Öğrenen ve öğrenme merkezli yaklaşımlar dil
eğitiminde bir süredir ön planda olmakla birlikte, bu süreçte öğretmen
rollerinin tamamen etkisiz kaldığını iddia etmek pek mümkün değildir. Bunun tam
aksine, öğretmenlerin öğrencilere destek olması, rehberlik yapması ve öğrenmeyi
kolaylaştırması öğrenen özerkliği ve öz düzenleme gibi öğrenci becerilerinin
geliştirilmesinde büyük öneme sahip olmuştur. Bu çalışmada, Türkiye’de
İngilizcenin yabancı dil olarak öğretildiği sınıflarda yazma (writing) dersini
veren öğretim elemanlarının sınıf liderliği stilleri ile bu öğretim
elemanlarının öğrencilerinin özerk öğrenme becerileri arasındaki ilişkiyi
belirlemek amaçlanmıştır. Öğretmenlerin liderlik stillerinin belirlenmesinde
kuramsal çerçeve olarak Tam Kapsamlı Liderlik (TKL) Modeli temel alınmıştır.
Araştırma deseni olarak ilişkisel tarama modeli kullanılmış, Sınıf Liderliği
Ölçeği ve Özerk Öğrenme Ölçeğinden oluşan bir anket aracılığıyla çalışma verileri
toplanmıştır. Anket, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde İngiliz Dili
Eğitimi ve İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümlerinde İngilizce yazma dersini alan
toplam 305 öğrenciye uygulanmıştır. Toplanan nicel veriler, SPSS programı
üzerinden çıkarımsal istatistiki analizlere tabi tutulmuştur. Çalışmanın
sonuçları, öğretmenlerin dönüşümcü ve aktif etkileşimci liderlik özelliklerinin,
öğrencilerin öğrenen özerkliği ile anlamlı bir şekilde ilişkili olduğunu ve
dolayısıyla, bu liderlik özelliklerini sergileyen öğretmenlerin öğrencilerinin İngilizceyi
yabancı dil olarak öğrenmede daha özerk olduğunu göstermiştir.
Sınıf içi öğretmen liderliği yabancı dil olarak İngilizce sınıfları tam kapsamlı liderlik dönüşümcü liderlik öğrenen özerkliği
Learner- and
learning-centered approaches have prevailed in language education for a while
yet it is fallacious to claim that the roles of teachers have been totally
inactivated. Quite the contrary, teacher support, guidance and facilitation
have turned out to be of capital importance in the development of such learner
skills as autonomy and self-regulation. This study sought to identify the
relationship between classroom leadership styles of Turkish EFL writing
instructors and the autonomous learning skills of their students. The Full
Range Leadership (FRL) Model was the theoretical framework on which the
determination of instructors’ leadership styles was grounded. Correlational
survey was adopted as the research design, through which research data were collected
via a questionnaire consisting of two independent scales, Classroom Leadership
Instrument and Autonomous Learning Scale. The questionnaire was administered to
305 students from English Language Teaching and English Language and Literature
Departments at a Turkish state university. Research data were analyzed through
inferential statistical tests on SPSS. The results of the study revealed that
transformational and active transactional leadership styles of instructors
significantly correlated with learner autonomy and hence, it was inferred that
the students of those instructors displaying such leadership characteristics
appeared to be more autonomous in EFL learning.
In-class teacher leadership EFL classrooms full range leadership transformational leadership learner autonomy
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606