Bu çalışma, TIMSS-2015 verilerini kullanarak Almanya
ve Türkiye’deki öğretmenlerin mesleki gelişim faaliyetlerine katılımının 4.
sınıf öğrencilerinin matematik ve fen başarısına etkisini belirlemeyi
amaçlamaktadır. Nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli
kullanılan bu çalışmada TIMSS-2015 değerlendirmesinden elde edilen ikincil
verilerin analizleri yapılmıştır. İki aşamalı tabakalı örnekleme yönteminin
kullanıldığı TIMSS-2015’e Türkiye ve Almanya’dan katılan 12071 ilkokul 4. sınıf
öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri,
Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu’nun (International
Association for the Evaluation of Education Achievement, IEA) internet
sitesinden elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde t-testi ve çoklu
regresyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, Türkiye’de, mesleki
gelişim faaliyetlerine katılan öğretmenlerin öğrencilerinin matematik ve fen
puanları ile katılmayanların öğrencilerinin puanları arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir fark bulunmadığı söylenebilir. Almanya’da ise mesleki
gelişim faaliyetlerine katılan öğretmenlerin öğrencilerinin matematik ve fen
başarı puanları ile diğerleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar
bulunan gruplarda etki büyüklüğü oldukça düşük bulunmuştur. Ayrıca,
öğretmenlerin mesleki gelişim faaliyetlerine katılımının Almanya’dan ve
Türkiye’den TIMSS-2015’e katılan 4. sınıf öğrencilerinin matematik ve fen
başarısını istatistiksel olarak anlamlı şekilde etkileyen bir faktör olmadığı
ifade edilebilir. Çalışma sonuçlarına dayanarak önerilerde bulunulmuştur.
TIMSS Matematik Başarısı Fen Başarısı Akademik Başarı Mesleki Gelişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 9 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606