Bu araştırmanın amacı,
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören öğretmen
adaylarının etik değerler ve değerler eğitimine yönelik görüşlerinin
belirlenmesidir. Bu araştırmaya rastgele seçilen 236 kadın ve 106 erkek olmak
üzere toplam 342 öğrenci katılmıştır.
Araştırma tarama modele göre desenlenmiştir. Veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarının Etik Değerleri”
anketi ve “Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik
ortalama, frekans, standart sapma hesaplamalarından yararlanılmıştır. Ayrıca
açık uçlu soruların değerlendirilmesinde frekans analizlerine yer verilmiştir.
Araştırma bulguları incelendiğinde; öğretmen adaylarının ilk onda sırasıyla
saygı, adalet, dürüstlük, güvenirlik, vatanseverlik, çevreye duyarlılık,
sorumluluk, yardımseverlik, anlayışlı
olma, hoşgörü değerlerini ön plana çıkardıkları; etik değerleri en çok edindikleri yerin
evleri olduğu, evi sırasıyla din ve arkadaşlık ilişkilerinin takip ettiği;
öğretmen adaylarının yarıdan fazlasının etik değerlerle ilgilendikleri;
eğitimde en çok uygulanması gereken etik değerlerin
saygı, adalet, hoşgörü, dürüstlük, sevgi, sorumluluk, çalışkanlık, iletişim,
açık fikirlilik, yaratıcılık gibi değerler olduğunu ifade ettikleri; öğretmen
adaylarının çok büyük bir oranda, öğretim programlarında etik derslere yer
verilmesi gerektiğini düşündükleri; bu derslerin öğrenci merkezli olarak
işlenmesi; teorik bilgilerden çok uygulamalara açık olması gerektiğini,
derslerde aktif öğrenme yöntemlerinin, yaratıcı dramanın, örnek olay
incelemelerinin, grup tartışmalarının etkin bir şekilde kullanılması
gerektiğini belirttikleri tespit edilmiştir.
Ayrıca, öğretmen adaylarına etik değerlerin uygulanmasının bireylere,
aileye, eğitime ve topluma ne tür katkılar sağlayacağına ilişkin görüşleri
araştırmacılar tarafından oluşturulan temalar altında incelenmiş ve
yorumlanmıştır.
The purpose of this study is to investigate preservice
teachers’ perceptions of ethical values and including usefulness of values. Total 342 students (236 female and 106 male) were randomly selected for this study. Literature
review and questionnaire technique were used to realize the aims of the study. The
instruments “Ethical Values Questionnaire”
and “Personal Information Form”
developed by the researches. To collect data collection descriptive survey
model was used. For statistical analysis, arithmetic mean, standart deviation,
frequency were used. Also for evaluation of open-ended questions frequency
analysis was used. From a list ethical
values, college students selected as the highest ethical value in importance to
be respect, next in order, fairness, honesty, trustworthiness, patriotism, caring
for environment, responsibility, , helpfulness, understanding, and tolerance. When the data obtained were analyzed, home
origin for acquiring ethical values rated as a first choice and as a second
followed by religion and the third selection was friends. More than the
half of the sample population seems to have a good interest about ethical
values. The most important values they decided the ones selected as a need for
education are: respect, next in order,
fairness, tolerance, honesty, love, responsibility, hardworking,
communication, open mindedness, and
creativity. The majority of sample believe the need of ethical values
courses for university students. Students think that values must be taught by
means of student-centred methods like creative
drama, case study, group discussion. Also,
students’ answers for “main benefits of
the application of ethical values for individuals, families, education, and
society” were analysed and interpreted by
determined themes by the researches.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 4 |
e-ISSN: 2147-1606