Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Türkçe Dersinde Eleştirel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 3, 1261 - 1282, 26.09.2021
https://doi.org/10.30703/cije.838035

Öz

Çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin (alt boyutlar ve toplam puanlarının) Türkçe dersi akademik başarısı, cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre değişip değişmediğini tespit etmektir. Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Eleştirel düşünmenin soyut işlem döneminde geliştiği göz önüne alınarak örneklem seçimi, ölçüt örnekleme ile 5, 6, 7 ve 8. sınıfa devam eden ortaokul öğrencileri olarak belirlenmiştir. Çalışmaya katılan erkek (N=367) ve kız (N=317) öğrencilerin toplam sayısı 684’tür. Veri toplama aracı olarak Amanvermez İncirkuş ve Beyreli (2019) tarafından geliştirilen Öyküleyici Metinler İçin Analitik Eleştirel Düşünme Rubriği ve öğrencilerin karne notları kullanılmıştır. Veriler 2018-2019 eğitim-öğretim yılında toplanmıştır. Verilerin analizinde pearson korelasyon, t-testi ve ANOVA analizi yapılmıştır. Sonuç olarak Türkçe dersi puanlarıyla eleştirel düşünme toplam puan ortalamaları korelasyonu arasında (r=.568, p<0.01) düzeyinde orta şiddette, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Bununla birlikte öğrencilerin Türkçe dersi akademik puanlarıyla eleştirel düşünme alt becerileri arasında tanımlama (r=.452), yorumlama (r=.475), analiz (r=.339), çıkarım (r=.383), açıklama (r=.326), varsayımda bulunma (r=.374) ve değerlendirme (r=.282) alt boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Cinsiyet değişkenine göre kız öğrencilerin lehine anlamlı fark görülmüştür. Sınıf seviyesi değişkenine göre 5, 6, 7 ve 8. sınıflar arasında 6,7 ve 8. sınıflar lehine; 6, 7 ve 8. sınıflar arasında ise 7. sınıflar lehine anlamlı fark görülmüştür.

