Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyobilimsel Konularda Kavram Yanılgılarını Belirlemeye Yönelik İki Aşamalı Teşhis Testi Geliştirme

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 1, 228 - 239, 28.03.2022
https://doi.org/10.30703/cije.1016641

Öz

Günümüzde gittikçe daha sık karşımıza çıkan sosyobilimsel konular, ilerleyen yıllarda çok daha fazla önem kazanacaktır. Sosyobilimsel konular kapsamında pek çok konu yer almakta ve gelecekte bireylerin bu konular ile ilgili karar verme süreçleri yaşayacakları öngörülmektedir. Karar verme sürecinin temelinde de konu ile ilgili kavramların yeterli düzeyde bilinmesi bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı sosyobilimsel konulardaki kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik iki aşamalı bir teşhis testinin geliştirilmesi ve bu testin geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılmasıdır. Karma yöntemde geliştirilen bu ölçekte sosyobilimsel konulardan enerji kaynakları, küresel ısınma, genetik mühendisliği ve klonlamaya dair sorular yer almaktadır. İki aşamalı testin geliştirilmesi için içeriğin belirlenmesi, öğrencilerin yanlış anlamaları hakkında bilgi edinilmesi ve teşhis testinin geliştirilmesi şeklinde üç temel aşamadan oluşan bir süreç gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri sekizinci ve dokuzuncu sınıf öğrencilerinden toplanmıştır. Ölçeğin son hâlini belirlemek adına 385 öğrencinin verileri ile yapılan analizler sonunda ortalama güçlük ve ortalama ayırt edicilik değerleri, testin güvenirliği için K-20 değeri hesaplanmıştır. Analizler tamamlandıktan sonra 55 öğrencinin katılımı ile test tekrar test uygulaması yapılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda geliştirilen 30 maddelik iki aşamalı sosyobilimsel konular kavram testinin KR-20 değeri 0.85, ortalama güçlük değeri 0.46987, ortalama ayırt edicilik değeri 0.497364 ve test tekrar test güvenirliği için Pearson Korelasyon katsayısı 0.776’dır. Çalışma sonucunda sosyobilimsel konularda kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik kullanılabilecek olan 30 maddeden oluşan iki aşamalı geçerli ve güvenilir bir teşhis testi geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Anderson, D. L., Fisher, K. M. & Norman, G. J. (2002). Development and Evaluation of the Conceptual Inventory of Natural Selection. Journal of Research in Science Teaching, 39(10), 952-978.
  • Arsal, Z. (2010). İlköğretim öğretmen adaylarının sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları. İlköğretim Online, 9(1), 229-240.
  • Arslan, H. A., Çigdemoğlu, C., & Moseley, C. (2012). A three-tier diagnostic test to assess pre-service teachers’ misconceptions about global warming, greenhouse effect, ozone layer depletion, and acid rain, International Journal of Science Education, 34(11), 1667-1686, DOI: 10.1080/09500693.2012.680618.
  • Artun, H., & Okur, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin çevre kavramına yönelik bilgi ve çevreyi anlama düzeylerinin belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 277-293.
  • Atabey, N. (2016). Sosyobilimsel konu temelli bir ünitenin geliştirilmesi: 7. sınıf öğrencilerinin konu alan bilgisi ve argümantasyon nitelikleri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Aubrecht, K.B. (2018). Teaching relevant climate change topics in undergraduate chemistry courses: Motivations, student misconceptions, and resources. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 13, 44-49.
  • Aydın, G. (2011). Öğrencilerin "hücre bölünmesi ve kalıtım" konularındaki kavram yanılgılarının giderilmesinde ve zihinsel modelleri üzerinde yapılandırmacı yaklaşımın etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ayvacı, H. Ş. & Şenel-Çoruhlu, T. (2009). Öğrencilerin küresel çevre sorunlarına bakışları ve kavram yanılgılarının belirlenmesine yönelik gelişimsel bir araştırma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 11-25.
  • Babacan, M. A. (2017). Sosyobilimsel konulardaki etkinliklerin yedinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Bahar, M., & Aydın, F. (2002). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin sera gazları ve global ısınma ile ilgili anlama düzeyleri ve hatalı kavramlar. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Bakırcı, H., & Çalık, M. (2013). Adaptasyon ve doğal seçilim konusunda geliştirilen rehber materyallerin sekizinci sınıf öğrencilerinin alternatif kavramlarının giderilmesine etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(168), 215-229.
  • Bakırcı, H., & Yıldırım, İ. (2017). Ortak bilgi yapılandırma modelinin sera etkisi konusunda öğrencilerin kavramsal anlamalarına ve bilginin kalıcılığına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18, 45-63. Bayram, K. (2021). Kitap değerlendirmesi: Kuramdan uygulamaya sosyobilimsel konular, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 7(1), 200-218. DOI: 10.47615/issej.915640
  • Bodzin, A. (2012). Investigating Urban Eighth-Grade Students’ Knowledge of Energy Resources. International Journal of Science Education, 34(8), 1255-1275, DOI:10.1080/09500693.2012.661483.
  • Boyes, E., Stanisstreet, M. & V. S. Papantoniou (1999). The Ideas of Greek High School Students about the “Ozone Layer”. Learning, 724-737.
  • Bozkurt, O., & Cansüngü-Koray, Ö. (2002). İlköğretim öğrencilerinin çevre eğitiminde sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 67-73.
  • Briggs, D. C., Alonzo, A. C., Schwab, C., & Wilson, M. (2006). Diagnostic Assessmentwith ordered multiple-choice items. Educational Assessment, 11(1), 33–63.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Caleon, I. S., & Subramaniam, R. (2010). Do students know what they know and what they don’t know? Using a four-tier diagnostic test to assess the nature of students’ alternative conceptions. Research in Science Education, 40, 313-337. DOI 10.1007/s11165-009-9122-4.
  • Cansız, N. (2014). Developing preservice science teachers’ socioscientific reasoning through socioscientific issues-focused course. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Cebesoy, Ü. B., & Karışan, D. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik bilgilerinin, tutumlarının ve bu kaynakların öğretimi konusundaki öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1377-1415.
