Bu çalışma Türkiye’de kavram karikatürleri hakkında
yapılan çalışmaların meta-sentez yöntemi doğrultusunda analiz edilmesi ve alan
yazındaki eğilimin belirlenmesi amacıyla yürütülmüştür. Çalışmada, 2005-2019
yılları arasında kavram karikatürlerini konu alan 39’u bilimsel makale, 52’si
yüksek lisans tezi ve 5’i ise doktora tezi olmak üzere toplam 96 çalışma
kapsama alınmıştır. Çalışmada verilere, Google Akademik arama motoru,
Yükseköğretim Akademik arama motoru, DergiPark ve YÖK Ulusal Tez Merkezi veri
tabanları yardımıyla ulaşılmıştır. Kapsama alınan çalışmalara içerik analizi
yapılmıştır. Bu doğrultuda çalışmalar, yayın yılı, konu alanı, amacı, araştırma
yöntemi, örneklem grubu ve sayıları, veri toplama araçları, uygulama süreleri
ve araştırma sonuçları bağlamında incelenmiştir. Veriler tablo ve grafikler
yardımıyla yorumlanmıştır. Araştırmada incelenen çalışmaların sıklıkla son
yıllarda, daha çok fen bilimleri konu alanında, kavram karikatürlerinin farklı
değişkenlere (başarı, tutum, ilgi, motivasyon vb.) olan etkisini inceleme
amacıyla nicel yöntemlerle ve daha çok ortaokul öğrencileriyle yapıldığı
belirlenmiştir. Ayrıca veri toplama aracı olarak sıklıkla test ve ölçeğin
kullanıldığı çalışmalar, genellikle 4-5 hafta ve 11-20 ders saati süresince
uygulanmıştır. İncelenen çalışmalara ait sonuçlar, sıklıkla, kavram karikatürü
uygulamasının ilgili değişkenler üzerinde pozitif etkide bulunduğunu ve öğretim
süreci sonucunda öğrencilerin kavram karikatürleri hakkında olumlu görüş
bildirdiklerini göstermektedir. Bu durum kavram karikatürlerinin etkili bir
öğretim tekniği olarak kullanılabileceğini göstermektedir. Sonuçlar
doğrultusunda eğitimcilere ve araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 9 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606