Okul öncesi öğretmen adaylarının matematik gelişimlerine
dair inanışları, okul öncesi çağındaki çocukların matematiğe dair algı ve
tutumlarını şekillendiren temel zemini oluşturmaktadır. Bu nedenle, okul öncesi
çağındaki öğrencilerde matematiğe dair oluşacak olumsuz algı ve tutumların
önüne geçmek için okul öncesi öğretmen adaylarının matematiksel gelişim
inançlarını mümkün olduğunca erken belirlemek gerekmektedir. Bu çalışma, okul öncesi öğretmen
adaylarının matematiksel gelişimine ilişkin inanışlarını belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini İnönü Üniversitesi ve Dicle Üniversitesi
okul öncesi öğretmenliği bölümünde okuyan 248 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmada, nicel yöntemlerden biri olan tarama yöntemi kullanılmıştır. Veri
toplama aracı olarak öğretmen adayları hakkında bilgi toplamak için ‘‘Genel
Bilgi Formu’’ ve öğretmen adaylarının matematiksel inançlarını belirlemek
amacıyla ‘‘Matematiksel Gelişim İnanç Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin
analizinde betimsel istatistik, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul
öncesi öğretmen adayları, matematik eğitiminin okul öncesi dönem/programı için
önemli/yararlı/gerekli olduğuna inanmaktadırlar. Okul öncesi öğretmen adayları,
okul öncesi dönem çocuklarının matematik öğrenmesine yardımcı olabileceklerini
ve matematik öğretmekten rahatsızlık duymayacaklarını ifade ederlerken;
matematik eğitiminden önce çocukların sayma sayılarını ezbere söylediklerinden
emin olmaları gerekmediğine ve çocukların sayısal işlemleri ezberlemelerine
yardım etmelerinin gereksiz olduğuna inanmaktadırlar. Okul öncesi öğretmen
adaylarının cinsiyetleri, mezun oldukları ortaöğretim alanları ve devam
ettikleri üniversiteler ile matematiksel inançları arasında anlamlı bir
farklılık belirlenmezken okul öncesi öğretmen adaylarının lisans
eğitimlerindeki sınıf düzeyleri, matematik eğitimi dersi alma durumları ve daha
önce mezun oldukları (ön)lisans eğitimleri ile matematiksel inançları arasında
anlamlı bir farklılık belirlenmiştir.
Okul öncesi eğitim okul öncesi öğretmeni matematik matematik eğitimi matematik inançları
Okul öncesi öğretmen adaylarının matematik gelişimlerine dair inanışları, okul öncesi çağındaki çocukların matematiğe dair algı ve tutumlarını şekillendiren temel zemini oluşturmaktadır. Bu nedenle, okul öncesi çağındaki öğrencilerde matematiğe dair oluşacak olumsuz algı ve tutumların önüne geçmek için okul öncesi öğretmen adaylarının matematiksel gelişim inançlarını mümkün olduğunca erken belirlemek gerekmektedir. Bu çalışma, okul öncesi öğretmen adaylarının matematiksel gelişimine ilişkin inanışlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini İnönü Üniversitesi ve Dicle Üniversitesi okul öncesi öğretmenliği bölümünde okuyan 248 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada, nicel yöntemlerden biri olan tarama yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak öğretmen adayları hakkında bilgi toplamak için ‘‘Genel Bilgi Formu’’ ve öğretmen adaylarının matematiksel inançlarını belirlemek amacıyla ‘‘Matematiksel Gelişim İnanç Ölçeği’’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmen adayları, matematik eğitiminin okul öncesi dönem/programı için önemli/yararlı/gerekli olduğuna inanmaktadırlar. Okul öncesi öğretmen adayları, okul öncesi dönem çocuklarının matematik öğrenmesine yardımcı olabileceklerini ve matematik öğretmekten rahatsızlık duymayacaklarını ifade ederlerken; matematik eğitiminden önce çocukların sayma sayılarını ezbere söylediklerinden emin olmaları gerekmediğine ve çocukların sayısal işlemleri ezberlemelerine yardım etmelerinin gereksiz olduğuna inanmaktadırlar. Okul öncesi öğretmen adaylarının cinsiyetleri, mezun oldukları ortaöğretim alanları ve devam ettikleri üniversiteler ile matematiksel inançları arasında anlamlı bir farklılık belirlenmezken okul öncesi öğretmen adaylarının lisans eğitimlerindeki sınıf düzeyleri, matematik eğitimi dersi alma durumları ve daha önce mezun oldukları (ön)lisans eğitimleri ile matematiksel inançları arasında anlamlı bir farklılık belirlenmiştir.
okul öncesi eğitim okul öncesi öğretmeni matematik matematik eğitimi matematik inançları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 9 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606