  • Chandrasegaran, A. L., Treagust, D. F.,& Mocerino, M. (2007). The development of a two-tier multiple-choice diagnostic instrument for evaluating secondary school students’ ability to describe and explain chemical reactions using multiple levels of representation. Chemistry Education Research and Practice, 8(3), 293-307.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. İkinci Baskı. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2018). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Çakırlar-Altuntaş, E., Yılmaz, M., & Turan, S. L. (2017). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Bir Konudaki Eleştirel Düşünmelerinin Empati Açısından İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 915-931,
  • Dawson, V. (2015). Western Australian high school students’ understandings about the socioscientific issue of climate change, International Journal of Science Education, 37(7), 1024-1043, DOI: 10.1080/09500693.2015.1015181.
  • Demir, B., & Düzleyen, E. (2012). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin GDO bilgi düzeylerinin incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matemnatik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran, Niğde.
  • Demirbaş, M., & Pektaş, H. M. (2009). İlköğretim öğrencilerinin çevre sorunu ile ilişkili temel kavramları gerçekleştirme düzeyleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(2), 195-211.
  • Demirci, N., Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 1(1), 23-56.
  • DeVellis, R. F. (2014). Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme-1: Temel Kavramlar ve İşlemler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Hodson, D. (1994). Seeking Directions for Change: the personalisation and politicisation of science education. Curriculum Studies, 2(1), 71-98, DOI:10.1080/0965975940020104
  • Jennings, B. D. (1982). An Annotated Bibliography of Teaching Bioethics in the Public Secondary School, Indiana University at South Bend, 1-50.
  • Kapıcı, H. Ö., & İlhan, G. O. (2016). Pre-service teachers’ attitudes toward socio-scientific issues and their views about nuclear power plants. Journal of Baltic Science Education, 15(5), 642-652.
  • Kaplan, E.M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin nükleer enerji hakkındaki kavramsal yapıları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Karataş, F. Ö., Köse, S., & Coştu, B. (2003). Öğrenci yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 54-69.
  • Kenan, O., & Özmen, H. (2014). Maddenin tanecikli yapısına yönelik iki aşamalı çoktan seçmeli bir testin geliştirilmesi ve uygulanması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 371-378. Kılınç, A., Boyes, E., & Stainsstreet, M. (2013). Exploring students' ideas about risks and benefits of nuclear power using risk perception theories. Journal of Science Education and Technology, 22(3), 252-266.
  • Kılınç, A., Stanisstreet, M., & Boyes, E. (2008). Turkish Students’ Ideas about Global Warming. International Journal of Environmental & Science Education, 3(2), 89-98.
  • Kutluca, A. Y. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının klonlamaya ilişkin bilimsel ve sosyobilimsel argümantasyon kalitelerinin alan bilgisi yönünden incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Lay, Y-F., Khoo, C-H., Treagust, D. F., & Chandrasegaran, A. L. (2013). Assessing secondary school students’ understanding of the relevance of energy in their daily lives. International Journal of Environmenal & Science Education, 8(1), 199-
  • Ministry of National Education (Milli Eğitim Bakanlığı). (2018a). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Ministry of National Education (Milli Eğitim Bakanlığı). (2018b). Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programı (Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Namdar, B. (2018). Teaching global climate change to pre-service middle school teachers through inquiry activities. Research in Science & Technological Education, DOI: 10.1080/02635143.2017.1420643.
  • Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, 41 (5), 513-536.
  • Saylan, A. (2014). Relationships among pre-service science teachers’ epistemological beliefs, knowledge level and trustworthiness on information sources: climate change, nuclear energy, and organ donation and transplantation. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Sıbıç, O., Akçay, B., & Arık, M. (2020). Review of two-tier tests in the studies: creating a new pathway for development of two-tier tests. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(2), 81-98. DOI: https://doi.org/10.33200/ijcer.747981
  • Şahin, M. G., & Boztunç-Öztürk, N. (2018). Eğitim alanında ölçek geliştirme süreci: Bir içerik analizi çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 191-199.
  • Şeker, H., & Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve Eğitimde Ölçme Aracı Geliştirme. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Topaloğlu, M.Y., &. Kıyıcı, F. B. (2018). Okul dışı öğrenme ortamlarında yürütülen etkinliklerin öğrencilerin sosyobilimsel konulara ilişkin görüşlerine etkisi: Organ bağışı ve GDO. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 36-50
  • Treagust, D. F. (1988). Development and use of diagnostic tests to evaluate students’ misconceptions in science. International Journal of Science Education, 10(2), 159-169, DOI: 10.1080/0950069880100204.
  • Treagust, D. F., & Haslam, F. (1986). Evaluating secondary students' misconceptions of photosynthesis and respiration in plants using a two-tier diagnostic instrument. 59th Annual Meetingof the National Association for Research in Science Teaching, 2-25.
  • Yaghmour, K. S., Obaidat, L. T., & Hamadneh, Q. M. (2016). The level of diagnostic tests' preparation skills among the teachers of the first three elementary grades' teachers at the directorate of education of bani kinana district. Journal of Education and Practice, 7(9), 155-164.
  • Yiğit, N., Bütüner, S. Ö., & Dertlioğlu, K. (2008). Öğretim amaçlı örütbağ sitesi değerlendirme ölçeği geliştirme Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(2), 38-51.
  • Zeidler, D. L. & Nichols, B. H. (2009). Socioscientific Issues: Theory and Practice. Journal of Elementary Science Education, 21(2), 49-58.

