Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 2, 844 - 866, 26.06.2021
https://doi.org/10.30703/cije.796803

Öz

Kaynakça

  • Akıncı, M. Ş. ve Alpagut, U. (2019). Müzik öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerinin şarkı ve çalgı eğitimlerine ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 909-930. doi: 10.17860/mersinefd.485509
  • Arı, A. (Ed.). (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274. https://doi.org/10.30803/adusobed.411797
  • Batu, S. ve Kırcaali İftar, G. (2011). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Batu, S. (2000). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri (Yayınlanmamış doktora tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Bütün, M. ve Demir, S. B. (Ed.). (2020). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Bursa: Celepler Matbaacılık.
  • Darrow, A., A. (1999). Music educators’ perceptions regarding the inclusion of students with severe disabilities in music classrooms. Journal of Music Therapy, 36(4), 254-273. https://doi.org/10.1093/jmt/36.4.254
  • Draper, E., A. (2020). Individual education programs: what music teachers need to know when working with students with disabilities. National association for music education. General Music Today. 33(3), 42-45. https://doi.org/10.1177/1048371320902754
  • Dikmen, İ. H. (2018). (Ed.). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Düzbastılar, M. ve Eyüpoğlu, G. (2019) Müzik öğretmenlerinin özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin müzik öğretimine ilişkin tutumlarının incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research Online, 5(4). https://doi.org/10.24289/ijsser.571267
  • Emir, S. (Ed.). (2017). Özel yeteneklilerin eğitiminde program tasarımı. Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052410943
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güven, E. ve Çevik, B. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma (Balıkesir üniversitesi örneği). 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, Antalya: Turkey.
  • Güven, E. (2011). Müzik dersleri ve kaynaştırma uygulamaları. Kastamonu Eğitim Dergisi. 19(3), 709-718.
  • Melekoğlu, M. A. ve Sak, U. (2017). Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek. Pegem Akademi: Ankara. https://doi.org/10.14527/9786053188049
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research, a guide to design and implementation. http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/49003/1/82.pdf.
  • MEB (2020b, Eylül 10). Millî eğitim bakanlığı ortaöğretim kurumları yönetmeliği. https://ogm.meb.gov.tr/www/yetenek-sinavi-ile-ogrenci-alacak-okullara-basvuru/icerik/717 adresinden alınmıştır.
  • MEB (2020a, Eylül 10). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180707-8.htm adresinden alınmıştır.
  • Parasız, G. ve Demirci, B. (2017). Müzik öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşleri (Erzurum ili örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 322-339. https://doi.org/10.17556/erziefd.286784
  • Sönmez, V. (2002). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sucuoğlu, B. (2006). Etkili kaynaştırma uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tanrıverdi Kış, a. (2011). Kaynaştırma uygulamaları ve özel eğitim uygulamaları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, A., E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Varış, Y. A. ve Hekim, M. M. (2017). Özel gereksinimli bireyler ve müzik eğitimi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi. 3(3), 29-42.
  • Yağar, F. ve Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimler Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. Salman Yıkmış, M. (2020). Nitel araştırmalarda e-görüşme tekniği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 22(1), 183-197. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.556296
  • Wong, M. W. and Chik, M. P. (2016). Inclusive education policy in the Hong Kong primary music classroom. Arts Education Policy Review. 117(2), 130–140. https://doi.org/10.1080/10632913.2014.966286

Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Alanı Özel Gereksinimli Öğrencilerin Öğrenim Süreçlerinin Müzik Öğretmenlerinin Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 2, 844 - 866, 26.06.2021
https://doi.org/10.30703/cije.796803

Öz

Bu araştırmada güzel sanatlar liselerinde görev yapan müzik öğretmenlerinin müzik alanı özel gereksinimli öğrencilerin okula giriş ve öğrenim süreçlerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Bursa Zeki Müren Güzel Sanatlar Lisesi’nde görev yapan 7 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki öğretmenlerin 2’si müziksel işitme ve okuma dersini, 5’i ise çalgı derslerini yürütmektedir. Çalışma grubu belirlenirken amaca yönelik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada nitel yöntem kullanılarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ve kişisel bilgi formu yoluyla müzik öğretmenlerinden elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Yönlendirilmiş içerik analizinde ilk kodlar önceden oluşturulabilmektedir. Ayrıca araştırma sırasında da gerekli görüldüğünde yeni kategori ve kodlar eklenebilmektedir. Müzik öğretmenleriyle yapılan görüşmeler doğrultusunda özel gereksinimli öğrencilerin yetenek sınavı kriterlerinin ve kontenjanlarının yine bu öğrencilerin özel durumları göz önünde bulundurularak belirlenmesi, bu öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda istedikleri okullarda akranları ile birlikte eğitim almalarının önemi, destek eğitim odalarının oluşturulması, bireyselleştirilmiş eğitim programlarının hazırlanarak rehberlik servisi tarafından gerekli yönlendirmelerin yapılması, ölçme ve değerlendirme süreçlerinin yine bu öğrencilerin gelişim özellikleri, yapabilirlik düzeyleri ve sınıf seviyeleri göz önüne alınarak hazırlanması, özel gereksinimli öğrenciler ile çalışan öğretmenlerin yeterliliklerinin geliştirilmesi için hizmet içi eğitimlere katılımlarının sağlanması, bu alanda eğitim verecek uzman müzik öğretmenlerinin yetiştirilmesi ve bu öğretmenlere ekonomik teşvikler verilmesi, okulların teknik altyapılarının iyileştirilmesi ve donanımlı personellerin bulundurulması araştırma sonunda oluşturulan öneriler arasında yer almaktadır

