The purpose of this study is to determine the effects of applications developed with augmented and virtual reality technologies on subjects that require the use of microscopes in the e-learning process in science lessons on students' academic achievement, course engagement and self-efficacy beliefs in microscope use. The research was conducted in a quasi-experimental design with three groups, two experimental and one control. In this process, the teaching practices towards the control group (CG) were conducted with the use of the course presentations prepared by the researchers and the content of the Education Information Network related to the subjects covered in the research. While the students in the augmented reality experimental group (AREG) were taught with the same course presentations and augmented reality microscope application (MikrosAR), the students in the virtual reality experimental group (VREG) were taught with the same course presentations and virtual reality microscope application (MikrosAR2). In the study, data were collected through an academic achievement test, a scale of self-efficacy belief in microscope use, a course engagement scale and an observation form. The relationship between pre-test and post-test scores was performed using Kruskal–Wallis one-way analysis of variance. Observation data obtained from learning environments were calculated as frequency and presented by digitizing. Correlation analysis was applied to determine the relationship levels of the variables discussed in the study. According to the results, it was seen that there was no significant difference between the groups in terms of academic achievement, and all the materials used in the groups related to the subject had an equal effect on the students in the e-learning environment. Furthermore, it was observed that students in VREG had significantly higher self-efficacy beliefs in microscope use than students in AREG, therefore, the use of virtual reality technology in the e-learning environment had a positive effect on students' self-efficacy beliefs in microscope use. In addition, it was concluded that the students had a high level of productive interaction in practices, and no difference was observed between the groups in their participation in class. Moreover, it can be stated that course engagement in the e-learning environment is effective on the academic achievement of the student.
augmented reality e-learning microscope science virtual reality
This article is based on an unpublished doctor’s thesis
Bu çalışmanın amacı e-öğrenme sürecinde fen bilimleri dersinde uygulama gerektiren konulardan olan mikroskopla inceleme yapılabilecek konuların işlenmesinde artırılmış ve sanal gerçeklik teknolojileriyle geliştirilmiş uygulamaların öğrencilerin akademik başarılarına, derse katılımlarına ve mikroskop kullanımında öz yeterlik inançlarına etkisinin belirlenmesidir. Yarı deneysel desen kullanılan bu araştırma ikisi deney ve biri kontrol grubu olmak üzere üç grupla yürütülmüştür. Süreçte kontrol grubuna araştırmacılar tarafından hazırlanan ders sunuları ve araştırma kapsamında ele alınan konularla ilgili EBA içerikleriyle öğretim uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Artırılmış gerçeklik deney grubunda aynı ders sunuları ve AG mikroskop uygulaması (MikrosAR) ile öğretim gerçekleştirilirken, sanal gerçeklik deney grubunda yine aynı ders sunuları ve SG mikroskop uygulamasıyla (MikorsAR2) süreç tamamlanmıştır. Uygulamada veriler akademik başarı testi, mikroskop kullanımında öz yeterlik inancı ölçeği, derse katılım ölçeği ve gözlem formu ile toplanmıştır. Öğrenme ortamlarından elde edilen gözlem verileri frekans olarak hesaplanmış ve sayısallaştırarak sunulmuştur. Araştırma kapsamında ele alınan değişkenlerin ilişki düzeylerini tespit etmek amacıyla korelasyon analizi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; gruplar arasında akademik başarı açısından anlamlı bir farkın olmadığı, gruplarda konuyla ilgili kullanılan bütün materyallerin e-öğrenme ortamında öğrencilere eşit etki ettiği, öğrencilerin mikroskop kullanımda öz yeterlik inançları açısından sanal gerçeklik grubu lehine anlamlı bir fark olduğu, bu durumun e-öğrenme ortamında farklı teknolojilerinden sanal gerçeklik teknolojisinin kullanımının öğrencilerin mikroskop kullanımında öz yeterlik inançlarına yönelik olumlu yönde etki ettiği, öğrencilerin uygulamalarda verimli bir etkileşimde bulunmalarının etkisinin yüksek olduğu, derse katılımları açısından ise gruplar arasında anlamlı bir farkın oluşmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
artırılmış gerçeklik e-öğrenme fen bilimleri mikroskop sanal gerçeklik
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022Cilt: 11 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606