Developing Two-Tier Diagnostic Instrument to Determine Misconceptions on Socioscientific Issues

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 1, 228 - 239, 28.03.2022
https://doi.org/10.30703/cije.1016641

Öz

Socioscientific issues, which we encounter more and more frequently, will gain much more importance in the coming years. Socioscientific issues have many topics that individuals will experience decision-making processes in the future. Adequate knowledge of the concepts lies at the basis of the decision-making process. The aim of this study is to develop a two-tier diagnostic test to identify misconceptions in socioscientific issues and to study the validity and reliability of this test. In this scale, which was developed in the mixed method, there are questions about energy resources, global warming, genetic engineering and cloning. In order to develop the two-tier test, a process consisting of three basic stages was carried out: determining the content, obtaining information about students' misunderstandings, and developing the diagnostic test. The data of the study were collected from eighth and ninth grade students. In order to determine the final version of the scale; the reliability, difficulty and discrimination values were analyzed with the data of 385 students. A test-retest application was also made with the participation of 55 students. The KR-20 value of the 30-item two-tier socioscientific issues concept test developed is 0.85, the average difficulty value is 0.46987, the average discrimination value is 0.497364, and the Pearson Correlation coefficient for test-retest reliability was 0.776. As a result of the study, a valid and reliable two-tier diagnostic test consisting of 30 items that can be used to identify misconceptions in socioscientific issues has been developed