Kaynakça

  • Abbasi, A. ve Izadpanah, S. (2018). The relationship between critical thinking, its subscales and academic achievement of English language course: The predictability of educational success based on critical thinking. ACJES, 2(2), 91-105.
  • Akbıyık, C. (2002). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Amanvermez İncirkuş, F. ve Beyreli, L. (2019). Öyküleyici metinler aracılığıyla eleştirel düşünme becerilerini değerlendirmeye yönelik bir rubrik. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3) , 597-629. DOI: 10.16916/aded.553569
  • Amanvermez İncirkuş, F. ve Beyreli, L. (2020). Bilişsel Farkındalık Okuma Stratejilerinin Eleştirel Düşünmeye Etkisi: Karma Araştırma Yöntemi. Eğitim ve Bilim, 45(1), 173-190. DOI: 10.15390/EB.2020.7857.
  • Aydoğdu, İ. (2020). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme algıları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Erzincan.
  • Balta, E. E. (2011). Waldman modeli ile yapılan metin öğretiminin 8. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Basmaz, I. (2017). Eleştirel düşünme eğilimlerinin okuduğunu anlama, öğrenci, aile ve ev ortamı değişkenleri bağlamında incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, E. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. Bs.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Danaye Tous, M. & Haghighi, S. (2016). Developing critical thinking with debate: Evidence from Iranian male and female students. Informal Logic, 36(1), 64-82. DOI: 10.22329/il.v36i1.4357.
  • Denney, N. W. (1995). Critical thinking during the adult years: Has the developmental function changed over the last four decades?. Experimental Aging Research, 21(2), 191-207. DOI: 10.1080/03610739508254277
  • Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED). (2011). MEB 21. Yüzyıl öğrenci profili. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • Elder, L. (Ocak, 2003). An interview with Linda Elder: About critical thinking and gifted education/Raportör: Michael F. Shaughnessy ve Randy Seevers, Erişim adresi: https://www.criticalthinking.org/resources/articles/an-interview-linda-elder.shtml.
  • Ellerton, P. (2014). How to teach all students to think critically. The Conservation. Erişim adresi: https://theconversation.com/how-to-teach-all-students-to-think-critically-35331.
  • Ennis, R. & Millman, J. (2005). Cornell critical thinking test level X. Erişim adresi: https://www.criticalthinking.com/cornell-critical-thinking-test-level-x.html.
  • Ennis, R. H. (1993). Critical thinking assessment. Theory Into Practice, 32(3), 179-186.
  • Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
  • Facione, P.A. (2015). Critical thinking: What is and why it counts. 1-30. Erişim adresi: https://www.insightassessment.com/Resources/Importance-of-Critical-Thinking/Critical-Thinking-What-It-Is-and-Why-It-Counts/Critical-Thinking-What-It-Is-and-Why-It-Counts-PDF.
  • Fong, C. J., Kim, Y., Davis, C. W., Hoang, T.,& Kim, Y. W. (2017). A meta-analysis on critical thinking and community college student achievement. Thinking Skills and Creativity, 26, 71-83.
  • Friend, C. M.& Zubek, J. P. (1958). The effects of age on critical thinking ability. J Gerontol. 13(4), 407-13. doi: 10.1093/geronj/13.4.407.
  • Galinsky, E. (2010). Mind in the making: The seven essential life skills every child needs. New York, NY: Harper Collins Publishing. Erişim adresi: http://webpage.pace.edu/thinkfinity/book/mind%20in%20the%20making.pdf.
  • Gruber, S.&Boreen, J. (2003) Teaching Critical Thinking: Using experience to promote learning in middle school and college students. Teachers and Teaching, 9(1), 5-19, DOI: 10.1080/1354060032000049878
  • Halpern, D. F. (2003). The “how” and “why” of critical thinking assessment. Critical thinking and reasoning: Current research, theory, and practice (s. 355-366) içinde, Cresskill, NJ: Hampton Press.
  • Han, Ş. (2020). Yaratıcı okuma etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Harari, Y. N. (2018). 21. yüzyıl için 21 ders (S. Siral, Çev.). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Innis, G. (2015). Critical thinking: Another essential life skill. Help children learn to think critically to achieve success in school and in life. Erişim adresi: https://tinyurl.com/ya337bt4
  • Insight Assesment (2020). Fostering critical thinking in children and K-12 students. Erişim adresi: https://www.insightassessment.com/article/fostering-critical-thinking-in-children-and-k-12-students.
  • Karbalaei, A. (2012). Critical thinking and academic achievement. İkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 17(2), 121-128. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/262753434_CRITICAL_THINKING_AND_ACADEMIC_ACHIEVEMENT
  • King, A. (1995). Designing the instructionel process to enhance critical thinking across the curriculum: Inquiring minds really do what to know: Using questioning to teach critical thinking. Teaching of Psychology, 22 (1), 13-17.
  • Koç, C. (2007). Aktif öğrenmenin okuduğunu anlama, eleştirel düşünme ve sınıf içi etkileşim üzerindeki etkileri (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • MacKnight, C. B. (2000). Teaching critical thinking through on line discussion. Educause Quarterly, 4, 38-41.
  • Massa, S. (2014). The development of critical thinking in primary school: The role of teachers’ bliefs. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 387 – 392
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8.) sınıflar öğretim programı. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=332.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2019). PISA 2018 ulusal ön raporu (Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi No. 10). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı. Erişim adresi:http://pisa.meb.gov.tr/wpcontent/uploads/2020/01/PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf.
  • Myers, B. E.& Dyer, J. E. (2006). The influence of student learning style on critical thinking. Journal of Agricultural Education, 47(1), p. 43-52. DOI: 10.5032/jae.2006.01043
  • Nancy W. Denney (1995) Critical Thinking During the Adult Years: Has the Developmental Function Changed over the Last Four Decades?. Experimental Aging Research, 21(2), 191-207, DOI: 10.1080/03610739508254277
  • Nosich, G. M. (2015). Eleştirel düşünme rehberi (Eleştirel Düşünme ve Disiplinlerarası). (B. Aybek, Çev.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Panettieri R. C. (2015). Can Critical-Thinking Skills Be Taught?. Radiol Technol, 86(6), 686-8. Erişim adresi. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26199444/
  • Partnership for 21st Century Skills (2011). P21 Common Core Toolkit: A Guide to Aligning the Common Core State Standards with the Framework for 21st Century Skills. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED543030.
  • Paul, R., &Elder, L. (2006). The miniature guide to critical thinking: Concepts and tools. The Foundation for Critical Thinking. Erişim adresi: https://www.criticalthinking.org/files/Concepts_Tools.pdf.
  • Selçuk, B. (2013). Türkçe öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve özel alan yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Semerci, Ç. (2003). Eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 28(127), 64-70.
  • Shirazi, F., & Heidari, S. (2019). The relationship between critical thinking skills and learning styles and academic achievement of nursing students. The Journal of Nursing Research : JNR, 27(4). DOI: 10.1097/jnr.0000000000000307
  • Shubina, I. &Kulakli, A. (2019). Critical thinking, creativity and gender differences for knowledge generation in education. Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), 10(1), 3086-3093. DOI: 10.20533/licej.2040.2589.2019.0405
  • Steward, R. J. ve Al-Abdulla, Y. (1989). An examination of the relationship between critical thinking and academic success on a university campus (Rapor No: 143). University of Kansas: Educational Resources Information Center, doi: ED318936, Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED318936.pdf.
  • Stobaugh, R. (2013). Assessing critical thinking in elementary schools: Meeting the common core. Importance of Critical Thinking (s. 1-9) içinde. Routledge: New York.
  • Stupnisky, R. H., Renaud, R. D., Daniels, L. M., Haynes, T. L., & Perry, R. P. (2008). The interrelation of first-year collage students’ critical thinking disposition, perceived academic control, and academic achievement. Research in Higher Education, 49(513). DOI: 10.1007/s11162-008-9093-8.
  • Sun, L. (2017). Critical encounters in a middle school English language arts classroom: Using graphic novels to teach critical thinking & reading for peace education. Multicultural Education, 25(1), 22-28. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=EJ1170198
  • Sünter, M. (2017). Tartışmacı metin yazma öğretiminin öğrencilerin yazma becerilerine, eleştirel düşünmelerine, yazmaya yönelik tutumlarına ve kalıcılığa etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakakle.
  • United Nations Office of Drugs and Crime (UNODC, 2020). Module 7 – life skills. Erişim adresi: https://www.unodc.org/pdf/youthnet/action/message/escap_peers_07.pdf
  • Unlu, S. (2018). Curriculum development study for teacher education supporting critical thinking. Eurasian Journal of Educational Research, 76, 165-186. DOI:10.14689/ejer.2018.76.9.
  • Willingham, D. T. (2019). How to teach critical thinking?. Education: Future Frontiers Occasional Paper Series (1-17) içinde, State of New South Wales: Department of Education. Erişim adresi: http://www.danielwillingham.com/uploads/5/0/0/7/5007325/willingham_2019_nsw_critical_thinking2.pdf.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Asiye Çağrı. (2005). Türkçe ve Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin eleştirel düşünme becerilerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Yüksekbilgili, B. (2019). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ile matematik başarılarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.

