The last 15-years period in Turkey, in line with developments in the world, there have been significant improvements in middle-school mathematics education. Undoubtedly, one of the most important factors in the success of innovations is parents. Studies examining parents' participation in mathematics learning processes of their children and the factors affecting these situations are important. In this phenomenology research, it is aimed to define and explain the perceptions of 12 Turkish parents, who have children at middle school (12-15 ages), about basic elements (mathematics, mathematics teacher, student and parents) of middle school mathematics education. Appropriate, criterion and maximum diversity sampling methods were used together in the process of determining the participants. The data of the research were collected in the fall semester of the 2019-2020 academic year. During the interview process, two semi-structured interview forms prepared based on the literature, expert opinions and pilot study data were used. The data were analyzed by content analysis method on a qualitative data analysis program. As a result of the research, it was observed that the participant Turkish parents had significant inaccurate perceptions towards the basic elements of mathematics education (mathematics, mathematics teacher, student and parent support). It has been concluded that Turkish parents have low awareness of the roles and responsibilities that mathematics education reform imposes on teachers, students and themselves. This research reveals the necessity of expanding the adaptation studies for teachers to include parents in the process of mathematics education reform
Mathematics education education reform parent math teacher phenomenology
Son 15 yıllık süreçte Türkiye’de, dünyada yaşanan gelişmelere paralel olarak, ortaokul matematik öğretim programında önemli yenilikler yapılmıştır. Yapılan bu yeniliklerin başarıya ulaşmasında şüphesiz ki en önemli etkenlerden birisi ebeveynlerdir. Ebeveynlerin çocuklarının matematik öğrenme süreçlerine katılım durumlarını ve bu durumları etkileyen faktörleri inceleyen çalışmalar önem arz etmektedir. Bu fenomenoloji araştırmasında, ortaokulda öğrenim gören çocuk (12-15 yaş) sahibi 12 Türk ebeveynin, ortaokul matematik eğitiminin temel unsurlarına (matematik, matematik öğretmeni, öğrenci ve ebeveyn) ilişkin algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Katılımcıların belirlenmesi sürecinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden uygun, ölçüt ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, 2019-2020 eğitim ve öğretim yılı güz döneminde, görüşme yöntemiyle elde edilmiştir. Görüşme sürecinde, alan yazın, uzman görüşü ve pilot uygulama verilerinden hareketle hazırlanmış olan iki adet yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, bir nitel veri analiz programından yararlanılarak, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcı Türk ebeveynlerin, matematik eğitiminin temel unsurlarına (matematik, matematik öğretmeni, öğrenci ve ebeveyn) ilişkin daha çok geleneksel eğitim anlayışını yansıtan algılara sahip oldukları tespit edilmiştir. Türk ebeveynlerin günümüz matematik eğitimi anlayışının matematik öğretmenlerine, öğrencilere ve kendilerine yüklediği görev ve rollere ilişkin farkındalıklarının düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırma, matematik eğitimi reformu sürecinde öğretmenlere yönelik yapılan uyum çalışmalarının ebeveynleri de kapsayacak şekilde genişletilmesinin gerekliliğini ortaya koymaktadır.
Matematik eğitimi eğitim reformu ebeveyn matematik öğretmeni fenomenoloji
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 10 Sayı: 4 |
e-ISSN: 2147-1606