The aim of this research is to investigate the effect of active learning supported project based learning on students' sustainable development attitudes. Mixed research method was used in the research. The study group of the research consists of 156 students who study at a vocational high school in Trabzon in the 2014-2015 academic year. Four branches were chosen from the ninth grades, and two were determined as experimental and control groups by random sampling method. During the research, the current teaching program was applied to the experimental group and the project based learning method control group supported by active learning. In the study, the sustainable development attitude scale developed by Çimer and Aydin (2018) during the thesis process, semi-structured interview and diaries were used as a measurement tool. According to the results obtained from the study, it was found that there was a significant difference between the post-test mean scores of the sustainable development attitude scale of the groups in favor of the experimental group and affected the permanence. While there was a statistically significant difference in the pre-test in terms of gender, no significant difference was found in the post-test. According to the qualitative findings, students stated that protecting the environment is the duty of people, the environment is important, environmental problems will increase in the future, people have negative effects on sustainable development and renewable energy is beneficial to the environment. They stated that they were excited and happy while carrying out their projects, that the exhibition was beautiful and they were impressed by the projects exhibited. It has been observed that students' sustainable development attitudes have improved. It has been determined that the project-based learning method supported by active learning activities is an applicable teaching method that can be used in the teaching of sustainable development subjects.
Sustainable development active learning project based learning attitude vocational high school students
Bu araştırmanın amacı aktif öğrenme destekli proje tabanlı öğrenme (PTÖ) yönteminin öğrencilerin sürdürülebilir kalkınma (SK) tutumlarına etkisini araştırmaktır. Araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Trabzon’da bir meslek lisesinde öğrenin gören 156 öğrenci oluşturmaktadır. Dokuzuncu sınıflardan dört şube seçilerek rastgele örneklem yöntemiyle ikisi deney ikisi kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Araştırma süresince deney grubuna aktif öğrenme destekli proje tabanlı öğrenme yöntemi kontrol grubuna mevcut öğretim programı uygulanmıştır. Çalışmada ölçme aracı olarak araştırmacılar tarafından tez sürecinde geliştirilen SK Tutum Ölçeği, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve günlükler kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre grupların SK Tutum Ölçeği son test ortalama puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu ve kalıcılığı etkilediği bulunmuştur. Cinsiyet bakımından ön testte istatistiki anlamlı farklılık bulunurken son testte anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Nitel bulgular incelendiğinde öğrenciler çevrenin önemli olup çevreyi korumanın insanların görevi olduğu, gelecekte çevre sorunlarının artacağı, insanların sürdürülebilir kalkınmayı olumsuz etkilerinin olduğu ve yenilenebilir enerjinin çevreye yararlı olduğunu belirttikleri görülmüştür. Projelerini yaparken heyecanlandıklarını, mutlu olduklarını, sergilenen projelerden etkilendiklerini, açılan serginin güzel ve yararlı olduğu belirtmişlerdir. Öğrencilerin sürdürülebilir kalkınma tutumlarının gelişim gösterdiği görülmüştür. Aktif öğrenme etkinlikleri ile desteklenmiş PTÖ yöntemi, SK konularının öğretiminde kullanılabilecek uygulanabilir bir öğretim yöntemi olduğu belirlenmiştir.
sürdürülebilir kalkınma aktif öğrenme proje tabanlı öğrenme tutum meslek lisesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 10 Sayı: 4 |
e-ISSN: 2147-1606