Investigation of Secondary School Students' Critical Thinking Skills in Turkish Lesson According to Different Variables

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 3, 1261 - 1282, 26.09.2021
https://doi.org/10.30703/cije.838035

Öz

This study aims to determine whether the sub-dimensions and total scores of middle school students' critical thinking skills differ according to their Turkish course academic achievement, gender, and grade variables. The research was designed in accordance with the correlational survey model. Sampling was determined by criterion sampling. The sample consists of 684 students from different grade levels (5th, 6th, 7th, and 8th). “Analytic Critical Thinking Rubric for Narrative Texts”, which was prepared to evaluate the critical thinking skills of middle school students in Turkish lessons developed by Amanvermez İncirkuş and Beyreli (2019), was used as a data collection tool. Another data collection tool is students' end-of-term Turkish course academic achievement. The data were obtained in the 2018-2019 academic year. Data analysis was done with SPSS 22 program. Pearson correlation, independent sample t-test, and ANOVA analysis were used. As a result, it is seen that there is a moderate, positive, and significant relationship (r=.568, p<0.01) between the middle school students' Turkish course academic achievement and their critical thinking total score average. On the other hand, there is a moderate, positive, and significant relationship between students' Turkish course academic scores and definition (r=.452) and interpretation (r=.475) sub-skills. There is a weak, positive, and significant relationship between analysis (r=.339), inference (r=.383), explanation (r=.326), assumption (r=.374), and evaluation (r=.282) sub-skills. According to the gender variable, there is a significant difference in favor of female students in the total score of critical thinking. There is a significant difference in the total score of critical thinking between 5th, 6th, 7th and 8th grades in favor of 6th, 7th, and 8th grades and between 6th, 7th and 8th grades in favor of 7th grades.

