanmış öğrenme ve sosyal medya destekli öğrenmenin öğrencilerin başarı, motivasyon, tutum ve kendi kendilerine öğrenme becerilerine etkisi. Doktora Tezi. T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Aktaş, M. (2013). Fen & teknoloji dersinde web tabanlı uzaktan eğitimin öğrencilerin akademik başarı ve tutumları üzerinde etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Almasaeid, T. F. (2014). The effect of using blended learning strategy on achievement and attitudes in teaching science among 9th grade students. European Scientific Journal, 10(31).
  • Ayas, A. (1995). Fen Bilimlerinde Program Geliştirme ve Uygulama Teknikleri Üzerine Bir Çalışma: İki Çağdaş Yaklaşımın Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis For The Behavioral Science. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Çetinkaya (2017). Fen Eğitiminde Modelleme Temelinde Düzenlenen Kişiselleştirilmiş Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Başarıya Etkisi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 287-296
  • Driscoll, M. (2002). Blended learning: Let’s get beyond the hype. E-learning, 1(4), 1-4.
  • Fook, F.S., Kong, N.W., Lan, O.S., Atan, H. & Idrus, R. (2005). Research in e-learning in a hybrid environment: A case for blended instruction. Malaysian Online Journal of Instructional Technology, 2(2), 124-136.
  • George, D., & Mallery, M. (2003). Using SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. & Afacan Adanır, G. (2020). Harmanlanmış Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gürdoğan, M. & Bağ, H. (2020). Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Akademik Başarı Ve Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyona Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 56, 139-158
  • Inhelder, B.& Piaget, J. (1958). The growth of logical thinking from childhood to adolescence. New York: Basic Books.
  • Kadirhan, M. & Korkmaz, Ö. (2020). EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 10 (1), 64-75.
  • Karagöz, F. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde web destekli öğretim yönteminin etkinliği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kıryak, Z. , Candaş, B. , Çalık, M. & Zeybek, Ö. (2020). Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Zihinsel İmajlarının Belirlenmesi: Bir Sınıflar Arası Karşılaştırma . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (50), 468-490
  • Kobal, S. (2011). İlköğretim ikinci kademe fen ve teknoloji dersinde analojilere dayalı öğretimin başarı, tutum ve hatırda tutma düzeyi üzerindeki etkisinin araştırılması. Yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Laney, D. (1990). Mirro computers and social studies. OCSS Rewiev, 26, 30-37.
  • Lawson, A. E. (1995). Science teaching and the development of thinking (Second edition). Belmont, California: Wadsworth Publishing Company.
  • Oktay, S., & Çakır, R. (2013). Teknoloji Destekli Beyin Temelli Öğrenmenin Öğrencilerin Akademik Başarıları, Hatırlatma Düzeyleri ve Üstbilişsel Farkındalık Düzeylerine Etkisi. Türk Fen Eğitim Dergisi, 10(3), 3-23.
  • Osguthorpe, R.T. & Graham, C.R. (2003). Blended Learning Environments Definitions and Directions. The Quarterly Review of Distance Education. 4(3). 227-233.
  • Seage, S. J., & Türegün, M. (2019), The Effects of Blended Learning on STEM Achievement of Elementary School Students, International Journal of Research in Education and Science , 6(1), 133-140.
  • Singh, H., & Reed, C. (2001). A White Paper: Achieving Success With Blended Learning. Centra Software, 1, 1-11. Singh, H. (2003). Building Effective Blended Learning Programs. Issue of Educational Technology, 6, 4.
  • Tüysüz, C. & Aydın, H. (2007). Web tabanlı öğrenmenin ilköğretim okulu düzeyindeki öğrencilerin tutumuna etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 73-84.
  • Uluyol, A. G. Ç., & Karadeniz, Ş. (2009). Bir Harmanlanmış Öğrenme Ortamı Örneği, Öğrenci Başarısı ve Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-84.
  • Usta, E. & Mahiroğlu, A. (2008). Harmanlanmış Öğrenme ve Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Akademik Başarı ve Doyuma Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9 (2), 1-15.
  • Ünal, S. (2003). Lise 1 ve 3 öğrencilerinin kimyasal bağlar konusundaki kavramları anlama seviyelerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Ünsal, H. (2007). Harmanlanmış öğrenme etkinliğinin çoklu düzeyde değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ünsal, H. (2012). Harmanlanmış Öğrenmenin Başarı ve Motivasyona Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-27.
  • Wilson, D., & Smilanich, E. M. (2005). The other blended learning: a classroom-centered approach. John Wiley & Sons.
  • Yenice, N. (2003). Bilgisayar destekli fen bilgisi öğretiminin öğrencilerin fen ve bilgisayar tutumlarına etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 79-85.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yılmaz, H., & Çavaş, P. H. (2007). Fen öğrenimine yönelik motivasyon ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 6(3), 430-440.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Articles
Yazarlar

Hüseyin Faruk Yıldırım 0000-0003-2411-2691

Gülseda Eyceyurt Türk 0000-0002-4757-3696

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2023
Kabul Tarihi 23 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 13 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yıldırım, H. F., & Eyceyurt Türk, G. (2024). Harmanlanmış Öğrenme Etkinliklerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon ve Başarıya Etkisi Madde ve Değişim Ünitesi Örneği. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(4), 869-884. https://doi.org/10.30703/cije.1381014

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551