Araştırmanın amacı, bilimsel tartışma odaklı
etkinliklerle zenginleştirilmiş öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin akademik
başarılarına, fen bilimlerine yönelik tutumlarına ve bilimin doğasını anlama
düzeylerine etkisini belirlemektir. Araştırma da nicel araştırma yöntemlerinden
ön test- son test deney-kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu, Sivas ilinde 2014-2015 eğitim-öğretim yılında
öğrenim gören 36 (deney:19, kontrol:17) 6.sınıf öğrencisinden oluşmaktadır.
Dersler, kontrol grubunda mevcut öğretim programının öngördüğü şekilde
işlenirken deney grubunda ise bilimsel tartışma odaklı yönteme göre ele alınmış
ve çalışma her iki grupta da 5 haftalık (20 saatlik) bir süre zarfında
araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Araştırmada veriler, istatistik programı
kullanılarak parametrik testlerden ilişkili gruplar t-testi ve ilişkisiz
gruplar t-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın veri toplama
araçları; araştırmacı tarafından hazırlanan 20 maddelik maddenin tanecikli
yapısı ünitesi akademik başarı testi,
Geban, Ertepınar, Yılmaz, Altan ve Şahbaz (1994) tarafından hazırlanan
fen bilgisi tutum ölçeği ve Can (2008) tarafından hazırlanan üç faktörlü
bilimin doğası anlama ölçeğidir. Araştırmada maddenin tanecikli yapısı ünitesi
kazanımlarına paralel ve Toulmin tartışma modeline uygun olarak oluşturulan
etkinlikler ile bilimin doğasını anlamaya yönelik etkinlikler kullanılmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına göre bilimsel tartışma odaklı etkinliklerle
zenginleştirilmiş öğretim ile fen bilimleri dersi öğretim programının öngördüğü
şekilde ders işlenen 6.sınıf öğrencilerin akademik başarı ön test puan
ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık yokken, akademik başarı son test
puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık elde edilmiştir.
Öğrencilerin bilimin doğasını anlama düzeylerine bakıldığında ise bilim, bilim
insanı ve bilimsel bilgi alt boyutlarının tamamında deney grubu lehine anlamlı
farklılık olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırmada öğrencilerin fen bilimlerine
yönelik tutumları karşılaştırılmış olup deney ve kontrol gruplarının ön test ve
son test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür.
Fen eğitimi bilimsel tartışma akademik başarı fen tutum bilimin doğası
The aim of this study is to determine the effect of
teaching enriched with scientific discussion on the academic achievement of 6th
grade students, their attitudes towards science course and the level of their
understanding of the nature of science. In the research, quasi-experimental
design with pre-test- post test inexperimental-control group of quantitative
method was used. The study group of the research consisted of 36 sixth grade
students studying in the 2014-2015 academic year in Sivas (experiment: 19, control:17). While the
courses were teached according to the existing curriculum in the control group,
in the experimental group they were handled according to the scientific
discussion focused method and the study was conducted by the researcher in 5
weeks (20 hours) in both groups. In the research, the datas were analyzed with
t-test which is related groups from the parametric tests and unrelated groups
by using statistical program. The data collection tools of the study prepared
by the researcher are 20-item academic achievement test of Particle Structure
unit, the science attitude scale prepared by Geban, Ertepınar, Yılmaz, Altan
and Şahbaz (1994) and the scale of
understanding the nature of science wih three factors prepared by Can (2008).
In the research, activities which are
created as a parallel with the achievements of the Material Particulate Structure
unit and suitable for Toulmin Discussion Model and activities to understand the
nature of science were used. According to the results of the research, while
there was no significant difference between the avarage of the academic
achievement pre-test scores of 6th grade students who were taught in the
science program with the education enriched by the activities focused on
scientific discussion, there was a significant difference between the academic
achievement post test scores in favor of the experimental group. When the level
of understanding the nature of science is examined, it has been seen that there
is a significant difference in favor of the experimental group in all
sub-dimensions of science, scientist and scientific knowledge. Also, in the research,
the students’ attitudes towards science were compared and there was no
significant difference between the avarage of the pre-test and the post-test
scores of the experimental and control groups.
Science education scientific discussion academic achievement science attitude nature of science
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606