Bu araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı
sosyo-bilimsel konulara yönelik kararlarının ve gerekçelerinin incelenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu uygun örnekleme yöntemine göre
belirlenmiş olup, bir devlet üniversitesinde 3. sınıfta öğrenim gören, 26 fen
bilgisi öğretmen adayından (18 kadın, 8 erkek) oluşmaktadır. . Araştırmada
nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni benimsenmiştir. Uygulama
sürecinde sınıf içi tartışma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın veri
kaynağını, gebelikte şeker yüklemesi, çiğ/açık süt, işlenmiş/kapalı süt ve
nükleer enerji santrali konularına yönelik yazılı argümanlar oluşturmaktadır.
Araştırmadan elde edilen veriler, içerik analizi ve betimsel analiz
tekniklerine göre analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının karar ve
gerekçelerinin belirlenmesinde SEE-SEP (Sosyoloji/Kültür, Ekonomi, Çevre,
Bilim, Etik/Ahlaki ve Politika) modeli kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmen
adaylarının çoğunun gebelikte şeker yüklemesini desteklemediği bu durumu daha
çok etik/ahlaki ve sosyal/kültür boyut açısından değerlendirdikleri sonucuna
varılmıştır. Çiğ/açık süt konusunda ise uygulama sonrası kapalı/işlenmiş sütü
tercih eden öğretmen adayı sayısının arttığı, bu kararlarını çoğunlukla
etik/ahlaki boyuta göre değerlendirdikleri, nükleer enerji santrali konusunda
da benzer biçimde etik/ahlaki boyutunu ve politika boyutunu dikkate alarak
gerekçelerini belirttikleri tespit edilmiştir. Genel olarak öğretmen
adaylarının çoğunun konulara göre her ne kadar farklılık gösterse de karar
verirken farklı boyutları göz önüne aldıkları ve konuyu çok boyutlu bütüncül
biçimde düşünerek karar vermeye çalıştıkları belirlenmiştir
Bu
araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının argümantasyon yöntemi ile bazı sosyo-bilimsel
konulara yönelik kararlarının ve gerekçelerinin sosyo-bilimsel konuların
boyutları açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu
amaçlı örneklem yöntemine göre belirlenmiş, bir devlet üniversitesinde
3.sınıfta öğrenim gören, 26 fen bilgisi öğretmen adayı (18 kadın, 8 erkek)
oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması
deseni benimsenmiştir. Araştırmanın veri kaynağını, gebelikte şeker yüklemesi,
çiğ/açık süt ve işlenmiş/kapalı süt ve nükleer enerji santrali konularına
yönelik yazılı argümanlar oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen veriler,
içerik ve betimsel analiz tekniklerine göre analiz edilmiştir. Öğretmen
adaylarının karar ve gerekçelerinin belirlenmesinde SEE-SEP modeli (sosyal/kültürel,
ekonomi, çevre, bilim, etik/ahlak ve politika) kullanılmıştır. Araştırmada,
öğretmen adaylarının çoğunun gebelikte şeker yüklemesini desteklemediği bu
durumu daha çok etik/ahlaki ve sosyal/kültürel boyut açısından
değerlendirdikleri sonucuna varılmıştır. Çiğ/açık süt konusunda ise uygulama
sonrası kapalı/işlenmiş sütü tercih eden öğretmen adayı sayısının arttığı, bu
kararlarını çoğunlukla etik/ahlaki boyuta göre değerlendirdikleri, nükleer
enerji santrali konusunda da benzer biçimde etik/ahlaki boyutu dikkate alarak
gerekçelerini belirttikleri tespit edilmiştir. Genel olarak öğretmen
adaylarının SBK ile karar verirken çok boyutlu düşünebilmişler ve kararlarını
farklı boyutlar çerçevesinde verebilmişlerdir.
Sosyo-Bilimsel Konular SEE-SEP Model Argümantasyon Karar Verme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 9 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606