Kaynakça

  • Anderson, D. L., Fisher, K. M. & Norman, G. J. (2002). Development and Evaluation of the Conceptual Inventory of Natural Selection. Journal of Research in Science Teaching, 39(10), 952-978.
  • Arsal, Z. (2010). İlköğretim öğretmen adaylarının sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları. İlköğretim Online, 9(1), 229-240.
  • Arslan, H. A., Çigdemoğlu, C., & Moseley, C. (2012). A three-tier diagnostic test to assess pre-service teachers’ misconceptions about global warming, greenhouse effect, ozone layer depletion, and acid rain, International Journal of Science Education, 34(11), 1667-1686, DOI: 10.1080/09500693.2012.680618.
  • Artun, H., & Okur, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin çevre kavramına yönelik bilgi ve çevreyi anlama düzeylerinin belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 277-293.
  • Atabey, N. (2016). Sosyobilimsel konu temelli bir ünitenin geliştirilmesi: 7. sınıf öğrencilerinin konu alan bilgisi ve argümantasyon nitelikleri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Aubrecht, K.B. (2018). Teaching relevant climate change topics in undergraduate chemistry courses: Motivations, student misconceptions, and resources. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 13, 44-49.
  • Aydın, G. (2011). Öğrencilerin "hücre bölünmesi ve kalıtım" konularındaki kavram yanılgılarının giderilmesinde ve zihinsel modelleri üzerinde yapılandırmacı yaklaşımın etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ayvacı, H. Ş. & Şenel-Çoruhlu, T. (2009). Öğrencilerin küresel çevre sorunlarına bakışları ve kavram yanılgılarının belirlenmesine yönelik gelişimsel bir araştırma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 11-25.
  • Babacan, M. A. (2017). Sosyobilimsel konulardaki etkinliklerin yedinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Bahar, M., & Aydın, F. (2002). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin sera gazları ve global ısınma ile ilgili anlama düzeyleri ve hatalı kavramlar. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Bakırcı, H., & Çalık, M. (2013). Adaptasyon ve doğal seçilim konusunda geliştirilen rehber materyallerin sekizinci sınıf öğrencilerinin alternatif kavramlarının giderilmesine etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(168), 215-229.
  • Bakırcı, H., & Yıldırım, İ. (2017). Ortak bilgi yapılandırma modelinin sera etkisi konusunda öğrencilerin kavramsal anlamalarına ve bilginin kalıcılığına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18, 45-63. Bayram, K. (2021). Kitap değerlendirmesi: Kuramdan uygulamaya sosyobilimsel konular, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 7(1), 200-218. DOI: 10.47615/issej.915640
  • Bodzin, A. (2012). Investigating Urban Eighth-Grade Students’ Knowledge of Energy Resources. International Journal of Science Education, 34(8), 1255-1275, DOI:10.1080/09500693.2012.661483.
  • Boyes, E., Stanisstreet, M. & V. S. Papantoniou (1999). The Ideas of Greek High School Students about the “Ozone Layer”. Learning, 724-737.
  • Bozkurt, O., & Cansüngü-Koray, Ö. (2002). İlköğretim öğrencilerinin çevre eğitiminde sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 67-73.
  • Briggs, D. C., Alonzo, A. C., Schwab, C., & Wilson, M. (2006). Diagnostic Assessmentwith ordered multiple-choice items. Educational Assessment, 11(1), 33–63.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Caleon, I. S., & Subramaniam, R. (2010). Do students know what they know and what they don’t know? Using a four-tier diagnostic test to assess the nature of students’ alternative conceptions. Research in Science Education, 40, 313-337. DOI 10.1007/s11165-009-9122-4.
  • Cansız, N. (2014). Developing preservice science teachers’ socioscientific reasoning through socioscientific issues-focused course. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Cebesoy, Ü. B., & Karışan, D. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik bilgilerinin, tutumlarının ve bu kaynakların öğretimi konusundaki öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1377-1415.
  • Chandrasegaran, A. L., Treagust, D. F.,& Mocerino, M. (2007). The development of a two-tier multiple-choice diagnostic instrument for evaluating secondary school students’ ability to describe and explain chemical reactions using multiple levels of representation. Chemistry Education Research and Practice, 8(3), 293-307.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. İkinci Baskı. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2018). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Çakırlar-Altuntaş, E., Yılmaz, M., & Turan, S. L. (2017). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Bir Konudaki Eleştirel Düşünmelerinin Empati Açısından İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 915-931,
  • Dawson, V. (2015). Western Australian high school students’ understandings about the socioscientific issue of climate change, International Journal of Science Education, 37(7), 1024-1043, DOI: 10.1080/09500693.2015.1015181.
  • Demir, B., & Düzleyen, E. (2012). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin GDO bilgi düzeylerinin incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matemnatik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran, Niğde.
  • Demirbaş, M., & Pektaş, H. M. (2009). İlköğretim öğrencilerinin çevre sorunu ile ilişkili temel kavramları gerçekleştirme düzeyleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(2), 195-211.