Kaynakça

  • Abbasi, A. ve Izadpanah, S. (2018). The relationship between critical thinking, its subscales and academic achievement of English language course: The predictability of educational success based on critical thinking. ACJES, 2(2), 91-105.
  • Akbıyık, C. (2002). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Amanvermez İncirkuş, F. ve Beyreli, L. (2019). Öyküleyici metinler aracılığıyla eleştirel düşünme becerilerini değerlendirmeye yönelik bir rubrik. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3) , 597-629. DOI: 10.16916/aded.553569
  • Amanvermez İncirkuş, F. ve Beyreli, L. (2020). Bilişsel Farkındalık Okuma Stratejilerinin Eleştirel Düşünmeye Etkisi: Karma Araştırma Yöntemi. Eğitim ve Bilim, 45(1), 173-190. DOI: 10.15390/EB.2020.7857.
  • Aydoğdu, İ. (2020). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme algıları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Erzincan.
  • Balta, E. E. (2011). Waldman modeli ile yapılan metin öğretiminin 8. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Basmaz, I. (2017). Eleştirel düşünme eğilimlerinin okuduğunu anlama, öğrenci, aile ve ev ortamı değişkenleri bağlamında incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, E. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. Bs.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Danaye Tous, M. & Haghighi, S. (2016). Developing critical thinking with debate: Evidence from Iranian male and female students. Informal Logic, 36(1), 64-82. DOI: 10.22329/il.v36i1.4357.
  • Denney, N. W. (1995). Critical thinking during the adult years: Has the developmental function changed over the last four decades?. Experimental Aging Research, 21(2), 191-207. DOI: 10.1080/03610739508254277
  • Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED). (2011). MEB 21. Yüzyıl öğrenci profili. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • Elder, L. (Ocak, 2003). An interview with Linda Elder: About critical thinking and gifted education/Raportör: Michael F. Shaughnessy ve Randy Seevers, Erişim adresi: https://www.criticalthinking.org/resources/articles/an-interview-linda-elder.shtml.
  • Ellerton, P. (2014). How to teach all students to think critically. The Conservation. Erişim adresi: https://theconversation.com/how-to-teach-all-students-to-think-critically-35331.
  • Ennis, R. & Millman, J. (2005). Cornell critical thinking test level X. Erişim adresi: https://www.criticalthinking.com/cornell-critical-thinking-test-level-x.html.
  • Ennis, R. H. (1993). Critical thinking assessment. Theory Into Practice, 32(3), 179-186.
  • Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
  • Facione, P.A. (2015). Critical thinking: What is and why it counts. 1-30. Erişim adresi: https://www.insightassessment.com/Resources/Importance-of-Critical-Thinking/Critical-Thinking-What-It-Is-and-Why-It-Counts/Critical-Thinking-What-It-Is-and-Why-It-Counts-PDF.
  • Fong, C. J., Kim, Y., Davis, C. W., Hoang, T.,& Kim, Y. W. (2017). A meta-analysis on critical thinking and community college student achievement. Thinking Skills and Creativity, 26, 71-83.
  • Friend, C. M.& Zubek, J. P. (1958). The effects of age on critical thinking ability. J Gerontol. 13(4), 407-13. doi: 10.1093/geronj/13.4.407.
  • Galinsky, E. (2010). Mind in the making: The seven essential life skills every child needs. New York, NY: Harper Collins Publishing. Erişim adresi: http://webpage.pace.edu/thinkfinity/book/mind%20in%20the%20making.pdf.
  • Gruber, S.&Boreen, J. (2003) Teaching Critical Thinking: Using experience to promote learning in middle school and college students. Teachers and Teaching, 9(1), 5-19, DOI: 10.1080/1354060032000049878
  • Halpern, D. F. (2003). The “how” and “why” of critical thinking assessment. Critical thinking and reasoning: Current research, theory, and practice (s. 355-366) içinde, Cresskill, NJ: Hampton Press.
  • Han, Ş. (2020). Yaratıcı okuma etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Harari, Y. N. (2018). 21. yüzyıl için 21 ders (S. Siral, Çev.). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Innis, G. (2015). Critical thinking: Another essential life skill. Help children learn to think critically to achieve success in school and in life. Erişim adresi: https://tinyurl.com/ya337bt4
  • Insight Assesment (2020). Fostering critical thinking in children and K-12 students. Erişim adresi: https://www.insightassessment.com/article/fostering-critical-thinking-in-children-and-k-12-students.
  • Karbalaei, A. (2012). Critical thinking and academic achievement. İkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 17(2), 121-128. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/262753434_CRITICAL_THINKING_AND_ACADEMIC_ACHIEVEMENT
  • King, A. (1995). Designing the instructionel process to enhance critical thinking across the curriculum: Inquiring minds really do what to know: Using questioning to teach critical thinking. Teaching of Psychology, 22 (1), 13-17.
  • Koç, C. (2007). Aktif öğrenmenin okuduğunu anlama, eleştirel düşünme ve sınıf içi etkileşim üzerindeki etkileri (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • MacKnight, C. B. (2000). Teaching critical thinking through on line discussion. Educause Quarterly, 4, 38-41.
