Günümüzde gittikçe daha sık karşımıza çıkan sosyobilimsel konular, ilerleyen yıllarda çok daha fazla önem kazanacaktır. Sosyobilimsel konular kapsamında pek çok konu yer almakta ve gelecekte bireylerin bu konular ile ilgili karar verme süreçleri yaşayacakları öngörülmektedir. Karar verme sürecinin temelinde de konu ile ilgili kavramların yeterli düzeyde bilinmesi bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı sosyobilimsel konulardaki kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik iki aşamalı bir teşhis testinin geliştirilmesi ve bu testin geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılmasıdır. Karma yöntemde geliştirilen bu ölçekte sosyobilimsel konulardan enerji kaynakları, küresel ısınma, genetik mühendisliği ve klonlamaya dair sorular yer almaktadır. İki aşamalı testin geliştirilmesi için içeriğin belirlenmesi, öğrencilerin yanlış anlamaları hakkında bilgi edinilmesi ve teşhis testinin geliştirilmesi şeklinde üç temel aşamadan oluşan bir süreç gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri sekizinci ve dokuzuncu sınıf öğrencilerinden toplanmıştır. Ölçeğin son hâlini belirlemek adına 385 öğrencinin verileri ile yapılan analizler sonunda ortalama güçlük ve ortalama ayırt edicilik değerleri, testin güvenirliği için K-20 değeri hesaplanmıştır. Analizler tamamlandıktan sonra 55 öğrencinin katılımı ile test tekrar test uygulaması yapılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda geliştirilen 30 maddelik iki aşamalı sosyobilimsel konular kavram testinin KR-20 değeri 0.85, ortalama güçlük değeri 0.46987, ortalama ayırt edicilik değeri 0.497364 ve test tekrar test güvenirliği için Pearson Korelasyon katsayısı 0.776’dır. Çalışma sonucunda sosyobilimsel konularda kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik kullanılabilecek olan 30 maddeden oluşan iki aşamalı geçerli ve güvenilir bir teşhis testi geliştirilmiştir.
Sosyobilimsel konular kavram yanılgısı iki aşamalı teşhis testi fen eğitimi ölçek geliştirme
Socioscientific issues, which we encounter more and more frequently, will gain much more importance in the coming years. Socioscientific issues have many topics that individuals will experience decision-making processes in the future. Adequate knowledge of the concepts lies at the basis of the decision-making process. The aim of this study is to develop a two-tier diagnostic test to identify misconceptions in socioscientific issues and to study the validity and reliability of this test. In this scale, which was developed in the mixed method, there are questions about energy resources, global warming, genetic engineering and cloning. In order to develop the two-tier test, a process consisting of three basic stages was carried out: determining the content, obtaining information about students' misunderstandings, and developing the diagnostic test. The data of the study were collected from eighth and ninth grade students. In order to determine the final version of the scale; the reliability, difficulty and discrimination values were analyzed with the data of 385 students. A test-retest application was also made with the participation of 55 students. The KR-20 value of the 30-item two-tier socioscientific issues concept test developed is 0.85, the average difficulty value is 0.46987, the average discrimination value is 0.497364, and the Pearson Correlation coefficient for test-retest reliability was 0.776. As a result of the study, a valid and reliable two-tier diagnostic test consisting of 30 items that can be used to identify misconceptions in socioscientific issues has been developed
Socioscientific issues misconception two-tier diagnostic test science education scale development
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022Cilt: 11 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606