Kaynakça

  • Akıncı, M. Ş. ve Alpagut, U. (2019). Müzik öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerinin şarkı ve çalgı eğitimlerine ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 909-930. doi: 10.17860/mersinefd.485509
  • Arı, A. (Ed.). (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274. https://doi.org/10.30803/adusobed.411797
  • Batu, S. ve Kırcaali İftar, G. (2011). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Batu, S. (2000). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri (Yayınlanmamış doktora tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Bütün, M. ve Demir, S. B. (Ed.). (2020). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Bursa: Celepler Matbaacılık.
  • Darrow, A., A. (1999). Music educators’ perceptions regarding the inclusion of students with severe disabilities in music classrooms. Journal of Music Therapy, 36(4), 254-273. https://doi.org/10.1093/jmt/36.4.254
  • Draper, E., A. (2020). Individual education programs: what music teachers need to know when working with students with disabilities. National association for music education. General Music Today. 33(3), 42-45. https://doi.org/10.1177/1048371320902754
  • Dikmen, İ. H. (2018). (Ed.). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Düzbastılar, M. ve Eyüpoğlu, G. (2019) Müzik öğretmenlerinin özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin müzik öğretimine ilişkin tutumlarının incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research Online, 5(4). https://doi.org/10.24289/ijsser.571267
  • Emir, S. (Ed.). (2017). Özel yeteneklilerin eğitiminde program tasarımı. Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052410943
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güven, E. ve Çevik, B. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma (Balıkesir üniversitesi örneği). 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, Antalya: Turkey.
  • Güven, E. (2011). Müzik dersleri ve kaynaştırma uygulamaları. Kastamonu Eğitim Dergisi. 19(3), 709-718.
  • Melekoğlu, M. A. ve Sak, U. (2017). Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek. Pegem Akademi: Ankara. https://doi.org/10.14527/9786053188049
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research, a guide to design and implementation. http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/49003/1/82.pdf.
  • MEB (2020b, Eylül 10). Millî eğitim bakanlığı ortaöğretim kurumları yönetmeliği. https://ogm.meb.gov.tr/www/yetenek-sinavi-ile-ogrenci-alacak-okullara-basvuru/icerik/717 adresinden alınmıştır.
  • MEB (2020a, Eylül 10). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180707-8.htm adresinden alınmıştır.
  • Parasız, G. ve Demirci, B. (2017). Müzik öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşleri (Erzurum ili örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 322-339. https://doi.org/10.17556/erziefd.286784
  • Sönmez, V. (2002). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sucuoğlu, B. (2006). Etkili kaynaştırma uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tanrıverdi Kış, a. (2011). Kaynaştırma uygulamaları ve özel eğitim uygulamaları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, A., E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Varış, Y. A. ve Hekim, M. M. (2017). Özel gereksinimli bireyler ve müzik eğitimi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi. 3(3), 29-42.
  • Yağar, F. ve Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimler Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. Salman Yıkmış, M. (2020). Nitel araştırmalarda e-görüşme tekniği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 22(1), 183-197. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.556296
  • Wong, M. W. and Chik, M. P. (2016). Inclusive education policy in the Hong Kong primary music classroom. Arts Education Policy Review. 117(2), 130–140. https://doi.org/10.1080/10632913.2014.966286
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Özer 0000-0001-5884-3367

Rasim Erol Demirbatır 0000-0002-9472-3001

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özer, Z., & Demirbatır, R. E. (2021). Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Alanı Özel Gereksinimli Öğrencilerin Öğrenim Süreçlerinin Müzik Öğretmenlerinin Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(2), 844-866. https://doi.org/10.30703/cije.796803

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551