  • Massa, S. (2014). The development of critical thinking in primary school: The role of teachers’ bliefs. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 387 – 392
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8.) sınıflar öğretim programı. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=332.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2019). PISA 2018 ulusal ön raporu (Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi No. 10). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı. Erişim adresi:http://pisa.meb.gov.tr/wpcontent/uploads/2020/01/PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf.
  • Myers, B. E.& Dyer, J. E. (2006). The influence of student learning style on critical thinking. Journal of Agricultural Education, 47(1), p. 43-52. DOI: 10.5032/jae.2006.01043
  • Nancy W. Denney (1995) Critical Thinking During the Adult Years: Has the Developmental Function Changed over the Last Four Decades?. Experimental Aging Research, 21(2), 191-207, DOI: 10.1080/03610739508254277
  • Nosich, G. M. (2015). Eleştirel düşünme rehberi (Eleştirel Düşünme ve Disiplinlerarası). (B. Aybek, Çev.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Panettieri R. C. (2015). Can Critical-Thinking Skills Be Taught?. Radiol Technol, 86(6), 686-8. Erişim adresi. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26199444/
  • Partnership for 21st Century Skills (2011). P21 Common Core Toolkit: A Guide to Aligning the Common Core State Standards with the Framework for 21st Century Skills. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED543030.
  • Paul, R., &Elder, L. (2006). The miniature guide to critical thinking: Concepts and tools. The Foundation for Critical Thinking. Erişim adresi: https://www.criticalthinking.org/files/Concepts_Tools.pdf.
  • Selçuk, B. (2013). Türkçe öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve özel alan yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Semerci, Ç. (2003). Eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 28(127), 64-70.
  • Shirazi, F., & Heidari, S. (2019). The relationship between critical thinking skills and learning styles and academic achievement of nursing students. The Journal of Nursing Research : JNR, 27(4). DOI: 10.1097/jnr.0000000000000307
  • Shubina, I. &Kulakli, A. (2019). Critical thinking, creativity and gender differences for knowledge generation in education. Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ), 10(1), 3086-3093. DOI: 10.20533/licej.2040.2589.2019.0405
  • Steward, R. J. ve Al-Abdulla, Y. (1989). An examination of the relationship between critical thinking and academic success on a university campus (Rapor No: 143). University of Kansas: Educational Resources Information Center, doi: ED318936, Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED318936.pdf.
  • Stobaugh, R. (2013). Assessing critical thinking in elementary schools: Meeting the common core. Importance of Critical Thinking (s. 1-9) içinde. Routledge: New York.
  • Stupnisky, R. H., Renaud, R. D., Daniels, L. M., Haynes, T. L., & Perry, R. P. (2008). The interrelation of first-year collage students’ critical thinking disposition, perceived academic control, and academic achievement. Research in Higher Education, 49(513). DOI: 10.1007/s11162-008-9093-8.
  • Sun, L. (2017). Critical encounters in a middle school English language arts classroom: Using graphic novels to teach critical thinking & reading for peace education. Multicultural Education, 25(1), 22-28. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=EJ1170198
  • Sünter, M. (2017). Tartışmacı metin yazma öğretiminin öğrencilerin yazma becerilerine, eleştirel düşünmelerine, yazmaya yönelik tutumlarına ve kalıcılığa etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakakle.
  • United Nations Office of Drugs and Crime (UNODC, 2020). Module 7 – life skills. Erişim adresi: https://www.unodc.org/pdf/youthnet/action/message/escap_peers_07.pdf
  • Unlu, S. (2018). Curriculum development study for teacher education supporting critical thinking. Eurasian Journal of Educational Research, 76, 165-186. DOI:10.14689/ejer.2018.76.9.
  • Willingham, D. T. (2019). How to teach critical thinking?. Education: Future Frontiers Occasional Paper Series (1-17) içinde, State of New South Wales: Department of Education. Erişim adresi: http://www.danielwillingham.com/uploads/5/0/0/7/5007325/willingham_2019_nsw_critical_thinking2.pdf.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Asiye Çağrı. (2005). Türkçe ve Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin eleştirel düşünme becerilerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Yüksekbilgili, B. (2019). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ile matematik başarılarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Funda Amanvermez İncirkuş 0000-0002-5913-122X

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Amanvermez İncirkuş, F. (2021). Ortaokul Öğrencilerinin Türkçe Dersinde Eleştirel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(3), 1261-1282. https://doi.org/10.30703/cije.838035

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551