  • Demirci, N., Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 1(1), 23-56.
  • DeVellis, R. F. (2014). Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme-1: Temel Kavramlar ve İşlemler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Hodson, D. (1994). Seeking Directions for Change: the personalisation and politicisation of science education. Curriculum Studies, 2(1), 71-98, DOI:10.1080/0965975940020104
  • Jennings, B. D. (1982). An Annotated Bibliography of Teaching Bioethics in the Public Secondary School, Indiana University at South Bend, 1-50.
  • Kapıcı, H. Ö., & İlhan, G. O. (2016). Pre-service teachers’ attitudes toward socio-scientific issues and their views about nuclear power plants. Journal of Baltic Science Education, 15(5), 642-652.
  • Kaplan, E.M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin nükleer enerji hakkındaki kavramsal yapıları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Karataş, F. Ö., Köse, S., & Coştu, B. (2003). Öğrenci yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 54-69.
  • Kenan, O., & Özmen, H. (2014). Maddenin tanecikli yapısına yönelik iki aşamalı çoktan seçmeli bir testin geliştirilmesi ve uygulanması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 371-378. Kılınç, A., Boyes, E., & Stainsstreet, M. (2013). Exploring students' ideas about risks and benefits of nuclear power using risk perception theories. Journal of Science Education and Technology, 22(3), 252-266.
  • Kılınç, A., Stanisstreet, M., & Boyes, E. (2008). Turkish Students’ Ideas about Global Warming. International Journal of Environmental & Science Education, 3(2), 89-98.
  • Kutluca, A. Y. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının klonlamaya ilişkin bilimsel ve sosyobilimsel argümantasyon kalitelerinin alan bilgisi yönünden incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Lay, Y-F., Khoo, C-H., Treagust, D. F., & Chandrasegaran, A. L. (2013). Assessing secondary school students’ understanding of the relevance of energy in their daily lives. International Journal of Environmenal & Science Education, 8(1), 199-
  • Ministry of National Education (Milli Eğitim Bakanlığı). (2018a). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Ministry of National Education (Milli Eğitim Bakanlığı). (2018b). Bilim Uygulamaları Dersi Öğretim Programı (Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Namdar, B. (2018). Teaching global climate change to pre-service middle school teachers through inquiry activities. Research in Science & Technological Education, DOI: 10.1080/02635143.2017.1420643.
  • Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, 41 (5), 513-536.
  • Saylan, A. (2014). Relationships among pre-service science teachers’ epistemological beliefs, knowledge level and trustworthiness on information sources: climate change, nuclear energy, and organ donation and transplantation. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Sıbıç, O., Akçay, B., & Arık, M. (2020). Review of two-tier tests in the studies: creating a new pathway for development of two-tier tests. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(2), 81-98. DOI: https://doi.org/10.33200/ijcer.747981
  • Şahin, M. G., & Boztunç-Öztürk, N. (2018). Eğitim alanında ölçek geliştirme süreci: Bir içerik analizi çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 191-199.
  • Şeker, H., & Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve Eğitimde Ölçme Aracı Geliştirme. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Topaloğlu, M.Y., &. Kıyıcı, F. B. (2018). Okul dışı öğrenme ortamlarında yürütülen etkinliklerin öğrencilerin sosyobilimsel konulara ilişkin görüşlerine etkisi: Organ bağışı ve GDO. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 36-50
  • Treagust, D. F. (1988). Development and use of diagnostic tests to evaluate students’ misconceptions in science. International Journal of Science Education, 10(2), 159-169, DOI: 10.1080/0950069880100204.
  • Treagust, D. F., & Haslam, F. (1986). Evaluating secondary students' misconceptions of photosynthesis and respiration in plants using a two-tier diagnostic instrument. 59th Annual Meetingof the National Association for Research in Science Teaching, 2-25.
  • Yaghmour, K. S., Obaidat, L. T., & Hamadneh, Q. M. (2016). The level of diagnostic tests' preparation skills among the teachers of the first three elementary grades' teachers at the directorate of education of bani kinana district. Journal of Education and Practice, 7(9), 155-164.
  • Yiğit, N., Bütüner, S. Ö., & Dertlioğlu, K. (2008). Öğretim amaçlı örütbağ sitesi değerlendirme ölçeği geliştirme Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(2), 38-51.
  • Zeidler, D. L. & Nichols, B. H. (2009). Socioscientific Issues: Theory and Practice. Journal of Elementary Science Education, 21(2), 49-58.
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatma Güler Gürsel 0000-0002-2892-7743

Behiye Akçay 0000-0002-0546-8759

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gürsel, F. G., & Akçay, B. (2022). Developing Two-Tier Diagnostic Instrument to Determine Misconceptions on Socioscientific Issues. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11(1), 228-239. https://doi.org/10.30703/cije.1016641

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551